Forfatter Pia Tafdrup har netop udgivet bogen ‘Lyden af Skyer’, der handler om høresansen.
Forfatter Pia Tafdrup har netop udgivet bogen ‘Lyden af Skyer’, der handler om høresansen. - Foto: Foto: Anja Berth

Kaffemaskiner og fyrværkeri: Forfatter sætter fokus på byens lyde med ny digtsamling

Østerbroer og digter Pia Tafdrup har skrevet ny digtsamling om høresansen.

Hun taler som et digt. Med velvalgte ord, pauser og fuld af nærvær.

Pia Tafdrup debuterede som digter i 1981 med digtsamlingen ’Når der går hul på en engel’ og har siden været en af landets mest anerkendte digtere. Nu er hun aktuel med fjerde digtsamling, der udkommer torsdag 27. november, om de fem sanser, denne gang handler det om høresansen. ’Lyden af skyer’ hedder samlingen af 55 digte, der alle kredser om høresansen.

Ideen til at skrive om de fem sanser kom helt præcis 31. juli 2013, hvor Pia Tafdrup befandt sig i en næsten meditativ tilstand. Pludselig forstod hun, at hun skulle skrive om de fem klassiske sanser, smagssansen, lugtesansen, synssansen, høresansen og så mangler hun følesansen, som bliver næste bog.

Ideen til sanse-bøgerne kom efter en periode, hvor hun havde arbejdet knap et år med nogle digte med en hård skrift og meget vrede. Hun skrev om stål og om metal, men en nat drømte hun titlen ’Smag af stål’, der blev til ’Smagen af stål’ – den første af de i alt fem sanse-digtsamlinger.

Hør Pia Tafdrup læse op

Hør digter Pia Tafdrup læse op fra et af sine digte

Læs mere på minby.dk

»Så med ét vidste jeg, at det ikke var metallet, men smagen og alle fem sanser, jeg skulle arbejde med. Jeg vidste, det ville betyde, at jeg skulle dedikere ti år til de bøger. Det havde jeg ikke været i stand til som ung digter, men det passede godt nu,« siger Pia Tafdrup.

Kaffemaskinen kværner

Vi sidder i et hjørne på Den Franske Café ved søerne ikke langt fra Pia Tafdrups hjem. Rundt om os er der alle mulige lyde, men alligevel trænger hendes ord rent igennem.

»Nu sidder vi i det her lokale – vi kan se os omkring – og det vi ser, er, at noget er… Men når vi hører kaffemaskinen kværne, alle stemmerne ved bordene, alle de lyde, der er herinde, stole, der skraber og knirker – hvad der nu er af lyde, er det med til at give os rummet og til at skabe nærvær, og det er det vidunderlige ved høresansen, nærværet. Det er jeg blevet opmærksom på, efterhånden som jeg har skrevet,« siger Pia Tafdrup.

Hendes egen yndlingslyd er lyden af den menneskelige stemme:

»Når jeg har fået sunget sange og fået læst op som barn, har jeg måske nu glemt historierne, men jeg husker nærværet og hvad det vil sige, at jeg sad helt tæt op ad min mor, når hun læste en børnebog. Eller når min far sad ved siden af min seng og fortalte godnathistorier, som han hver aften fandt på – det nærvær, der opstår ved stemmen – det er meget vidunderligt,« siger Pia Tafdrup, der i digtsamlingen har viet et helt afsnit til netop den menneskelige stemme.

Omvendt er der også lyde, hun ikke kan lide. Uønskede lyde, de har også fået deres egen plads i bogen.

’Trommehinders smertetærskel’ heddet det afsnit med digte om høje og skærende lyde.

»Når fyrværkeri smælder så højt, at det kan forveksles med skud, synes jeg kun, det er ubehageligt,« siger Pia Tafdrup.

Mod brugsdigte

Pia Tafdrup var sammen med blandt andre salig Michael Strunge med til i 1980‘erne at tale hårdt mod de såkaldte brugsdigte skrevet i 70erne. Digte, der skulle bruges til noget – deres digte skulle først og fremmest berøre læseren og nydes. Men som hun sagde i et interview i Bazar i 1983: ”Der er jo ingen, der læser vores digte.”

»Ha, det kan jeg godt huske. Det er rigtigt, at poesi kan være meget smal og ofte udkommer i et lille oplag. Da jeg fik Nordisk Råds Litteraturpris for ’Dronningeporten’ blev den dog trykt i mange oplag. Det forandrede meget at blive tildelt den pris,« siger Pia Tafdrup, der endda har oplevet, at hendes digte kan bruges.

Det var især bogen om hendes fars demenssygdom ’Tarkovskis heste’ fra 2006, der blev meget brugt. Den er tilmed oversat til otte sprog.

»Den bog er nået længere ud end til de faste poesilæsere. Den er blevet læst af både pårørende og plejepersonale, og det har glædet mig. Men det var underligt for mig at skrive en digtsamling, der rent faktisk kan bruges. Sansedigtene kalder forhåbentlig på en opmærksomhed på, hvor vigtigt et fundament sanserne er for vores liv, og for hvor afgørende det er, at vi giver dem plads. Vores sanser åbner for indlevelse i Den Anden og overhovedet for opbygningen af et samfund.«

Blå bog

  • Pia Tafdrup er opvokset i Nordsjælland, og har en årrække boet med sin familie på Fyn. Men hun havde som ung digter et arbejdsværelse på Østerbro, som var praktisk når hun skulle give interview og simpelthen skrive. Til sidst fik hun overtalt familien til at flytte med og de fandt en lejlighed på Indre Østerbro, hvor hun stadig bor – sønnerne er for længst flyttet hjemmefra og har stiftet egne familier.

  • Hun værdsætter roen på Østerbro og flere af digtene foregår på Østerbro. Når hun skal vælge, fremhæver hun Fælledparken, Sortedams Sø, Melciors Plads, Bopa Plads, Park Bio, Østerbrogade og Strandboulevarden og gaderne imellem og endelig Nordhavn.

Pia Tafdrups søn Daniel er også debuteret som forfatter, læs interview med ham her

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Masser af hygge på skøjtebanen.

Strøm underholder med skøjtedisco

Den heldige Frederiksberg-borger vidste faktisk ikke, at det var en Vikinglotto-kupon, hun havde indløst.

Nyslået Frederiksberg-lottomillionær anede ikke hun havde spillet