Lars Hein (S), formand for Teknik- og Miljøudvalget i Tårnby Kommune.
Lars Hein (S), formand for Teknik- og Miljøudvalget i Tårnby Kommune. - Foto: Fra Lars Heins facebookprofil

Udvalgsformand om at droppe busstrækning: Der var for få passagerer på Tømmerupvej

Vi har talt med formand for teknik- og miljøudvalget i Tårnby, Lars Hein (S), om bus 34, der ikke længere kører på den sydlige del af Tømmerupvej.

Lars Hein (S) er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Tårnby og var det i foråret 2018, da beslutningen om i efteråret 2019 at nedlægge drift af bus 34 på den sydlige del af Tømmerupvej blev truffet. Vi har bedt ham læse artiklen om ridepigerne i Kongelundens Rideklub.

Læs også: Nedlagt busrute trækker tæppet væk under ridepiger

Det svækker trafiksikkerheden, når man i stedet for at kunne hoppe på en bus tæt på er nødt til at gå eller cykle langt på mørk vej til den nærmeste bus. Blev det overvejet, da beslutningen blev truffet?

»Jeg ved ikke, om det vil øge trafikusikkerheden. Vi har faktisk indført trafiksikkerhedsforanstaltninger og lavet 2-1-vej og sikret gående og cyklister bedre på Tømmerupvej. Det kom samtidig med, at vi valgte at omlægge bussen. Så vi har faktisk forbedret trafiksikkerheden på Tømmerupvej,« siger Lars Hein og understreger, at bussen ikke er nedlagt.

»Vi har jo omlagt den, så den i stedet kører ad Ugandavej.«

Det gjorde den jo i forvejen.

»Ja, men nu har vi øget antallet af afgange på Ugandavej. Det var udslagsgivende, at opgørelser fra Movia viste, at der ikke var ret mange, der brugte bus 34 på Tømmerupvej. Sådan havde det været i en lang periode, og længe havde Movia anbefalet os ikke at have bus der. Jeg så, du skrev, at vi gjorde det for at spare – det gjorde vi ikke. Der blev et overskud, som vi har brugt til at indføre en ny busrute. Så vi prøver at bruge busbudgetpengene bedre ved denne her beslutning.«

Vi har indført Plustur

Tårnby Kommune har både by og land. Har politikerne ikke et særligt ansvar for at sørge for busbetjening til borgere på landet, hvor passagertallet bare ikke kan være på højde med busdrift i bymæssig bebyggelse?

»Jo, det synes jeg også, at vi gør her. Samtidig med at vi omlagde bussen, så indførte vi Plustur. Man kan bestille en Plustur, det vil sige en bil der kommer og henter en og kører en hen til bussen, hvis man ikke selv har lyst til at befordre sig derhen. Som du skriver, er der mellem 1,6 og 2,1 km fra Raagaard hen til et busstoppested – det er vel 20 minutter, hvis man går. Men hvis man går eller cykler det stykke, så går der mange flere busser nu fra Nøragersmindevej, for eksempel. Der vil være meget bedre forbindelse til metro og tog derfra.«

Det er jo ikke sikkert alle har muligheden for at gå så langt, og det er jo buldermørkt om aftenen.

»Der har man så muligheden for at bestille Plustur.«

Men skal man ikke have en mindsteafstand til et busstoppested, før man kan benytte Plustur?

»Jo, jeg tror der skal være omkring to kilometer, når man går ind på Rejseplanen, før den automatisk tilbyder en Plustur. Og hvis man er lige under det, så kan man bestille Plustur fra en adresse, der ligger i to kilometers afstand og så gå det ene minut derhen for at få bilen derfra.«

»Det kunne ikke hverken økonomisk eller miljømæssigt forsvares, at man havde den bus kørende på Tømmerupvej, og det var derfor, at udvalget besluttede det for cirka halvandet års tid siden.«

På Tømmerupvej har der været busdrift i næsten 100 år, så der er ikke nogen erfaring med at fjerne den. Er der planer om en evaluering af den her ændring?

»Der er ikke nogen evaluering, men kommunen og udvalget beslutter jo hvert år deres busbestilling. Så man evaluerer hele tiden på, om buspengene og vores busbudget bliver brugt på en fornuftig måde.«

Blind for problemer?

Vi har hørt fra flere på Tømmerupvej, at forskellen på at have ganske få busafgange og slet ingen er meget stor. Hvis man som politiker ikke selv bor så langt fra et busstoppested, eller hvis man selv er bilist, risikerer man så ikke at blive lidt blind på problemer som dette?

»Nu lægger du jo op til, at man skal sige ja, kan jeg høre. Det ligger lidt i spørgsmålet. Men nej, det synes jeg ikke. Selvfølgelig tænker man, at der er nogen, der har brug for busser, det synes jeg alle har. Også Ugandavej, som man har lagt bussen om til og får flere afgange. Der kan måske også være lidt langt til en bus.«

Der kørte den jo i forvejen.

»Ja, men kun hver anden time. Det var en af de andre ting, Movia sagde. Når frekvensen er så lav, så får man ikke det fulde udbytte af ruten. Den bør køre lidt oftere end hver anden time, ellers har den ikke den store effekt. Og der skal vi jo have svømmehal her til efteråret og arbejder med at udvide med boliger, så der gav det god mening med at arbejde med nogle større frekvenser.«

Skulle man så ikke gøre det, når det var aktuelt. Ingen af delene ligger der endnu?

»Nej, men der er stadig Skelgårdsskolen og Vestamagercentret og andre borgere, der bor derude, Tornholms Ager for eksempel. Der er mere bebygget end Tømmerupvej, og der var ikke mange, der benyttede 34 i den sydlige del af Tømmerupvej. Man kan sige, der bliver lidt længere til et busstoppested, men så langt er der ikke. Og vi har også forsøgt at gå ind med Plustur. Så jeg synes, vi har gjort mange ting derude.«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Karla Ravnsborg Smoak peger på hvilken type elefantfod hun snublede over og mistede synet på tilbage i august 2019. Hun mener at man bør tage elefantføddernes farlighed alvorlig øg gør dem mere synlige.

Karla mistede synet i krydset mellem Jagtvej og Østerbrogade

En skakt af samme dimensioner som den, der skal placeres i Sydhavnen - her ved Damhustunnellen.

Stor skybrudstunnel på vej: Haveforening kan blive byggeplads