Skoleleder, Peter Daniel Andersen.
Skoleleder, Peter Daniel Andersen. - Foto: Chili Djurhuus

På Rødkilde Skole er gaffatapen skiftet ud med nye lækre læringsrum

I november sluttede helhedsrenoveringen af Rødkilde Skole. En renovering der havde fokus på at skabe moderne læringsrum. Vanløse Bladet har været på rundvisning.

»Renoveringen blev igangsat i 2014, og det har været et kæmpe projekt der ved hjælp af et godt lærerteam og ikke mindst en forældregruppe og deres børn har været omstillingsparate.« Ordene kommer fra Skoleleder Peter Daniel Andersen

Gaffa som værktøj

»Kom indenfor.« Skoleleder Peter Daniel Andersen og gaffa-Flemming, som han bliver kaldt på skolen tager imod undertegnet. ”Gaffa Flemming?” siger jeg og smiler?

”Ja,” siger skoleleder Peter Daniel Andersen og kigger smilende på Teknisk ejendomsleder, Flemming Werther.

Som den skoleleder Peter Daniel Andersen også er, har han stillet sig op ved en stor skærm, og er klar til at fortælle om hvilken fantastisk udvikling Rødkilde Skole er gået igennem. Flemming smiler igen og færdiggør Peters sætning.

”Før skolen blev renoveret var det mig løste udfordringerne, når det trak fra et vinduerne eller det for eksempel ikke ville lukke. Gaffa kan klare alt” siger Fleming Werther og smiler.

En ordentlig makeover

Men nu er det slut med at bruge gaffa, for Rødkilde Skole har gennemgået en ordentlig makeover. En makeover hvor der både er fokus på børnenes læringsmiljø inde- og udenfor.

Rødkilde Skole har blandt andet fået et nyt ventilationsanlæg, hvilket ifølge Peter Daniel Andersen, betyder at børnene kan koncentrer sig.

Indeklimaet betyder alt

”Indeklimaet betyder alt. Når børnene sidder i et lokale dannes der meget CO2. Og hvis der er for meget CO2 i luften, påvirker det koncentrationsevnen,” forklarer Peter Daniel Andersen og fortæller stolt, at skolen nu har et ventilationsanlæg der automatisk starter, hvis der er over et vist niveau CO2 i luften.

”Det er da smart ik, og det sikrer det bedre læringsmiljø indenfor,” siger Peter Daniel Andersen om smiler.

Akustikkens betydning

Peter Daniel Andersen fortæller, at der derudover også er der kommet isolation op i alle klasserne, hvilket betyder, at efterklangstiden er på 0.4.

»Hvis efterklangstiden er lang forstyrrer det eleverne og derved deres koncentrationsevne,« forklarer Peter Daniel Andersen og fortsætter:

”Hvis der er en lang efterklangstid i et rum, vil eleverne automatisk tale højere, fordi der er mere larm i rummet ,og det vil i sig selv skabe mere uro og dårlig koncentration,” forklarer Peter Daniel Andersen.

Peter Daniel Andersen pointerer også at forskning viser, at en lang efterklangstid øger muligheden for stress.

Rum på gangen

På vejen rundt på skolen peger Peter Daniel Andersen og gaffa-Flemming stolt på de mange læringsrum der er at finde ude på gangene. »Der er etableret båse, hvor eleverne kan lave gruppearbejde uden at blive forstyrret. Det skaber et helt andet miljø, hvor eleverne kan bruge skolen på en helt ny måde,« siger Peter Daniel Andersen og slår smilende fast, at når det hele er lækkert og der er rart at være, så passer børnene også bedre på skolen. Han er en stolt skoleleder, og gaffa-Flemming, må nok kigge sig efter et nye øgenavn, for gaffa, det er der ikke behov for mere.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Så er det atter tid til fastelavn for både folk og fæ.

Fastelavn er mit navn… Her kan du slå til tønden i Valby og Sydhavnen

Rasmus Paludan stod selv i front af demonstrationen ved dens start, men han var ikke med, da den nåede Dortheavej.

Politiet forklarer: Derfor lod vi Stram Kurs demonstrere midt i barne-begravelse