Galleri Christoffer Egelund
Galleri Christoffer Egelund - Foto: Githa Schultz

Art Crawl, Absolut Exotic & Lilibeth Cuenca Rasmussen

Af Githa Schultz

Første gang jeg oplevede performancekunstneren Lilibeth Cuenca Rasmussen live var i et galleri på Amager i 1990`erne. En levende skulptur med bastskørt, blomsterkrans som lignede en lækker sødmefuld polynesisk lokaloptrædende i sandet på Hawaii. Og som med evige solnedgange i baggrunden og en slags inciterende psykedelisk udgave af slack-key guitar, opførte sin nok første performance med kunstværket ”Absolute Exotic.”

Jeg blev øjeblikkeligt forelsket i det værk og er det stadig med et sprog ellers kun hørt hos de frække rappere, Vesterbros bar-og flisemiljø eller i en bitchfight. Pakket ind i intelligente livsbetragtninger og yndefuld Fine Art Performance. Den forholdsvis ukendte Lilibeth, på det tidspunkt stadig under uddannelse, var teamet op med Master Fatman ved DJ pulten, hvilket i sig selv var en underholdende kontrast duo.

Siden hen har hun etableret sig stærkt på den nationale og internationale kunstscene med sin performance, altid med et glimt i øjet, humor, selvironi og alvor.

Lilibeth er født i Manilla og kom til Danmark som 8-årig med sin filippinske mor og danske far.

Performancekunst kan være noget æterisk og umiddelbart uhåndgribeligt og i virkeligheden mere insisterende og krævende at forholde sig til, end bare brølende kronhjort på væggen og et glas i hånden.

I 1990’erne var jeg også til en anden performancekunstners udstilling i Roskilde, Yoko Ono. Et af installationsværkerne var en videooptagelse af en flue, der kravlede ind i et menneskeøre på repeat.

Lad mig sige det sådan. Yoko Ono eller ej, efterlod mig med allergisk irritation, hovedpine og fiktiv tinnitus med en kunstøjebæ på nethinden som lignede Kejserens Nye Klæder, energidrænet af negative ladninger.

Det er helt anderledes opløftende med Lilibeth Cuenca Rasmussens performance kunst.

Galleri Christoffer Egelund i Bredgade inviterede fredag til en 12-timers performance ‘Fraction Inter Action’ med Lilibeth og elleve udvalgte kunstelever fra Bergens Kunstakademi.

Holdet havde i tre dage forinden udført performances i København. Blandt andet på Glyptoteket og Dronning Louises Bro, hvor kunstnerne interagerede med folk for at udforske muligheder og sociale betingelser i et offentligt byrum overfor det private gallerirum eksempelvis.

Jeg kunne jeg på udstillingen eksempelvis interagere med en af kunstnerne, som var forklædt som hund og smide et fiktivt kødben, hun(d) løb efter på alle fire og afleverede med logrende kunsthale. Eller sidde og tegne på et ben der stak ud af et hul i væggen. Nogle lagde snacks mellem tæerne. Lidt af en performance, også i udholdenhed, i 12 timer for det kunstneriske levende kødlige kvindeben. En anden kunstner lignede en indlæggelse på en psykiatrisk afdeling og talte som i tunger, dejligt stille omend uafbrudt fra et hjørne i galleriet. Candyfloss, hotdogs. Der var meget at forholde sig til med tolv kunstnere og hver deres spændende bidrag. Og hvilken skøn kunstlegeplads, alt imens jeg interagerede helt uden at være på euforiserende stoffer andet end det kunsten gav mig optur af.

Lilibeth har man kunnet opleve på de fleste prestigefyldte steder for kunsten i Danmark. Kunstprofessor er hun også, selv uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og modtager af flere hædersbevisninger. Men også aflagt kunstnerisk besøg på Warehouse9 i Kødbyen. Et undergrundssted startet i det små, før Vesterbro rigtigt transformerede sig til Kunstnerbro og er i dag nok en af Vesterbros mest eksperimenterende kunstscener.

Med Fraction Inter Action og Lilibeth Cuenca Rasmussen som igen har sat sit aftryk på verdenskunsten, kommer jeg i tanke om min rundrejse i Kashmir i sommers. Inviteret af Den Indiske Ambassade og Air India. Vi besøgte skolen og museet for design-og kunsthåndværk i Srinagar. Og på vejen ud af skolen, fangede min opmærksomhed øjeblikkeligt et lille smukt stille værk med en stærk udstråling, der indrammede ordene:

»God made the World as an Artist and that is why the World must learn from it`s Artists.«

www.lilibethcuenca.com

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Mandag den 24. februar afholdes debatmøde om brændeovne og luftforurening i Østerbrohuset.

Debatmøde: Skal det være slut med brændeovne på Østerbro?

Nicklas bliver både glad og overrasket, da han får at vide, at han er videre til X Factors liveshows.

Nicklas klar til X Factors liveshows: »Jeg kommer til at gi´den gas«