Olivia borer 20 meter metro om dagen

I sidste uge blev den anden af to boremaskiner sendt af sted fra Enghave Brygge for at bore det andet rør af Sydhavnsmetroen op mod Ny Ellebjerg.

Borebisserne løber frem og tilbage i den udgravning, som om godt fire år skal udgøre Enghave Brygge Station.

Lige nu stritter rør og tekniske installationer ud alle vegne, og travlheden skyldes en milepæl, som de har gjort klar til i månedsvis: Boremaskinen Olivia med den nette kampvægt på 600 tons skal i gang med arbejdet: At pløje sig vej gennem undergrundens kalk hele vejen til Ny Ellebjerg via Sluseholmen og Mozarts Plads på en dybde af godt 20 meter.

Milepæl

De to tunnelboremaskiner, som skal bane vejen for metroens sidste etape af linje M4, blev navngivet for et par uger siden, og nu skal Olivia gøre Inge følgeskab med en hastighed på cirka 20 meter tunneludboring om dagen. Det er primært kalk, der bores ud, og i modsætning til Cityringen, hvor man fragtede det ud på togvogne, har man her to lange transportbånd, som bringer det op til overfladen.

Teknikerne gør klar i førerhuset bagest i maskinen, og projektdirektør Mikkel Kjær følger med i slagets gang mellem bippende signaler og motorlarm.

»Vi kan jo ikke sende nogle tog mellem stationerne, før selve tunnellen er færdig, så i dag er en vigtig dag, som har været planlagt i flere år. Nu er det så Olivia, vi skyder af sted – eller skyder og skyder, vi tager det stille og roligt her i starten, og når vi så er kommet 100 meter ind, så sætter vi farten op ned mod det dybeste punkt 700 meter væk. Det ligger 28 meter under jordens overflade,« siger Mikkel Kjær, inden startsignalet lyder og Olivia skærer de første lunser undergrund.

Værste støj ovre

Beboere i Sydhavnen skal ikke forvente, at de to gigantiske maskiner gør megen væsen af sig oppe ved overfladen, fortæller projektdirektøren:

»Der vil nok være nogle få, der kan mærke en lille rumlen, når vi kommer forbi, men vi er jo ret hurtigt forbi. Ved byggepladserne er der selvfølgelig meget mere larm i den periode, hvor vi har boret pæle i jorden, og den periode er vi kommet rimelig godt igennem. Selvfølgelig har der været nogen, der var generet af det, og der har vi haft aflastningsordninger, hvor folk kunne komme hen i løbet af dagen. Men jeg synes, vi er kommet godt igennem det.«

Han glæder sig specielt til at følge selve stationernes udformning på sydhavnsstrækningen af metroen:

»Det bliver spændende at komme i gang med stationerne, som er lidt specielle i forhold til Cityringen, fordi der er kunstværker i dem alle sammen. Det er en speciel proces at lave det her sammen med kunstnerne, for det skal planlægges ret stringent. De fleste er bygget op om forskellige grå nuancer bortset fra Mozarts Plads, hvor hele overfladen bliver et stort maleri. Jeg er meget spændt på at se, hvordan det kommer til at tage sig ud,« slutter Mikkel Kjær, inden vi tager den lange vej op gennem stilladserne til jordoverfladen.

Se en flyvetur hen over Enghave Brygge Station på vores Facebook-side: www.facebook.com/valbybladet/

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Mette Dahlgaard, der er gastronomisk chef på Gemyse i Tivoli er en af de fire kokke som står bag velgørenhedsmiddagen.

Gourmet for en god sag: Stjernekokke serverer mad til fordel for hjemløse

Ida Auken og Mozhdeh Ghasemiyani vil sammen med Maren Elise Skjerlie Gilling snakke om børn af krig.

Talk og salonaften hos Frederiks Salonen