Hvad gør en passager, når Metroen pludselig står stille? En mandlig passager tog sagen i egen hånd og valgte at transportere sig videre med en delebil.
Hvad gør en passager, når Metroen pludselig står stille? En mandlig passager tog sagen i egen hånd og valgte at transportere sig videre med en delebil. - Foto: Martin Sørensen (arkiv).

Forsinket metro fik mand til at tage delebil: Metroen nægtede at betale – nu bliver de tvunget

En passager har vundet en sag i Ankenævnet for bus, tog og metro. Manden valgte at tage en delebil i stedet for en taxa, da metroen var ramt af driftsforstyrrelse. Afgørelsen betyder, at Metro Service skal betale mandens udgifter til delebilen.

Da en mandlig passager fik afvist godtgørelse af regning på 112 kroner for kørsel med en delebil i forbindelse med indstilling af driften i Metroen valgte han at klage til Ankenævnet for bus, tog og metro. Manden gjorde gældende, at det var billigere at bruge en Green Mobility end at køre i taxa, og at der ikke var nogen ledige taxaer at få.

Ifølge Rejsegaranti-reglerne kan passagerer benytte taxa, hvis Metroen er ramt af ramt af driftsforstyrrelse, men ikke delebiler. Alligevel vandt manden sagen i Ankenævnnet.

Læs også: Vildt forslag: Klimalørdage i København med gratis bus, tog og metro

I afgørelsen skriver Ankenævnet, at Metro Service skal godtgøre 112 kroner, men ikke betale sagsomkostninger til nævnet, da passageren overtrådte en for så vidt klar instruks om at benytte en taxa som erstatningstransport

Kørte fra Vanløse til Lergravsparken

Metro Service har oplyst, at tirsdag 10. december klokken 19.00 var dele af Metroen ramt af driftsforstyrrelse, fordi bevægelsessensorerne på banelegemet registrerede uautoriseret trafik. Dette forårsager et omgående og automatisk driftsstop, der først bliver annulleret, når en steward har gennemgået den berørte strækning til fods og rapporteret, at der ikke befinder sig personer, dyr, eller større objekter på sporet. Fordi en sådan hændelse nemt kan komme til at vare mere end 30 minutter blev Rejsegarantien aktiveret den pågældende dag klokken 19.00, hvorefter en metrosteward uddelte Rejsegarantifoldere til passagererne.

Passageren har har oplyst, at han ankom til Vanløse Station omkring klokken 19.00, hvor han blev mødt af en steward, som sagde, at man ikke vidste, hvornår Metroen igen ville køre og uddelte en folder om rejsegaranti. Klageren valgte derfor at leje en Green Mobility-bil. Han tur endte omkring Lergravsparken Metrostation.

Læs også: Pensionister til kamp på Facebook: Hold nallerne væk fra mimrekortet

Den 13. december anmodede passageren Metro Service om at refundere regningen på 112 kroner og indsendte bilaget fra turen. Samme dag sendte Metro Service et afslag, fordi rejsegarantien kun dækker kørsel med taxa, og de henviste til reglerne på et link hos dinoffentligetransport.dk

Her kan man blandt andet læse:

»Hvis Metroen meldes en halv time eller mere forsinket, betaler vi, hvis du bliver nødt til at tage en taxa. Vi dækker din taxaregning med op til 300 kroner. I første omgang skal du selv betale taxaen, men vi refunderer din udgift.«

Gamle regler

I Ankenævnets begrundelse kan man læse, at reglerne »formentlig er vedtaget på et tidspunkt, hvor taxa var det eneste alternativ, når en passager skulle videre i transporten. Dette er ikke længere tilfældet med markedets nye muligheder for at kunne transportere sig. Det fremgår af rejsegarantien, at taxaen kan tages til det næste stop, hvorfra metroen kører, men i et tilfælde som det foreliggende, hvor der var driftsstop, og rejsen derfor ikke kunne genoptages fra en anden metrostation, lægges det til grund, at klageren – hvis han havde taget en taxi – efter rejsegarantireglerne ville have været berettiget til at få refunderet udgifterne til en taxi op til 300 kr. til sin destination, som efter det oplyste var Lergravsparken Metrostation. Ifølge Dantaxis prisberegner koster en aftentur på 10 km i København 313 kr.«

Læs også: Åbent brev fra Movia: Det gør ondt at læse om 400 procent dyrere rejser

»Ankenævnet finder, at klageren under de foreliggende omstændigheder og henset til formålet med rejsegarantien – at hjælpe kunderne videre på rejsen ved driftsforstyrrelser – er berettiget til at få refunderet udgifterne til denne delebil, som kostede mindre, end en taxi ville have kostet i situationen. Ankenævnet bemærker, at det ikke hermed er statueret, at passagerer i alle tilfælde af aktivering af rejsegarantien selv kan vælge transportform til den videre rejse.«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Den røde kuffert fra ’Olsen-bandens sidste bedrifter’ fra 1979 med hovedpersonernes underskrifter.

En gammel ost, en rød kuffert og en rulle lokumspapir: Tre skidegode anekdoter fra Olsen-banden

I Cecilie Brandts pladebutik Indie Records kan du finde navne inden for rock, indierock og alternativ. Her er du velkommen til at komme ned til en musiksludder eller for at lytte til en plade, mens du nyder en kop kaffe eller sodavand.

Et liv med rock‘n’roll: Cecilie var jurist ved staten – nu har hun sin egen pladebutik