Touren kommer blandt andet til at køre over Dronning Louises Bro. - Foto: Video: Simon Reenberg & René Mølskov

Frank Jensen: Sådan fik vi touren til København

Det tog syv års vedholdende arbejde fra både overborgmesteren og fra en lang række indflydelsesrige danskere, før det lykkedes at få verdens største cykelløb til at begynde i København.

Det er en stolt overborgmester, der på sin røde cykel viser avisen en del af den københavnske startrute i Tour de France 2021 frem.

Det har været en slidsom og lang etape, som både Frank Jensen og flere indflydelsesrige politikere og offentlige personer har arbejdet på.

»Vi skulle overbevise tourledelsen om, at de kunne bringe verdens største cykelløb så langt mod nord, som de aldrig havde været før,« fortæller Frank Jensen på cykelturen, der i modsætning til den fulde rute begynder ved Dronning Louises Bro.

»Det at få Tour de France til København og til Danmark er et projekt, jeg har arbejdet med i hvert fald de sidste syv år,« siger han og fortæller, at det ikke er ham alene, der har knoklet vedholdent for at få touren til Danmark.

»Min direktør rejste rundt og talte med de andre kommunaldirektører, de steder, hvor der var interesse for det her. Da Lars Løkke kom til som statsminister, så blev interessen på det allerøverste niveau ikke mindre. For både Lars Løkke som statsminister, men også Kronprins Frederik engagerede sig meget i projektet.«

Til sidst lykkedes det at få tourledelsen overbevist om, at København var det rette valg til Grand Départ.

Læs mere: Her er tour-ruten

Men interessen for København begyndte allerede da tourens direktør, Christian Prudhomme, i 2011 besøgte København til verdensmesterskaberne i landevejscykling.

»Der så han alle de københavnere, der cykler hver eneste dag. Og han sagde, at det er en helt fantastisk oplevelse at se en by, hvor man cykler så meget. Han havde forelsket sig i København som cykelby og derfor var han med fra første færd til at synes om ideen. Men det tog lang tid at få alle tingene på plads,« fortæller Frank Jensen.

Den stabile partner

Ifølge overborgmester Frank Jensen, der i mindst syv år har arbejdet vedholdende på at få touren til København og Danmark, har det været afgørende, at vise at man som samarbejdspartner er stabil.

»Lobbyarbejdet er langstrakt og det handler om at bygge tillid op. Når først tour-ejerne har sagt ja til at lægge Grand Départ af Tour De France i en anden by, så må der ikke bagefter være tvivl om, hvorvidt man kan levere,« siger han og fortsætter:

»De skulle have var en stabil samarbejdspartner. Og det blev så København og i det her tilfælde mig som Københavns overborgmester.«

Frank Jensen og touren i København

Overborgmester Frank Jensen tyvstarter og kører en del af tour-ruten 2021 i København sammen med minby.dk

Sådan blev ruten lagt

Start-etapen i København byder på en række udfordringer for cykelrytterne og det har været et decideret krav fra arrangørerne.

Blandt andet kommer der til at være pludselige skift til kørsel på brosten i høj fart, ligesom der kommer til at være små sideveje omkring kastellet, der tages i brug.

»Vi taler om verdens allerstørste atleter indenfor cykelsport, der skal konkurrere på vores asfalt. Derfor går de (arrangørerne, red.) ikke på kompromis. Der skal være konkurrence, det skal være udfordrende for rytterne, de skal ud på nogle brosten, de skal ud på nogle smalle steder,« fortæller Frank Jensen om planlægningen af Ruten.

Men København har også et hensyn i forhold til steder, der skal vises frem.

»Vi vil gerne vise Østerbro, vi vil gerne vise Indre By, vi vil gerne vise vores egen Champs-Élysées, H.C. Andersens Boulevard, Rådhuset. Vi vil gerne vise nogle interessante ting, som tager sig godt ud, når helikopteren tager billeder hen over København,« siger han.

Økonomien for København

Københavns Kommune bruger sammenlagt næsten 50 millioner kroner på at få Tour de France til at begynde i København. De 25 millioner går til det interessentskab, der står for de sportslige omkostninger.

Derudover har kommunen afsat i alt 21,8 millioner kroner på budget 2020. De penge bliver brugt på ’kommunale værtsopgaver’, der dækker klargøring og genopretning af etapen, offentlige arealer, afspærring og ikke mindst renhold. Både under og efter løbet. Derudover også sikkerhed og terrorsikring, parkering, trafikomlægning, fanzoner og borgerinformation. Desuden bliver en del af pengene brugt på forskellige events og aktiviteter inden og under løbet.

Ingen ekstraregning

Overborgmester Frank Jensen føler sig sikker, på at der er afsat rigeligt penge til aktiviteterne og siger til avisen:

»Jeg har ikke nogen forventninger om, at vi kommer med nogen ekstraregninger til københavnerne på den her sportsbegivenhed, under nogen omstændigheder.«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Sydhavnens Folkemøde blev fredag hædret med Arkitektforeningens initiativpris ‘Lille Arne’

Sydhavnens Folkemøde vinder initiativprisen ‘Lille Arne’: »Det viser, at arkitektur ikke bare handler om at bygge«

Folketingsmedlem Katarina Ammitzbøll.

DEBAT: Udligning skal skabe balance – ikke læsse på de samme skuldre