Bo og Christoffer er politiassistenter hos Frederiksberg Nærpoliti.
Bo og Christoffer er politiassistenter hos Frederiksberg Nærpoliti. - Foto: Heidi Engelund

»Vores største ønske er, at folk ved, vi er her«

‘Din Betjent‘ er borgernes kontakt til Frederiksberg Nærpoliti, når lokale problemer skal løses. Bo og Christoffer er to af de lokale betjente, der hjælper borgerne.

Kender du telefonnummeret 51316927? Hvis ikke så har du nok ikke været i kontakt med ’Din betjent’ fra Frederiksberg Nærpoliti.

Politiassistent fra Frederiksberg Nærpoliti, Christoffer, er en af de betjente du kan få i røret, hvis du ringer på telefonnummeret.

»Borgerne kan kontakte os på mobilen, hvis de har brug for at tale med en betjent. Borgeren får en betjent i røret, der kender området,« forklarer han.

Han er ikke alene om at dække Frederiksbergs store areal ind. Denne formiddag på lokalstationen på Peter Bangs Vej 24-26 er han på arbejdet sammen med politiassistent Bo, der sammen med stationens kollegaer alle er ’Din Betjent’, 19 medarbejdere i alt, der hjælper borgerne på Frederiksberg med stort og småt.

Ring ikke 112 eller 114

»Vi er ikke som det daglige beredskab, der skal man stadig ringe 112 eller 114. Man skal ringe til os, Din Betjent, hvis man for eksempel er varmemester og har opdaget hærværk. Eller hvis man et sted har problemer med unge, der måske står og ryger hash. Så kan vi tale med de unge og bortvise dem,« fortæller Bo, og understreger at de lokale betjente kender mange af de unge.

Det er ofte parkeringskældre, der tiltrækker de unge, så de kan stå uden at blive kolde og våde.

»Ved KU.BE på Dirch Passers Allé er der en p-kælder, hvor der er unge som står og ryger hash, så dem har vi været i dialog med. Også på Langelands Plads i p-kælderen har vi problemer med unge og hash. Her går vi så ind og rådgiver kommunen om for eksempel at sætte mere belysning op,« forklarer Bo om en af opgaverne, som ’Din Betjent’ kan løse.

Besøger skoler

’Din Betjent’ er ofte rundt for besøge de lokale skoler, Lindevangsparken og institutioner.

Christoffer fortæller:

»På Christian Paulsens Vej har vi været til møde, da der var nogle problemer med de unge, der brugte en pavillon, der nu er fjernet, til ophold. Vi tog en snak med rektor fra det nærliggende gymnasium, og det har hjulpet,« siger han.

Problemerne bliver ofte løst, før de bliver for store, forklarer han og henviser blandt andet til et godt samarbejde med SSP.

Bo fortæller, at 70% af de anmeldelser, der kommer ind, handler om ungegrupper, som de lokale betjente ofte er på fornavn med.

Både Bo og Christoffer er glade for deres arbejde, da de føler, at deres indsats gør en forskel.

»Vi ha en god kontakt til borgerne og laver opfølgende arbejde, det kræver, at vi som betjent giver lidt af dig selv og dykker ned i andres problemer. Folk er ofte glade for at høre fra os, så det er dejligt,« siger Christoffer.

Ring eller skriv til os

»Vi taler med borgerne dagligt, og vi bliver mødt med hilsner og positive snakke, når vi går rundt på Frederiksberg. Man er altid velkommen til at skrive eller ringe til os, så ser vi på det. Det er en kæmpe hjælp , hellere anmelde en gang for meget end en gang for lidt,« siger Christoffer med et smil.

For ’Din Betjent’ handler det nemlig om at være opsøgende, og både Bo og Christoffer har deres visitkort og folderen ’Din Betjent’ liggende på blandt andet skoler og netcafeer.

Din Betjent kan også kontaktes på mail: kbh-lokalpoliti-frb-valby@politi.dk

Mobile politistation

Det er godt nok en delebil, den mobile politistation, men den er ofte på besøg på Frederiksberg og er en del af ’Din Betjent’.

»Det er en stor, hvid transporter, der tager rundt til arrangementer eller til boligområder, hvor borgerne kan møde ’Din Betjent’ i deres område,« fortæller Bo.

Det handler om synlighed lige som fodpatrulje på Gammel Kongevej eller ved Frederiksberg Centret.

»Din Betjent’ kan normalt træffes dagligt fra kl. 7-23 på mobilen, vi kan være ude på opgave, men så kan man sende os en mail, » siger Christoffer og Bo fortsætter:

»Vores største ønske er, at folk ved, vi er her,« siger han.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Katinka Bidsted pendler med bus til jobbet - dog ikke 5C, men 250S en del af vejen. Og hun er ked af de forringelser, der er sket i hendes hverdag, efter busnettet blev ændret i oktober og 350S erstattet med 250S på Amager.

Efter Nyt Bynet blev indført: Længere rejsetid og flere skift med 250S

Jana og Nanna Mai fra 3.b på Ellebjerg Skole er i her i gang med at skrive, hvad god stil er på en af de plakater, der nu pryder to bus 9A‘er.14

God stil i bussen: »Man skal rejse sig op, hvis der kommer en gammel dame ind i bussen«