Katinka Bidsted pendler med bus til jobbet - dog ikke 5C, men 250S en del af vejen. Og hun er ked af de forringelser, der er sket i hendes hverdag, efter busnettet blev ændret i oktober og 350S erstattet med 250S på Amager.
Katinka Bidsted pendler med bus til jobbet - dog ikke 5C, men 250S en del af vejen. Og hun er ked af de forringelser, der er sket i hendes hverdag, efter busnettet blev ændret i oktober og 350S erstattet med 250S på Amager. - Foto: Hanne Bjørton

Efter Nyt Bynet blev indført: Længere rejsetid og flere skift med 250S

For godt tre måneder siden blev det københavnske busnet Nyt Bynet indført, efter Metro Cityringen åbnede. Amager Bladet taler med passagerer om ændringerne – denne gang om bus 250S, der på Amager afløste 350S med ny ruteføring.

»Jeg har boet på Amagerbro det meste af mit liv. Hele min familie bor på Amager. Så vi går meget op i Nyt Bynet og dens forringelser,« fortæller Katinka Bidsted.

Hun arbejder ved Tuborg Havn i Hellerup. Indtil Nyt Bynet blev indført 13. oktober, tog hun bus 350S fra Amagerbrogade til Kgs Nytorv, skiftede til 1A, der kørte nærmest lige til døren på hendes job.

»Det tog omkring 40 minutter, og det var en god og afslappet tur, hvor jeg hørte podcast.«

I Nyt Bynet blev den regionale S-busrute på Amager ændret. 350S forsvandt fra øen, og dens rute blev overtaget af 250S. Eller næsten.

Mens 350S kørte over Knippelsbro og så via Christianshavns Torv og Kgs Nytorv til Nørreport, går ruten for 250S via Langebro, Hovedbanegården, Rådhuspladsen og Forum station.

Det kritiserer mange i debattråden til vores opslag i Amager-gruppen på Facebook i efteråret.

Alt for overfyldt metro

Katinka bor næsten klos op af Amagerbro metrostation, men undgår den helst.

»Det er min oplevelse, at linjen mellem lufthavnen og Vanløse ikke har kapacitet til de mange passagerer i myldretiden, i hvert fald ikke på strækningen mellem Amagerbro station og Nørreport. Problemerne er blevet meget voldsommere efter Nyt Bynet, fordi der ikke længere er noget busalternativ til den del af strækningen,« fortæller Katinka.

»Hvis jeg er ude af døren efter klokken 7.15/7.20, er det umuligt at komme ind i metroen på Amagerbro station, uden at man skal presse sig ind. I stedet tager jeg bus 250S til Forum og går hen til 1A på H.C. Ørstedsvej. Men 1A har fået færre afgange, så når jeg skal hjem igen, har jeg minimum 15 minutters ventetid. S- og A-busser burde være et reelt alternativ, men 1A kører ikke tit nok.«

Katinkas rejsetid er blevet længere og varer nu omkring en time. Hun synes, det er en dårlig oplevelse at være kunde i den offentlige transport i København, efter indførelsen af Nyt Bynet.

»Det er stressende og klaustrofobisk, og det har forringet min livskvalitet markant. Det lyder dramatisk, men det er immervæk sådan jeg oplever det. Jeg overvejer at anskaffe en bil, selv om jeg hellere vil benytte den offentlige transport og undgå at belaste miljøet.«

Hvad ville være det bedste scenarie for dig?

»Jeg vil gerne have 350S til at fortsætte ud på Amager lige som før, så der var et reelt alternativ til metroen. Og så at 1A kom til at køre hvert 3. eller 5. minut – der er mange store arbejdspladser ude ved Tuborg Havn, så der er brug for den.«

Hellere rejse uden skift

Katinka udtrykker en væsentlig utilfredshed, der går igen blandt mange af de buspassagerer, Amager Bladet har hørt fra.

Nemlig at Nyt Bynet har betydet flere skift undervejs på rejsen. Det er for mange passagerer et meget vigtigt parameter for rejsens kvalitet at rejse uforstyrret, uden skift og løben op og ned af metrotrapper eller frem og tilbage mellem busstoppesteder.

Det gælder også Lene Glaser i Dragør. Hun arbejder i Holmbladsgade, og var også tidligere bruger af 350S.

I dag vælger hun oftest bus 35 til lufthavnen, hvor hun skifter til metroen til Amagerbro station, og nogle gange tager hun linje 31 ned i Holmbladsgade.

»De vil jo gerne have, at vi går over i metroen, og den fungerer upåklageligt, men den er ikke lavet til den kapacitet – vi står som sild i en tønde. Og jeg skal bruge tre forskellige transportmidler. Jeg kunne forstå de mange skift, hvis jeg for eksempel skulle til Holbæk, men jeg er stadig på Amager!« siger Lene Glaser.

Andre gange tager hun 250S fra Dragør Stationsplads til Amagerbrogade.

»Men hvis man tjekker på rejseplanen, så står der én afgangstid, hvis man kigger på app’en, står der en anden, og går man ned på stationspladsen, står der en tredje tid, som ofte forandrer sig. Jeg har også tit set to, tre, fire bus 250S, der holder på stationspladsen og kører lige i rumpetten på hinanden. Selv om jeg også brokkede mig over 350S og dens forsinkelser, så savner jeg den nu,« siger Lene Glaser.

Movia svarer på spørgsmål om 250S

Vi har stillet trafikselskabet Movia fire spørgsmål om skiftet fra 350S til 250S. Movias plandirektør Per Gellert har svaret skriftligt:

Hvad var grunden til, at ruten på Amager for den regionale bus (nu 250S) blev ændret, så den nu kører over Langebro?

»Linje 250S blev ført via Langebro, fordi trafikken gennem Christianshavn, Kongens Nytorv og Gothersgade er ramt af rigtig meget trængsel. Når der er meget trængsel, er det umuligt at forudsige en præcis køretid, og den gamle linje 350S var derfor hårdt ramt af forsinkelser. Derudover kørte linje 350S parallelt med metroen mellem Amagerbro St. og Nørreport St., så der er stadig gode transportmuligheder, hvis man skal fra Amager til Kongens Nytorv eller Nørreport. Ved at føre den nye linje 250S via Langebro har målet derfor dels været at give en bedre pålidelighed til passagererne og en hurtigere rejsetid gennem Indre By, hvis man skal videre ud mod den nordlige del af København.«

Har Movia fået klager over netop denne omlægning af S-bussen, og hvor mange?

»Movia har registreret 101 henvendelser vedr. linje 250S i forbindelse med overgangen til Nyt Bynet. Inden den nye køreplan trådte i kraft 8. december, var der en hel del henvendelser om forsinkelser. Derudover har der primært været utilfredshed med omlægning på delstrækninger f.eks. til og fra city samt i Gladsaxe og Bagsværd. Det er få henvendelser, som isoleret set er relateret til Dragør.«

Skal de regionale ruter i Nyt Bynet evalueres, og hvornår og af hvem?

»Movia vil i samarbejde med Region Hovedstaden kigge på, om der er behov for at lave justeringer på S-busserne. På nuværende tidspunkt er der dog ikke meget, der peger på et behov for at ændre i ruten for linje 250S på Amager. Derimod fortsætter Movia samarbejdet om at få skabt en god pålidelighed på linje 250S.«

Der blev registreret et højt antal driftsforstyrrelser på Amager på linje 250S i slutningen af 2019, og Movia indførte 8. december en mere robust køreplan med flere afgange. Er der en ny status på antallet af driftsforstyrrelser? (Artiklen fortsætter under billedet.)

Illustration: Movia

Illustration: Movia

»Antallet af driftsforstyrrelser på linje 250S er faldet efter den nye køreplan blev indført 8. december. Grafen herover viser, at linje 250S afgår til tiden på mere end 85 pct. af afgangene, som er Movias målsætning, da naturlige variationer i trafikmængderne altid vil give udsving, og det gælder især for buslinjer i Indre By.«

Passager-kommentarer om 250S

  • Eva Smith: Det er bekymrende, at ingen busser kører direkte fra Amager til Christianshavns Torv eller Kongens Nytorv. Bus 31 kører desværre ikke, hvor jeg bor, men kun langs østsiden af Amager, hvor der i forvejen er metrostationer. Det virker absurd, at man skal skifte så mange gange og halvdelen af øen rundt eller helt ind til den anden side af indre by for at skifte til andet transportmiddel. Eller at man bliver tvunget over i en metro, for at komme til Kongens Nytorv. Metroen er ikke optimal for gangbesværede eller personer med andre handicaps.

  • Anne-Kirstine Staffeldt: Jeg savner stadig et ordentlig svar på hvorfor BÅDE 5c og den nye 250s skal køre over Langebro? Eneste bus fra Amager over Knippelsbro bliver 31 som kommer til at køre på nogenlunde samme strækning på Amager som den ene metrolinje, så vidt jeg kan se. Så det betyder skift undervejs hvis man vil til Knippelsbro/Kgs. Nytorv fra midten af Amager med deraf længere transporttid. Og dyrere hvis man har mod på at benytte den til tider overfyldte metro.

  • Heidi Koldin: Er på ingen måde fan af 350S-ruten er nedlagt. Længere rejsetid og så kommer det lige til at koste mig 80 kr ekstra hver mdr. ydermere en propfyldt metro. Hvis jeg skal undgå metroen så hedder det 5C og så skal jeg ind over Hovedbanen fuldstændig helt på månen…

  • Heidi Sassersen: Jeg har forsøgt med en alternativ rute til arbejde siden omlægningen. Jeg skulle, efter en bus til Amagerbro, tage metro. Det var nærmest umuligt at komme med. Alle fra Dragør, Tårnby, Kastrup og dele af Sundby skulle med derfra! Da 350S kørte, blev det mere spredt, hvor man stod af og evt. videre med metro. Jeg ser 2 muligheder: En busrute svarende til 350S gamle rute, eller metrostation ved Sundbyvesterplads og evt. Korsvejen.

  • Kilde: Debattråd i vores opslag i Facebookgruppen Amager i efteråret

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Fotos fra Østerbros dyreliv

Bo og Christoffer er politiassistenter hos Frederiksberg Nærpoliti.

»Vores største ønske er, at folk ved, vi er her«