Pensionister kan se frem til forhøjede takster, når pensionistkortet udfases.
Pensionister kan se frem til forhøjede takster, når pensionistkortet udfases. - Foto: Martin Sørensen (arkiv).

Movia efter kritik: Vi kan ikke beregne konsekvenser for alle pensionistrejser

På vegne af DOT (Din Offentlige Trafik) afviser Movia, at der kan laves beregninger pr. rejse for pensionisterne, når pensionistkortet udfases. Prismodellen er udelukkende baseret på en beregning pr. passager.

Trafikselskabet Movia, der er en del af DOT (Din Offentlige trafik), besvarer nu kritik af DOTs orientering om pensionisttaksterne kun har oversigt over de økonomiske konsekvenser pr. passager, men ikke medtager andre beregninger. Movia får således kritik for at underdrive konsekvenserne af nye takster, der vil sende billetpriserne i vejret, når pensionstkortet udfases.

Ifølge Jyllands-Posten fremhæver Movia i et notat til Transportministeriet, at størstedelen af pensionisterne vil få gavn af den takstreform, der betyder et farvel til pensionistkortet fra juni.

»De fleste pensionister, der bruger bus og tog, vil opleve et væsentligt prisfald,« står der i notatet.

Men baggrundstal, som ikke fremgår af notatet, viser et andet billede, skriver Jyllands Posten. For de samlede rejser med kortene gælder det, at 64 pct. af rejserne vil koste mere, end de gør i dag. Af dem vil godt en tredjedel stige med over 50 pct.

Forbrugerrådet Tænk kritiserer i et notat sendt til Folketinget Movia.

»Det er i nogle tilfælde ikke til at gennemskue, om grundlaget for Movias beregninger er korrekte,« står der.

Kortet bliver som en del af en ny takstreform på Sjælland udfaset fra juni. Det gøres for at fordele rabatordningen mere fair på tværs af Sjælland. Det erstattes af en ny rabatordning, hvor man vil få 40 pct. rabat på enkeltrejser på rejsekort og 25 pct. rabat på pendlerkort.

Ældre Sagen tvivler på hele beslutningsgrundlaget for afskaffelsen af pensionistkortet.

»Det er uacceptabelt, at Movia ikke gør opmærksom på de store konsekvenser, det har for de mange,« siger seniorkonsulent Rikke Hamfeldt til Jyllands Posten.

Læs også: Ældreråd råber vagt i gevær: Pensionister bliver flået ved afskaffelse af mimrekort

Priser vil stige, priser vil falde

Movia skriver i en pressemeddelelse, at ændringen af pensionisttaksterne er anden fase af Takst Sjælland, der blev besluttet i 2015 og gennemført i 2017. I forbindelse med Takst Sjælland har DOT hidtil orienteret trafikpolitikerne om beregninger af konsekvenser for den enkelte passager alt i alt. Pensionistreformen er fase 2 af Takst Sjælland, og derfor er Folketingets transportordførere orienteret efter præcis samme model, som i reformens fase 1, der blev gennemført i januar 2017.

»Såfremt Folketinget ønsker yderligere oplysninger, står DOT naturligvis til rådighed. Incentive, der har foretaget konsekvensberegningerne for DOT af en harmonisering af pensionistrabatterne, har opgjort konsekvenserne på i alt fire måder,« skriver Movia.

»Når DOT har valgt at rapportere om passagerkonsekvenser for pensionister efter samme model som Takst Sjælland, fase 1, som indebærer en opgørelse pr. passager og ikke en opgørelse pr. rejse, skyldes det blandt andet, at mindst halvdelen af de passagerer, der bruger pensionistkort i dag både vil få rejser, der stiger i pris, og opleve rejser, der falder i pris. Derfor er det ikke muligt ud fra oversigten over antal rejser at vurdere, hvad de samlede økonomiske konsekvenser er for den enkelte pensionist. Det er det derimod med de oplysninger, som DOT allerede har givet til transportordførerne,« står der i pressemeddelelsen.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Der blev skålet godt nytår med det lokale erhvervsliv på Østerfælled Torv.

Nytår med handelslivet

Björn Ross fra Styregruppen sammen med Michala Petri og Lovisa Vikenadler fra projektets rådgivende panel.

Kampen om det gamle Bymuseum: De vil skabe Musikhuset København