Der er ikke mange motorkøretøjer i visualiseringerne af en kommende Stejlepladsen i arkitekternes vinderforslag.
Der er ikke mange motorkøretøjer i visualiseringerne af en kommende Stejlepladsen i arkitekternes vinderforslag. - Foto: By & Havn (Illustration)

V og K vil trække støtten til et bilfrit Stejlepladsen-kvarter

Både Venstre og Konservative føler sig ført bag lyset i sagen om Stejlepladsen. Vi har ikke sagt ja til en bydel næsten uden biler, siger de, og vil ikke stemme for projektet på de nuværende præmisser.

Venstres Cecilia Lonning-Skovgaard og Konservatives Jakob Næsager stikker nu en kæp i cykelhjulet for de upopulære planer, der skal munde ud i cirka 550 nye boliger på Stejlepladsen. Det kan ende med, at de ikke vil stemme for den nye lokalplan for området, og dermed er der ikke flertal for de mange boliger, som blev en del af en politisk studehandel i kølvandet på protesterne mod byggeri på Amager Fælled for halvandet år siden.

Nul P hos naboen

Vinderforslaget i den arkitektkonkurrence, som By & Havn sammen med partneren PFA Pension kårede for et par måneder siden, opererer nemlig med en delvist bilfri bydel for enden af Bådehavnsgade, og det har aldrig været en del af aftalen, fortæller de to partier. Netop nu er man ved at lave den lokalplan, der gør det muligt at placere boliger på det grønne område, men Jakob Næsager vil ikke lægge stemmer til, at de nye beboeres biler skal parkeres andre steder i området:

»Vi har ikke noget behov for, at der er mange biler, men de biler, der er, skal holdes på egen grund, så folk ikke bare placerer deres biler til gene for naboerne på de nærliggende områder. Det skal ikke være sådan, at man vil være frelst og have bilerne væk fra sit eget område og så parkere andre steder.

Sådan et projekt skal jo ikke være en gibshandske, der bliver støbt ned over en lokalplan, for området skal jo også have mulighed for at udvikle sig. Derfor skal vi heller ikke fiksere parkeringsnormerne på den måde, det her lægger op til. Jeg ser for mig en bydel med blandet byggeri, hvor det tættest på havnen bliver lavt og gerne i træ, skaleret så det ikke bliver massivt op ad havnen dernede.

Vi har i en budgetaftale vedtaget nogle kriterier for området, og dem skal der ikke hverken lægges til eller trækkes fra. Hvis der ændres i de præmisser, så skal de ikke tælle vores stemmer med automatisk. Hvis nogen løber fra aftalen, så tvivler jeg på, der er flertal. Og så falder projektet,« siger Næsager.

Uventet modstand

Anne Skovbro, som er administrerende direktør for By & Havn, sagde ved præsentationen af vinderforslaget, at man havde prøvet at imødekomme en del af de folkelige protester, der har været over byggeriet:

Vi er helt opmærksomme på, at ikke alle er enige i, at det er en god idé at opføre et nyt bykvarter på Stejlepladsen, som er en del af et helt særligt broget og selvgroet miljø med en stærk autenticitet. Men med dette forslag, rammer vi den særlige stemning, der er vital for området. Og samtidig bliver det nye kvarter bæredygtigt med forskellige former af genbrugsmaterialer og forholder sig bevidst til områdets maritime kulturmiljø og til Tippens natur,« sagde direktøren.

I vinderprojektet indgår også forslag om grønne og fredelige legegader, kvarterpladser med plads til lokalt liv og parkeringspladser i periferien af bykvarteret, så der i princippet kan skabes en næsten bilfri bydel. Mange træer, by-natur, grønne tage, solceller, vandløb som klimasikring mellem bygningerne og naturarealer langs vandkanten er også en del af forslaget, som altså nu møder kritik fra borgerlig kant.

Helt ny model?

Venstres Cecilia Lonning-Skovgaard undrer sig over, at planen baserer sig på et princip, som ikke er en del af det politiske mandat:

»En præmis som bilfrihed er jo ikke noget, man bare smider ind i et vinderforslag. Det er jo noget af det, vi slås allermest om på rådhuset, så det undrer mig helt vildt, at det ligefrem bliver præsenteret som ’et bærende dogme’. Det er derfor, vi råber op nu: Man kan jo ikke aftale ét politisk og så smide noget helt andet ind på administrationsniveau.

For os handler det jo om, hvem vi gerne vil lave by for. Vi vil gerne lave by for alle, også de børnefamilier, der har brug for en bil. Jeg kan bare tage mig selv: Jeg tror, jeg har fem sportsaftaler, jeg skal køre til her i weekenden rundt omkring, hvor man ikke lige kommer til med offentlig transport. Min gruppeformand, der er en ældre herre, kan heller ikke bare tage bus og tog og gå det sidste stykke – byen skal ikke kun være for dem, der kan cykle rundt. Man behøver selvfølgelig ikke at parkere lige foran hoveddøren, men det skal altså være til at komme frem og tilbage, så man kan læsse unger, sportstasker og ugens indkøb af.

Nu er vi ude i noget, som Venstre på intet tidspunkt har sagt ja til, så i værste fald må vi jo trække vores stemmer. Vi vil i hvert fald ikke tages ved næsen og påduttes et bilfrihedskriterie, som vi aldrig har sagt ja til.«

Hvordan skulle I ellers realisere de penge, der skal til at dække metrogælden?

»Jeg har næsten ikke fantasi til at forestille mig det, men så må man jo tilbage til forhandlingsbordet og se, om man alligevel kan bygge større nede i Vejlandskvarteret (Amager Fælled, red.). Vi bliver i hvert fald nødt til at stå vagt om, hvad der er aftalt politisk,« slutter Lonning-Skovgaard.

Talsmand Jan Mathisen for Fiskerhavnens Venner, som indsamlede 17.000 underskrifter mod byggeplanerne, håber nu, at uenigheden kan sætte en stopper for lokalplanen og de mange nye boliger på det affredede område mellem havnen og Sydhavnstippen. Læs hans debatindlæg her.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Nordre Frihavnsgade er en af Østerbros centrale handelsgader.

Klumme: Smil og engagement over disken

Nina Krysiza Sørensen og Rikke Kolding Pedersen, makkerparret bag den populære restaurant Cicchetti.

Mæsk dig i italienske snacks og lækker vin på Nørrebrogade