Her ses det 30 meter dybe hul ved Enghave Brygge, hvorfra tunnelboremaskinen Inge nu har begyndt sin underjordiske færd gennem Sydhavnens og Valbys undergrund.
Her ses det 30 meter dybe hul ved Enghave Brygge, hvorfra tunnelboremaskinen Inge nu har begyndt sin underjordiske færd gennem Sydhavnens og Valbys undergrund. - Foto: Dragør Luftfoto

Under jorden: Nu har Inge gnavet sig ind i Sydhavnens undergrund

4,5 kilometer underjordisk tunnel er nu på vej til at blive udgravet i jorden under Sydhavnen og Valby.

I sidste uge blev Sydhavnsmetroens to store tunnelboremaskiner navngivet med champagnesprøjt og klapsalver. Den første fik navnet Inge, og hun er nu blevet sendt af sted på sin underjordiske færd. I løbet af de næste mange måneder skal tunnelboremaskinen bore den to gange 4,5 kilometer lange tunnel til Sydhavnsmetroen, som åbner i 2024. Den anden tunnelboremaskine fik navnet Olivia, og hun bliver efter planen sendt afsted i starten af februar.

De to tunnelboremaskiner i Sydhavn er metrobyggeriets største maskiner. De har en kampvægt på godt 600 ton og en længde på mere end 140 meter. Nogle af maskindelene er så store, at de er blevet transporteret gennem byen om natten af hensyn til den øvrige trafik.

Maskinerne borer først mod syd i retning mod Ny Ellebjerg. Derefter mod nord mod metrostationen Havneholmen og det sidste stykke hen til afgreningskammeret, som skal forbinde Sydhavnsmetroen med Cityringen og metrolinjen til Nordhavn.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Rudi får dronningens fortjenstmedalje

Metropolitanskolen (til højre i billedet) får nyt liv. Fremover skal den være ‘Domkirkens Hus' med festlokaler, kontorer og opholdsrum for den nærliggende Vor Frue.

Nyt liv: Metropolitanskolen bliver til ‘Domkirkens Hus‘