Metromatronerne er døbt: Nu er Inge og Olivia klar til at gnave sig ind i Sydhavnens undergrund

30 meter nede i Sydhavnens undergrund blev næste store skridt mod den kommende Sydhavnsmetro taget, da to tonstunge tunnelboremaskiner blev døbt, som det hører sig til forud for et stort borearbejde.

»Er der nogen, der har højdeskræk?« spørger Metroselskabets pressekoordinator Kåre Møller Madsen, da han leder flokken af sikkerhedsindpakkede pressefolk ud af skurvognen på metrobyggepladsen ved Enghave Brygge. Ingen nikker bekræftende, og snart bliver flokken ført over parkeringspladsen og ind på den store byggeplads, hvor dagens to hovedpersoner venter dybt nede.

Selv om ingen mener, de lider af højdeskræk, lyder der alligevel flere gisp, da Kåre Møller Madsen fører an ud på en høj trappeskakt, der strækker sig 30 meter over et stort hul i jorden. Der er kun en vej, og det er ned, trin for trin. Dybt nede under sikkerhedsstøvlernes såler holder nemlig de to kæmpemæssige tunnelboremaskiner, der snart er klar til at bore sig dybt ind i Sydhavnens undergrund. Inden det store arbejde kan begynde, er der dog en vigtig begivenhed, der først skal ordnes. Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen siger:

»Nu står vi igen 30 meter under jorden for at markere endnu en vigtig milepæl i byggeriet af den nye metrolinje til Sydhavnen. Vi skal i dag have navngivet de to tunnelboremaskiner, som har været igennem en navnekonkurrence, hvor cirka 500 deltog. Et dommerpanel har så besluttet, at maskinerne skal opkaldes efter to stærke kvinder: Inge Lehmann og Olivia Nielsen,« siger han.

Kvinderne af undergrunden

At navngive tunnelboremaskiner er ikke en nyhed, Metroselskabet har fundet på i forbindelse med Sydhavnsmetroen. Faktisk er det en verdensomspændende begivenhed, at man skal navngive de tunge maskiner, inden de sendes gennem undergrunden, da det vil bringe lykke til arbejdet. Således er dagens to solide hovedpersoner på 600 ton i familie med Liva og Betty, der gravede sig vej til de første to metrolinjer, med Nora, Eva, Minerva og Tria, der gravede sig rundt i Cityringen og senest med Alice og Frida der har skabt passage for Nordhavnslinjen. Alle navne er kvindelige, alle med en historisk betydning for byen. Men hvem var de så Inge Lehmann og Oliva Nielsen. Jørn Neergaard Larsen fortæller:

»På hver sin måde var de med til at sætte et solidt præg på både deres samtid og fremtiden. Inge Lehmann var geofysiker og opdagede jordens kerne for cirka 100 år siden. Hun var en stærk kvinde i en uddannelsesverden, der var præget af mænd. Først mange år senere opnåede den ukendte danske pioner anerkendelse for sine banebrydende opdagelser i undergrunden,« siger han og fortsætter:

»Olivia Nielsen var i forrige århundrede en fremtrædende figur i fagbevægelsen. Hun kæmpede for at organisere kvindelige arbejdere, og i 1901 lykkedes det hende at stifte Kvindeligt Arbejderforbund og dermed styrke kvinders løn og arbejdsforhold. I 2009 fik Olivia Nielsen også en vej opkaldt efter sig her i Sydhavnen, som metroen kommer til at krydse under, når den åbner i 2024.«

Byudvikling med syvmileskridt

Når Olivia og Inge om få dage tager fat på gravearbejdet, venter 4,5 kilometer undergrund på at blive udgravet. De begynder med at bore mod syd i retning mod Ny Ellebjerg, og første stop på turen bliver ved den kommende metrostation Sluseholmen. Borearbejdet fortsætter derefter videre mod Mozarts Plads og slutter ved Ny Ellebjerg, hvor maskinerne hejses op og sendes tilbage til Enghave Brygge. Herfra borer de mod metrostationen Havneholmen og derefter det sidste stykke hen til afgreningskammeret, som forbinder Sydhavnsstationerne med metrostationerne i Nordhavn samt Cityringen.

Om planerne og alt andet går vel, skal Sydhavnsmetroen åbne i 2024. Selv om det stadig er et stykke ude i fremtiden, husker overborgmester Frank Jensen (S) tydeligt, da Sydhavnsmetroen blot var kuglepen på papir:

»Jeg har en særlig varm følelse, når jeg tænker tilbage på den dejlige sommerdag, hvor vi sad på Mozarts Plads med den daværende transportminister Magnus Heunicke (S) og underskrev aftalen om Sydhavnsmetroen. Det var en historisk dag for Sydhavnen, hele København og ikke mindst mig selv. Derfor er jeg glad for at være med her i dag og fortsætte traditionen med at døbe boremaskinerne,« siger han.

Og hans socialdemokratiske politikerkollega, transportminister Benny Engelbrecht, følger op på det historiske skridt i Københavns udvikling, som denne navngivning markerer:

»Navngivning og dåb er altid noget helt særligt. Uanset om det er en lille en på 4,5 kilo, eller en stor en på mange hundrede ton, så markerer det begyndelsen på et nyt liv. Cityringen er netop åbnet, senere i år åbner Nordhavnsmetroen, og i dag navngiver vi de to tunnelboremaskiner til Sydhavnsmetroen, det er sandt at sige nogle syvmileskridt, vi tager i disse år,« konstaterer han fra talerstolen dybt nede i Sydhavnens undergrund.

Champagnedåb og lykke til

Og så er det blevet tid til det, det hele handler om, nemlig navngivningen af de to metromatroner. Til at udføre det fine ritual har Metroselskabet inviteret sognepræst i Frederiksholm Kirke, Heidi Rønn Preem:

»Først og fremmest vil jeg sige tak for invitationen. Det her er en temmelig usædvanlig opgave. Normalt står jeg ovre i Frederiksholm Kirke iført præstekjole og krave og døber børn, der vejer i gennemsnit 10 kilo, når de kommer til dåb. Her i dag står jeg så 30 meter under jorden iført gult sikkerhedstøj og skal navngive et par velvoksne damer, der vejer 600 ton. Det er altså ikke hver dag, det sker,« siger hun.

Ved siden af hende hænger to flasker champagne i snor, og da præsten har sagt nogle lovprisende ord om metrobyggeriet, tager hun fat i snoren til den flaske, der hænger nærmest ’Inge’:

»Jeg navngiver dig hermed Inge…« Heidi Røn Preem svinger flasken mod tunnelboremaskinens metalside, men flaskens glas lader sig ikke sådan slå ud.

»Vi prøver igen. Jeg navngiver dig hermed Inge…« Denne gang splintres flasken i et væld af flyvende glasskår, og duften af champagne breder sig i skakten. »Held og lykke følge dig,« slutter Heidi Røn Preem og vender sig mod Olivia. Samme ritual gentager sig, og denne gang splintres champagnen i første forsøg.

Inge og Olivia er klar til rejsen gennem Sydhavnens undergrund.

Sognepræst i Frederiksholm Kirke Heidi Rønn Preem havde for en stund skiftet kirkerum og præstekjole ud med undergrund og sikkerhedstøj, da hun tirsdag stod for navngivelsen af Sydhavnsmetroens to nye tunnelboremaskiner. Med til navngivningen var også overborgmester Frank Jensen (tv i billedet) og transportminister Benny Engelbrecht (midt).
Sognepræst i Frederiksholm Kirke Heidi Rønn Preem havde for en stund skiftet kirkerum og præstekjole ud med undergrund og sikkerhedstøj, da hun tirsdag stod for navngivelsen af Sydhavnsmetroens to nye tunnelboremaskiner. Med til navngivningen var også overborgmester Frank Jensen (tv i billedet) og transportminister Benny Engelbrecht (midt). – Foto: Benedicte Lorenzen

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
De to vindere af Frederiksberg Bladets nytårsquiz 2019: Andreas Wetche (t.v.) og Claus Klitholm. Vil du deltage i 2020-quizzen, skal vi have dine 13 svar senest 17. januar.

Andreas og Claus var skarpest

Spørgsmål nummer 12 lyder: Melder København Zoo om en forestående familieforøgelse i pandaanlægget?

Spå om 2020 – tip 13 rigtige