Eleverne vælger selv deres bog, så projektet bliver drevet af lysten til at læse.
Eleverne vælger selv deres bog, så projektet bliver drevet af lysten til at læse. - Foto: TG

Tårnbys gymnasieelever pakker skærmene væk og læser af lyst

På Tårnby Gymnasium & HF har man prioriteret tid til fordybelse, og har sat disciplinen ¿lystlæsning¿ på skemaet.

De unge skal fordybe sig i længere tid ad gangen og lære at komme offline.

Det siger rektor på Tårnby Gymnasium og HF Mikkel Harder Sørensen:

»Der er et afhængighedsforhold for nogen i forhold til at være tæt på deres mobiltelefoner og være på de sociale medier,« siger han.

Fra skoleårets start indførte gymnasiet ’TG-Læser’. Det er 45 minutter i et hvilket som helst modul, hvor alle elever bare skal læse i en bog, de selv har haft med. Efter de 45 minutter fortsætter den almindelige undervisning.

»Det er tænkt som et frirum. Eleverne får et rum, hvor det ikke handler om, at de skal præstere og bedømmes. Eleverne skal ikke være gode til ’TG-Læser’, de skal bare deltage,« fortæller rektoren.

Selv om lystlæsning kan lyde som et levn fra folkeskoletiden, er Victoria Palmquist Dahl, der går i 3. Z på Tårnby Gymnasium & HF, glad for, at gymnasiet afsætter tiden:

»Man føler ikke, man har tid, når man kommer hjem og har en masse afleveringer, skal træne og samtidig skal have tid til familie og venner,« fortæller hun.

Læser også i idræt

Det har været vigtigt for ledelsen og den gruppe, der har sat læseshowet i værk, at det ikke kun blev et sprogfagligt projekt, men et projekt for alle skolens fag. Det betyder, at man skal tage sin bog frem og læse, også selvom man har idræt.

»Læsningen er den faglighed, der finder sted i den del af lektionen. Vi træner kompetencer i forhold til fordybelse og at være væk fra sin mobiltelefon. Det kan også være en træning til den skriftlige eksamen,« forklarer rektor Mikkel Harder Sørensen.

Styrker kompetencerne

Fordybelse i skønlitteraturen bliver bakket op af Kristiane Hauer, som forsker i læsning og fordybelse ved Københavns Universitet:

»Læsning er med til at øge de unges ordforråd, styrke deres almene viden og gøre dem bedre til at skrive,« fortæller hun og uddyber:

»Læsningen er også vigtig, fordi det kan være med til at forberede de unge på at fordybe sig i bøgerne resten af livet og i deres uddannelsesforløb.

Der er forskel på at orientere sig i kortere tekster og at læse romaner, historiebøger og længere tekster, hvor hjernen kommer mere på arbejde,« siger hun.

Ifølge Danmarks Statistik er det kun 8 procent af de unge mellem 16 og 19 år, der svarer, at de læser dagligt eller næsten dagligt.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Et kig ind i René Difs lejlighed, der rummer fire værelser.

Aqua-Dif sælger lejligheden i Ørestad

Sisse Marie Welling.

NYTÅRSHILSEN: Kulturel udvikling og fællesskabsdannelse