Trods åbningen af Cityringen er metroens kapacitet udfordret.
Trods åbningen af Cityringen er metroens kapacitet udfordret. - Foto: Rune Johansen/Ritzau Scanpix

Du står som sild i en tønde: Metroen under kollektivt pres

Kapaciteten i metroen er under pres. Derfor haster det med at få mere metro og få flere vogne på de eksisterende togstammer. Det kræver dog udvidelse af flere stationer.

Milliarderne får hurtige ben at gå på, når der skal investeres i den københavnske infrastruktur de kommende ti år. Der er omfattende trafikprojekter i støbeskeen, og det haster med at få løst en række udfordringer, der opstår, fordi der bliver flere og flere borgere, der skal benytte den kollektive transport.

Om ti år er der for eksempel ingen plads, hvis der ikke sker en udbygning af metroen. Cityringen er netop åbnet, men den kan slet ikke klare presset. Cityringen bliver suppleret af Nordhavnslinjen i 2020 og Sydhavnslinjen fra Hovedbanegården til Ny Ellebjerg i 2024, men linjen kan blive forlænget fra Ny Ellebjerg i begge retninger mod Bispebjerg og Hvidovre for over ti milliarder kroner.

Forlængelsen kan tidligst gå i gang i 2026 efter man har undersøgt mulige linjeføringer.

Man undersøger også mulige forbindelser mellem Brønshøj Torv over Hovedbanegården til Refshaleøen, eller fra Bispebjerg Hospital via Refshaleøen til Amagerbro Station.

Nordhavnslinjen kan på sigt forlænges med yderligere fire stationer til to milliarder kr., efterhånden som den nye bydel, Nordhavn, udbygges og skaber behov for mere infrastruktur.

Endelig er der planer om en mulig letbane fra Glostrup Station til lufthavnen i Kastrup for fem milliarder kr.

Der er også planer om en metro til Malmø fra Hovedbanegården via lufthavnen til en 22 km lang boret tunnel under Saltholm. Et projekt, der vil koste mindst 20 milliader kr.

Støt stigende

Passagertallet i metroen har været støt stigende gennem årene – sidste år benyttede knap 65 mio. mennesker metroen. Metroselskabet forventer, at passagerantallet vil stige år for år til 80 mio. i 2025. Og selskabet er godt klar over, at det giver ekstra pres på de eksisterende metrolinjer.

»Kapaciteten i myldretiden vil allerede begynde at blive udfordret i 2020 og blive væsentligt forværret i de følgende år,« skriver selskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen, i den seneste forretningsstrategi.

»Særligt på Amager forventes både afgreningen til lufthavnen og afgreningen til Vestamager at være tæt på den maksimale kapacitet i myldretiden,« skriver Jesper Overgaard, der er afdelingschef i Metroselskabet, og har tidligere udtalt til B.T., at man »løbende arbejder med at tilpasse kapaciteten til behovet«:

»Vi tager naturligvis udgangspunkt i dagens situation, men tager også udgangspunkt i vores officielle passagerprognoser for at kende til de forventede passagermængder de kommende år. Senest har vi bl.a. indsat flere tog i drift, som har betydet, at der er flere tog i systemet i myldretiden og dermed højere kapacitet. På Cityringen ventes ingen problemer med kapacitet i de næste mange år. Der er indkøbt og leveret i alt 39 tog, som skal dække linjerne M3 (Cityringen, red.) og M4 (der åbner i 2024, red.).«

Dårlige beslutninger

Professor Bent Flyvbjerg, der er ekspert i såkaldte mega-projekter og analyserer internationale anlægsinvesteringer, mener, at metroen har været plaget af dårlig ledelse og dårlige beslutninger.

»En af de rigtig dårlige beslutninger var at afkorte togstammer og perroner ned fra fire til tre vogne. Det var for at spare penge i en situation med store budgetoverskridelser. Men det virker selvfølgelig som at tisse i bukserne for at holde varmen. Nu kommer den dårlige beslutning nemlig tilbage som en boomerang og rammer metroen i form af kapacitetsproblemer. Man har ikke plads til passagererne,« siger han til Økonomisk Ugebrev.

Han foreslår, at man øger hyppigheden af tog og går fra tre til fire togvogne, hvilket dog vil kræve ændringer på perronerne på eksempelvis Nørreport og Christianshavn.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Sådan så broen over Ågade ud, da den blev indviet i 2008. Nu skal den have ny belægning

Cyklister skal ud på en omvej: Befærdet bro skal have ny belægning

1. november åbnede Peter Kjær sin vin- og spiritushandel på Valby Langgade 30a, hvor sortimentet er vidt og bredt, præcis som vinhandlerens egen smag, når det kommer til de våde varer.

Shippingmanden, der blev fitnessejer, værtshusejer og vinhandler i Valby