To linjer skal køre på el på Frederiksberg.
To linjer skal køre på el på Frederiksberg. - Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Busser: El på linje 2 A og 18

Linje 2A og 18 blev i søndags forvandlet til elbusser, så man nu slipper for støj og C02-forurening fra busserne i fremtiden.

Det er små skridt i den CO2 venlige retning, når det handler om at skrue ned for støj og forurening fra busserne i den frederiksbergske trafik.

I søndags blev de to buslinjer 2 A og 18 forvandlet til elbusser, der i fremtiden bliver grønne, mindre støjende og uden den megen forurening.

I alt kommer 48 nye og miljøvenlige elbusser ud i trafikken på de travle linjer, der årligt har knap 11 millioner passagerer om bord.

Med de nye elbusser slipper omverdenen for 4.300 tons årlig CO2-udledning.

Elbusser senest i 2030

Borgmester Simon Aggesen (K) er glad for de nye elbusser, der er med til at beskytte klimaet.

»En enig kommunalbestyrelse har for nylig vedtaget et budget med en historisk ambitiøs satsning på klima og bæredygtighed og med samlede investeringer på en halv milliard kroner.

Et af vores vigtige delmål er at blive elbilby-nummer et i landet, og her tæller busserne og kommunens egne køretøjer naturligvis med. Jeg er glad for dette samarbejde med København og ser frem til langt flere elbusser i hovedstaden i de kommende år.«

Målet for Frederiksberg er, at alle dieselbusser er udskiftet til busser der kører på grønne drivmidler senest i 2030.

Oplades om natten

I søndags blev busserne så givet fri til el ved et festligt arrangement i Aksel Møllers Have, hvor der blev serveret lidt varmt at drikke, mens man kunne kigge på de udstillede el-busser.

Movia får støtte fra EU støtte til at forberede omstilling af busser og havnebusser til el-drift.

De nye elbusser bliver opladet ved endestationerne, og et batteri vejer ikke mindre end tre tons.

Busserne oplades om natten, og det tager seks timer.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Det nyligt opsatte hegn, der adskiller metroforpladsen ved Nørrebros Runddel og den fredede Assistens Kirkegård, er fuld af fejl og lever ikke op til kravene, mener Anders Jensen, som er centerleder ved Miljøpunkt Nørrebro.

Miljøpunkt påpeger fejl ved nyt hegn ved Assistensen: »det ligner et bambushegn«

Flere erhvervsparkeringspladser er på vej til København.

500 p-pladser på vej til erhvervslivet