Drengene fra Praqua har kun kendt hinanden i et år, men har opbygget et stærkt fællesskab i forbindelse med arbejdet med deres mikrovirksomhed, som sikrede dem prisen for ’Organisation og samarbejde’ til Business Awards 2019 .
Drengene fra Praqua har kun kendt hinanden i et år, men har opbygget et stærkt fællesskab i forbindelse med arbejdet med deres mikrovirksomhed, som sikrede dem prisen for ’Organisation og samarbejde’ til Business Awards 2019 . - Foto: Byrd/Jacob Crawfurd

»Vi er meget mere end bare en gruppe drenge fra Nordvest. Vi kan gøre en forskel.«

Otte drenge mellem 14-18 år har det seneste år mødtes en gang om ugen på Smedetoften i Nordvest. Her har de etableret deres egen mikrovirksomhed med navnet Praqua og udviklet en bæredygtig nanospray, der holder de hvide sneaks hvide og fødderne tørre.

Det er mega nederen, når ens sneaks bliver snavsede af vinterens våde vejr. Det irritationsmoment var drengene enige om, da de for et år siden mødte hinanden for første gang hos den boligsociale helhedsplan Beboerprojekt Bispebjerg på Smedetoften 14, som i samarbejde med organisationen Mind Your Own Business tilbød et iværksætterforløb.

Her fik drengene realiseret ideen om at udvikle en nanospray i en bæredygtig indpakning, som holder både snavs og vand ude. Navnet på sprayen er Praqua, som drengene forklarer er en blanding af det latinske ord ’pr’, som betyder beskyt, og det engelske ord ’aqua’, som betyder vand. Et produkt, som gjorde, at de vandt prisen for ‘Organisation og samarbejde’ til Business Awards 2019.

»Vil vise, hvad vi dur til«

Man mærker tydeligt drengenes stolthed over og deres begejstring for deres produkt, når de fortæller om arbejdet med Praqua det seneste år.

»Vi brænder alle for iværksætteri, og vi er gode til at opmuntre hinanden,« siger Hamdan Akram.

De lægger heller ikke skjul på, at det er vigtigt for dem at bevise, at de kan skabe noget, der kan blive en succes.

Mange forbinder Nordvest med bandemiljøet, men det er vi ikke en del af. Og med det her vil vi gerne vise, at vi kan noget meget bedre – vi vil gerne vise, hvad vi dur til.

Ahmad Ak KansourIværksætter

»Vi er meget mere end bare en gruppe drenge fra Nordvest. Vi kan hjælpe andre og gøre en forskel,« siger Ahmad Ak Kansour og tilføjer:

»Mange forbinder Nordvest med bandemiljøet, men det er vi ikke en del af. Og med det her vil vi gerne vise, at vi kan noget meget bedre – vi vil gerne vise, hvad vi dur til.«

Inspireret af Outlandish

Fællesskabsfølelsen er en stor del af grunden til, at drengene konsekvent er mødt op en gang om ugen på Smedetoften for at realisere drømmen om at skabe en succes.

‘Dirty Streets, Fresh Sneaks’ er Praquas motto for deres nanospray, som er snavs- og vandafvisende.

‘Dirty Streets, Fresh Sneaks’ er Praquas motto for deres nanospray, som er snavs- og vandafvisende. – Foto: Byrd/Jacob Crawfurd

»Det har været sjovt at lære nogle at kende, som kommer fra andre steder i Nordvest. Jeg bor selv 200 meter herfra, men der er også drenge i gruppen, som kommer fra Utterslev,« siger Ayoub Hadduoui.

Drengene har været på forskellige kurser, de har været til teambuilding, der blandt andet har involveret bowlingture og grillaftener, og de har fået motivationspitch fra blandt andre Waqas fra Outlandish.

»Det har været meget inspirerende at høre om andres vej til succes, og hvordan man når ud til folk,« siger Ayoub Hadduoui.

En ny tro på sig selv

De har støttet hinanden gennem hele projektet, og det har betydet meget, fortæller Ahmad Ak Kansour.

»Udover at vi har lært rigtig meget ved det her, så har vi også gennemgået en kæmpe udvikling. Det har jeg også selv. Jeg har haft sceneskræk, men i dag tør jeg at stå på en scene foran en masse mennesker, som vi gjorde til Business Award. Og det er, fordi, man oplever støtte, og så tror man på sig selv. Vi er ligesom et hold,« siger han.

Drengene vil i starten forsøge at sælge deres nanospray til mindre virksomheder.

Drengene har selv designet den bæredygtige flaske uden trykpumpe, som de håber til at begynde med at kunne sælge i mindre forretninger i deres lokalområde på Nørrebro og i Nordvest.

Drengene har selv designet den bæredygtige flaske uden trykpumpe, som de håber til at begynde med at kunne sælge i mindre forretninger i deres lokalområde på Nørrebro og i Nordvest. – Foto: Byrd/Jacob Crawfurd

»Vi vil se, om vi ikke kan få sprayen i en butik som Voodoo på Frederikssundsvej (en street wear-forretning, red.), og så vil vi op til jul stå i Nørrebro Bycenter og sprede budskabet om vores produkt,« siger Ayoub Hadduoui med et smil og tilføjer:

»Vi krydser fingre for, at det bliver en succes. Det vil være en drøm, der går i opfyldelse.«

Du kan læse mere om Praqua og se en video med drengene på www.myob.dk/mikro/mikrovirksomheden-fra-Bispebjerg/

Mind Your Own Business

  • Med iværksætteri som omdrejningspunkt engagerer Mind Your Own Business drenge i alderen 13 til 19 år fra udsatte boligområder i hele landet. I samarbejde med frivillige venturepiloter fra civilsamfundet og erhvervspartnere fra erhvervslivet giver de drenge mulighed for at etablere egen mikrovirksomhed. I arbejdet styrker drengene deres faglige og sociale kompetencer og får en stærkere tilknytning til uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet.

  • Drengene står selv for alt lige fra HR, økonomi og design til salg og marketing.

  • Kilde: mind your own business

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Con Brio-koret er et blandet amatørkor som fortrinsvis synger klassisk kormusik.

Kom til julekoncert i Frihavnskirken

Både de store kendte virksomheder og de mindre kendte vil blive omtalt i tekst og billeder. Der kommer således mange anekdoter.

Foredrag om industrien på Ydre Nørrebro