Linda Eskildsen ved sit sædvanlige stoppested, hvor passagerer til linje 18 stimler sammen.
Linda Eskildsen ved sit sædvanlige stoppested, hvor passagerer til linje 18 stimler sammen. - Foto: Jacob Schneider

Mast og bestjålet i linje 18

Linda Eskildsen fra Sjælør Boulevard har ikke gode erfaringer med de nye busruter. Flere skift, proppede busser og endda lommetyveri er blevet virkeligheden i hendes daglige transport med det offentlige.

Klagerne over de mange busomlægninger for en måned siden som følge af metroens cityring vælter ind hos Movia. Således også fra Linda Eskildsen, som bor på Sjælør Boulevard. Hun oplever ekstra busskift, proppede busser og endda lommetyverier, når hun skal til byen eller besøge sin søn på Christianshavn.

Skift og ventetid

Før brugte hun linje 4A meget. Nu er den delvist erstattet af linje 18. Dog skal hun via Frederiksberg og skifte for at komme til byen, og særligt strækningen fra Sjælør Station til Valby Station er en flaskehals, oplever hun.

»Jeg tager ind til byen for at handle, går meget til koncerter og har en søn ved Havnegade, som jeg besgøer. Førhen tog jeg 4A til Fasanvejen Station eller Nørrebros Runddel. Det kan jeg for eksempel ikke gøre mere uden at skifte. Jeg kan tage 18’eren til Frederiksberg og så metro derfra. Men der er 20 minutter imellem dem, når man skal videre end Valby Station, fra omkring halv ti til midt på eftermiddagen. Og i myldretiden, når folk kommer fra arbejde, er det altså også tosset, så det prøver jeg at undgå.

18’eren er jo ikke en A-bus, så man må kun gå ind foran i bussen, og bussen er mindre: Tre sæder bag midterdøren, hvor A-bussen har seks. Tit står der 15-20 mennesker på hernede, hvor der ligger to gymnasier, og det er både om formiddagen og eftermiddagen, og så kan de slet ikke holde tiderne. Jeg fatter det slet ikke,« sukker hun og uddyber:

»Nu er jeg begyndt at tage S-toget noget mere ind til byen, men så skal jeg jo stadig finde en bus, der passer til det, jeg skal hen til. Målet er åbenbart, at du skal ramme en station, med djævelens vold og magt. Men det er altså først i 2024, at vi får metro herude…«

Sild i en tønde

De sparsomme afgange med 18’eren tre gange i timen er også blevet voldsomt befolkede, og Linda oplever flere uheldige bivirkninger ved det.

»Det er jo ikke livsnødvendigt for mig, men det er lige så meget på andres vegne, at jeg brokker mig. Min veninde havde ventet på broen ved Valby Station i 13 minutter forleden, og da 18’eren så kom, lukkede den ikke op, fordi den var proppet – folk stod helt oppe mod forruden foran den gule streg. Så kunne hun vente i 20 minutter mere. Det er mega-besværligt, og buschaufførerne må da også blive frygteligt stressede,« fortæller Linda Eskildsen, som fik et lommetyveri med i busturen sidste uge:

»En af de dage, hvor vi stod som sild i en tønde fra broen og ned mod Toftegårds Plads, mærkede jeg, at min taske var lettere, da jeg stod af. Og så manglede min pung. Heldigvis kom en mor og hendes datter et par timer senere og spurgte, om jeg manglede den – svineheldigt. Men jeg havde lige hævet 1.500 kroner, og der var lidt mere i den. Jeg bebrejder da mig selv, at jeg ikke passer ordenligt på, men det er lidt svært, når man står så klemt. Og det har så vist sig, at der har været fem, der er blevet bestjålet inden for godt en uge – som jeg har hørt om. Der er mere eller mindre frit spil,« siger hun.

»Blæser på kunderne«

Linda kunne torsdag høre i DR’s P4 København, at hun ikke er alene. Her blev det fortalt, at 58 ud af 730 klager til Movia siden omlægningerne handler om linje 18. 81 klager gælder linje 1A og 49 linje 23, den tidligere 10’er her i området.

»Det er måske ikke mange klager, når så mange buslinjer er lagt om. Men jeg tror, at folk opgiver lidt på forhånd, så det er kun toppen af isbjerget. Men der er flere herfra bebyggelsen, som har klaget til Movia, og de får nogle standardsvar, blandt andet at kommunen jo også har indflydelse på det her.

De vil gerne have folk til at tage offentlig transport, men de tvinger jo nærmest folk, der har bil, til at bruge den. Jeg synes simpelthen, at man blæser på kunderne,« slutter den modvillige buspassager.

Movia evaluerer først den nye linjeføring til foråret. Om det så fører til ændringer, må tiden vise.

Movia har lovet at undersøge de specifikke klager over linje 18, men har ikke nået at vende tilbage inden vores deadline – vi følger sagen.

20 minutters drift, hvis man skal længere end Valby Station.

20 minutters drift, hvis man skal længere end Valby Station. – Foto: Jacob Schneider

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Vvs-lærlingen Lucas Barcow fra København er klar til at udfordre både fordomme og sig selv ved DM i Skills.

Københavnsk vvs‘er med skills

William Kamper fra Frederiksberg Sport Stacking Klub sikrede sig ikke færre end syv titler ved sidste måneds DM.

William Kamper syvdobbelt danmarksmester