De udenlandske hjemløse har i en årrække fået særlig hjælp til at komme ud af hjemløshed og rejse tilbage til deres hjemland. Men pengene til Transit-programmet mangler i år.
De udenlandske hjemløse har i en årrække fået særlig hjælp til at komme ud af hjemløshed og rejse tilbage til deres hjemland. Men pengene til Transit-programmet mangler i år. - Foto: Nils Meilvang;/Ritzau Scanpix

Projekt Udenfor: »De kommer ikke videre, bare fordi vi behandler dem skidt«

Transit-programmet, der skal hjælpe udenlandske hjemløse til deres hjemland og væk fra Københavns gader røg af budgettet. Det er en kæmpe fejl, advarer Projekt Udenfor.

Kan du huske de lejre, som hjemløse slog op i Enghaveparken, på Sønder Boulevard eller Vesterbrogade? Eller på rampen ved H17 i Kødbyen?

Vi skal ikke mange år tilbage (fra før Københavns Kommune indførte Transit-programmet) før de udenlandske hjemløse i lejre fyldte en del i gadebilledet såvel som på den politiske dagsorden og mediebilledet.

Det risikerer vi lige nu, at de kommer det til igen, lyder advarslen.

»Jeg er egentlig lidt målløs over, at man sparer her. Det er et ret billigt projekt, hvis man ser på, hvad man har fået ud af det,« siger Bo Heide-Jochimsen, der er daglig leder af Projekt Udenfor og fortsætter:

»Uden indsatsen ville der være et sted mellem 600 og 800 flere mennesker på gaden i København.«

Transit-programmet

Det virkede med Transit-programmet. Måske endda for godt. For da Københavns Kommune fordelte budgetmidlerne fandt politikerne ikke penge til det programmet. Det betyder det, at de forskellige indsater, der arbejder med at hjælpe de udenlandske hjemløse tilbage til deres hjemland, fra nytår ikke længere kan fortsætte arbejdet som hidtil.

»Konsekvenserne bliver meget tydelige. Vi får et større antal udenlandske hjemløse, der sover på gaden i København. Det gør de jo fordi de er i livskrise,« siger Bo Heide-Jochimsen.

Ikke ud af ondskab

Hos Projekt Udenfor hjælper man for de 350.000 kroner de får årligt mellem 100 og 200 hjemløse. Og det er vel at mærke en varig hjælp. Ifølge Bo Heide-Jochimsen er de nemlig permanent fjernet fra de københavnske gader.

»Jeg tror ikke, det handler om ondskab, at man ikke har afsat pengene. Men om manglende viden om, hvor stor en effekt projektet har haft. Og måske endnu mere, hvor store konsekvenserne vil være, hvis man ikke hjælper dem. Det betyder jo, at de bruger de få natcafeer, der er, hospitalerne og politiet, som skal ud og give dem bøder og sætte dem i fængsel. Altsammen løsninger, der er ekstremt dyre og ikke hjælper noget i forhold til at få dem ud af hjemløsheden.«

De mest udsatte

Bo Heide-Jochimsen fortæller, at det er den mest udsatte gruppe af hjemløse, man har med at gøre.

»Det er en stor gruppe af de dårligst stillede, der ikke har andre muligheder i København. De kan ikke komme på herberg, fordi de ikke har cpr-nummer. De kan kun få akuthjælp på hospitalerne. Transitprogrammet har betydet, at de er kommet videre med deres liv i stedet for at gå til grunde i København,« siger han og fortsætter:

»De kommer ikke videre, bare fordi vi behandler dem skidt. Det er alvorligt psykisk syge, der har været hjemløse i lang tid. Så der vil komme en stor stigning i det, vi kalder udenlandske gadesovere. Og vi kan ikke finde pengene i samme skala selv.«

Han håber, at der ender med at være politisk opbakning til at fortsætte projektet, selvom det ikke kom med på budgettet.

»Vi har faktisk fundet en model, der både hjælper dem og opfylder ønsket om, at de ikke skal være her.Men det er desværre sådan at hvis man ikke ser problemet, så tror man ikke, at det er der mere.«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Butiksejer Mia Alfred Andersen med hunden Elvis.

Smallegade laver events og hygge 1. december

Frank Jensen anerkender, at der er behov for Transit-programmet. Tidligere på måneden besøgte han Café Klare, der fik penge på budgettet for 2020.

Overborgmesteren lover: Jeg bærer den selv til forhandlingsbordet