Sidste år fik Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral over 800 opkald om katte i nød i Københavns Kommune.
Sidste år fik Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral over 800 opkald om katte i nød i Københavns Kommune. - Foto: PR-foto

Elsker 😍 Like 👍

Dyretelefon får 15 opkald om dagen om dyr i nød: Det ringer vi om

Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812 håndterede sidste år 5.386 sager om nødstedte dyr i Københavns Kommune. Det svarer til knap 15 opkald om dagen.

Sagerne viser, at 1812 er blevet et nummer, som hovedstadens borgere kender, og som Politiet og Naturstyrelsen hyppigt henviser til, når dyr lider skade i området, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse.

»Københavnerne har virkelig taget vagtcentralen til sig og bruger den flittigt, hvis de ser dyr i nød. Det viser, at vagtcentralen udfylder en vigtig samfundsopgave for både mennesker og dyr,« siger Yvonne Johansen, dyreværnschef i Dyrenes Beskyttelse i en pressemeddelelse.

I Københavns Kommune er det især tilskadekomne, vilde fugle som duer, skader og ænder, folk ringer om (2.964 sager), men også katte (806 sager) og hunde i nød (490 sager) fylder i statistikkerne.

Sidste år håndterede vagtcentralen 194 anmeldelser om dyreværnssager i Københavns Kommune, hvilket er en stigning på 16 procent i forhold til året forinden.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Christian Olsen

Om journalisten Christian Olsen

Jourhavende hos North Media Hovedstaden og journalist på City Avisen. Har beskæftiget sig med lokaljournalistik i København i en årrække. Skriver bl.a. om politik, trafik, byudvikling, kultur og byens liv.

Ifølge Erling Ekegren har Vesterbro Lokaludvalg afholdt borgerne fra at ønske nye boliger ved Otto Busses Vej.

DEBAT: Vesterbro Lokaludvalg på afveje

Kompasset var blandt 19 projekter, der fik støtte af Realdania.

Nordvest: Kompasset får halv million i projektstøtte