Østerbro Avis hjemmeside i 2005.
Østerbro Avis hjemmeside i 2005.

Din by og min by – da folk begyndte at følge med på nettet, også lokalt

De seneste 20 år er internettet kommet til som med- og modspiller til Østerbro Avis, der som de fleste andre aviser har famlet sig frem. Vi vover dog pelsen og mener, at vi er kommet på rette spor de sidste par år. I anledning af vores 90 års jubilæum i år kaster vi nu et blik på den digitale udvikling.

De sidste 20 år af Østerbro Avis’ historie har været meget anderledes end de første 70.

Groft sagt var det at lave avis det samme fra 1929 til 1990’erne.

Jovist, der var skam ændringer, især af teknisk art fra blysætning til computerskærme, og samfundet uden om – og dermed medierne – ændrede sig på mange måder.

Men en ugeavis var en ugeavis. Østerbro Avis kom en gang om ugen på papir, og journalisterne havde én deadline om ugen. Sådan var det i omkring 70 år.

På en famlende måde

I slutningen af 1990’erne skete der noget, faktisk en af de største revolutioner af medierne gennem tiderne.

Internettet gik fra at være for en lille elite til at få et folkeligt gennembrud , og flere og flere kom på nettet, og Østerbro Avis skulle naturligvis med på vognen. Det skete omkring 2000.

Som det har været tilfældet som med stort set alle andre gamle papiraviser, har det været på en famlende måde og med mange frem- og tilbageskridt, faktisk er det først de sidste par år, at vi fuldblods er hoppet ind i den nye medievirkelighed med daglige opdateringer og deadlines hele tiden og ikke kun en gang om ugen.

Læserne har også lært mange forskellige platforme at kende i årenes løb. Da Østerbro Avis kom på internettet var det på Bynet, som blev drevet af Berlingske Lokalaviser, der var det første eksempel – men langt fra det sidste – på at lave en samlet side for forskellige lokale medier, hvor læserne kunne klikke ind på netop deres område, for eksempel Østerbro.

Inspireret af Facebook

Midt i 00’erne fandt man ud af, at det ikke holdt. Hjemmesiderne skulle have avisnavnene som domæne med lokale nyheder, og derfor opstod www.oesterbroavis.dk som selvstændig side. Der var dog også links til artikler fra Berlingske, som vi dengang var i familie med, og de øvrige københavnske lokalaviser.

I 2009 var det tid til det helt store brag. www.dinby.dk blev lanceret med Østerbro Avis og alle andre lokale medier i Berlingske var med.

Facebook var kommet til landet, og i Berlingske havde man ladet sig inspirere. Der skulle ikke længere være en traditionel avisforside, derimod skulle læserne være deres egen redaktør. Og de skulle ikke blot være passive brugere, men selv oprette debatter og brugere.

Der var bare et stort problem: Hjemmesiden var slet ikke til at overskue for folk, der ønskede lokale informationer, og Facebook var opfundet et par år i forvejen, og her delte borgerne allerede for 10 år siden oplevelser og engagement – også på Østerbro.

Facebook var meget nemmere, og det oprindelige Dinby faldt med et brag.

Der blev dog rettet op på tingene, og Dinby blev en mere traditionel lokal nyhedsserie, og vi begyndte at levere lange billedserier og konkurrencer til læserne, og efterhånden viste der sig at være digital fremgang.

Fra Dinby til Minby

Da Østerbro Avis sammen med de øvrige københavnske lokalaviser blev solgt fra Berlingske til North Media/Søndagsavisen i 2013, skiftede vi fra Dinby til Minby.

Og ærlig talt var der tale om noget af et tilbageskridt digitalt til at begynde med.

Vi lagde de fleste artikler på nettet, men den store udvikling var der ikke tale om.

Men de sidste par år har vi sammen med vores søsteraviser flyttet os meget og er på nettet som aldrig før.

Men relanceringen af www.minby.dk i 2018, er der sat skub på udviklingen, så nyheder nu i høj grad kommer på siden, når de er nye og friske og ikke venter på den trykte avis.

Vi har altid haft et ugentligt redaktionsmøde med planlægning af avisen, det er nu suppleret med et dagligt møde, hvor alle medarbejdere fortæller, hvad de har til Minby og Facebook i dagens løb.

På Facebook i otte år

Netop Facebook har Østerbro Avis været på siden 2011.

Det såkaldt sociale medie er på en gang møgirriterende og en meget direkte måde, hvor avisen og læserne møder hinanden på en langt mere spontan måde, end det tidligere er set.

Vi har som regel flere opslag dagligt, og der er en meget direkte kontakt med læserne, som der ikke var de første 80 år af Østerbro Avis’ historie.

Når Facebook er bedst kan der komme interessant meningsudveksling og givtig input til avisen ud af denne kommunikation.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Rebecca Preisler Ahmad ved Erik Heides skulptur Hønsefødder i Nansensgade.

Nansensgade er fyldt med gode historier

Delehusene ved rejsegildet.

Venligbolig Plus får en pris