Adm. direktør Søren Gøtterup-Tang med en del af Crowdios team af udviklere og growth managers i Ørestad.
Adm. direktør Søren Gøtterup-Tang med en del af Crowdios team af udviklere og growth managers i Ørestad. - Foto: Hanne Bjørton

Elsker 😍 Like 👍

Crowdio skaber job til mennesker arbejdsmarkedet ellers ikke kan rumme

Det er win-win-win, når Ørestads-virksomheden Crowdio ansætter mennesker på kanten af arbejdsmarkedet og gør dem til digitale receptionister i mindre virksomheder.

Har du prøvet at besøge en mindre virksomheds hjemmeside, men du fik ikke svar på det spørgsmål, der fik dig til at klikke ind?

Det problem løser Crowdio i Ørestad ved at udstyre virksomheders hjemmesider med en chat, hvor du straks bliver taget imod af et menneske.

»Hvis du skal have et nyt køkkenbord og leder efter en tømrer, der skal lave det, så går du ind på en hjemmeside, men du kan ikke se, om han laver køkkenborde. Så du trykker på tilbageknappen og tager nummer to tømrer. Der kan du se et køkkenbord, og så vælger du at kontakte ham. Hvis der på den første hjemmeside havde været en chat, kunne du have spurgt: Laver du også køkkenborde? Så sidder der en i den anden ende og siger: Ja, det gør vi. Hvornår skal du have det lavet, hvilket postnummer bor du i, må jeg bede om dit telefonnummer, så ringer tømrermester Frederiksen dig op i morgen. Så en kunde, der ellers ville være forsvundet over på en anden hjemmeside, har nu afleveret sit telefonnummer,« fortæller adm. direktør i Crowdio, Søren Gøtterup-Tang og fortsætter:

»Virksomheder bruger en masse penge på at få folk til at gå ind og besøge hjemmesiden, og så er den måske ikke særligt god. Så al den trafik, man har betalt for, konverterer ikke særligt godt. Der er ikke særligt mange, der køber, kontra hvor mange der kommer derind. Vi sørger for, at virksomheden konverterer bedre.«

Gad først ikke jobbet

Crowdio har eksisteret siden 2014 og passer chat for omkring 400 virksomheder.

De ansatte, som passer chat hos virksomhederne, arbejder hjemmefra. Blandt andre danskere, der bor i udlandet, så Crowdio tilbyder også chat-assistance uden for normale arbejdstider.

Søren Gøtterup-Tang fik i 2018 tilbudt jobbet som adm. direktør i Crowdio for at få virksomheden til at vækste, men han var i første omgang ikke interesseret.

»De virksomheder, jeg har været i, har altid været noget med at gøre en forskel, for eksempel MentorDanmark, der udbyder lektiehjælp. Det giver noget ekstra til kulturen og motivationen. Når man arbejder mange timer, er det ikke kun for, at virksomheden tjener penge.«

Men så læste han en artikel om, at 120.000 mennesker i Danmark er uden for arbejdsmarkedet, fordi de ikke er i stand til at arbejde dagligt fra 8 til 16.

»Jeg tænkte, at det kunne være interessant at koble den del på Crowdio. Og så gik vi fra, at jeg ikke gad jobbet til jeg tænkte: Det skal jeg have! Jeg turde ikke introducere det, mens jeg kæmpede for jobbet, men da jeg fik det, forelagde jeg det for bestyrelsen efter fire måneder, og de syntes, det var en fantastisk ide. Siden er det blevet en del af virksomhedens dna og et af de centrale ben, vi står på. Jeg fandt i øvrigt siden ud af, at det drejer sig om 220.000 mennesker.«

Job til handicappede

Crowdio har nu ansat 15 personer, som ikke passer ind i det almindelige arbejdsmarked. Flere har for eksempel et fysisk handicap og er godkendt til et fleksjob på få timer hver uge.

»Den øverste etage skal virke sublimt, og man skal være hurtig på tasterne, god til at skrive og stave og serviceminded. Det er der mange, der er, og de passer bare ikke ind i vores samfundsstruktur i dag. Vi får højt kompetent arbejdskraft, rigtig mange er universitetsuddannede og højt motiveret.«

»I kundeservicebranchen er der ret stor udskiftning, men ingen har sagt op siden august 2018, og det er fordi det er et arbejde, som deres sygdomssituation passer til. Så det er en succes for os, de mennesker vi har ansat, og så er der en masse samfundsafledte effekter. Den Sociale Kapitalfond siger, at den samfundsmæssige gevinst er omkring en kvart million per medarbejder man sætter i arbejde.«

Crowdios ambition er inden august 2023 at have ansat 1.000 mennesker med et handicap.

Københavns Kommune er en tæt samarbejdspartner i at skaffe arbejdskraften.

»Jeg havde frygtet, at vi selv skulle klare det opsøgende arbejde, men vi har et fantastisk samarbejde med Københavns Kommune. Vi kontakter en enkelt kontaktperson, der ved, hvilke behov vi har. Dagen efter, hvis ikke samme dag, så har vi fem personer screenet inden for de kategorier, vi gerne vil have. Så kalder vi til samtale og ansætter derfra. Det er jeg ret imponeret over,« siger Søren Gøtterup-Tang.

Læs mere på crowdio.com

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Power åbner en helt ny form for elektronikforretning ved Vesterport

Power åbner nyt koncept på Vesterbro

Toreld og Elisabeth bruger til daglig Café Klare, som er en vigtig del af deres liv lige nu.

Café Klare klarede skærene