Her er den linjeføring via Saltholm som Københavns Kommune og Malmøs bystyre har undersøgt siden 2012.
Her er den linjeføring via Saltholm som Københavns Kommune og Malmøs bystyre har undersøgt siden 2012. - Foto: Grafik: Københavns Kommune.

Sur 😠 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Amager-metro via Saltholm til Malmø: Rejsetiden halveres fra Islands Brygge

København og Malmø kommer til at hænge bedre sammen i fremtiden, hvis der etableres metroforbindelse fra Amager via Saltholm til den anden side af Sundet. Planen er, at Øresundsmetroen er klar i 2035.

Målet er flere arbejdspladser, kortere rejsetid og flere investeringer. Midlet er en Øresundsmetro, der går fra Amager via en tunnel under Saltholm til Malmø.

Efter planen vil metroforbindelsen være klar i 2035. Det er i hvert fald et ønske fra Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og Malmøs borgmester, Katrin Stjernfeldt Jammes.

»Øresundsmetroen er gået fra at være en vision, som jeg drømte om for seks til syv år siden, til at kunne blive en realitet,« udtalte Frank Jensen på et pressemøde med sin svenske borgmesterkollega.

Metroen skal have afgange med halvandet minuts mellemrum, og rejsetiden mellem Malmø og København bliver cirka 23 minutter. Det er næsten en halvering af rejsetiden med toget.

Øresundsmetroen er kommet på dagsordenen, efter at der faldt en aftale på plads om en Femernbælt-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, der skal stå klar i 2028. Den dansk-tyske aftale formodes at øge andelen af godstransporter, og det fortrænger ifølge overborgmesteren persontog fra Øresundsbroen. Men de skal i stedet kunne tage metroen. I dag kan næsen halvanden million mennesker nå på tværs af Ørsund inden for én time.

En metroforbindelse vil øge andelen til omkring 2,3 millioner mennesker.

Rådslagning i råd

En del af projektet er et råd bestående af erhvervsledere og forskere fra både Danmark og Sverige, Øresundsmetro Executive, og i spidsen for det er Jørn Neergaard Larsen, som er tidligere beskæftigelsesminister og tidligere direktør i Dansk Arbejdsgiverforening.

Og rådgiverkoncernen Sweco har præsenteret en vision for, hvordan Malmø i Sydsverige kan udvikle sig de næste 25 år, når forbindelsen med København er på plads.

»Vores forslag baserer sig på, at Malmø satser på skinnebåren kollektiv trafik for at håndtere en størrelse på en halv million indbyggere. Med en metro knytter vi nye og eksisterende bydele sammen i Malmøs yderområder og andre dele af byen,« siger Urban Skogmar, arkitekt og byplanlægger hos Sweco, i en pressemeddelse.

Forslaget vil, hvis det bliver ført ud i livet, bidrage til at understøtte Københavns, Østdanmarks og Skånes netværkssamarbejde, Greater Copenhagen, der forsøger at markedsføre området som en europæisk metropol.

Med metro til Malmø

  • En ny metro med halveret rejsetid under Øresund vil øge bevægeligheden og styrke regionen. Færdig: 2035. Pris: Cirka 30 milliarder kroner. Tunnellængde: 22,1 km. Maks-hastighed: 120 km/t. Kapacitet: 36 tog i timen pr. retning. Tunnelens dybeste punkt: 55 m.

  • Resjetid til Malmø fra Københavns Hovedbanegård tager i dag 40 minutter med tog. Med metro vil turen tage 22 minutter. Rejsetiden fra Islands Brygge tager i dag 43 minutter. Med metro vil tren tage 20 minutter.

  • Kilde: KØBENHAVNS KOMMUNE.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Madredaktør Victoria Brownlee.

Smag ost og lyt til en forfatter

Sankt Jørgens Sø.

Hvor står planerne? Borgermøde om Skt. Jørgens Sø