Platanvej bliver igen åbnet for trafik, besluttede et flertal i By- og Miljøudvalget forleden.
Platanvej bliver igen åbnet for trafik, besluttede et flertal i By- og Miljøudvalget forleden. - Foto: Martin Sørensen

Sur 😠 Haha 😆 Elsker 😍 Like 👍

DEBAT: Hvordan kunne du gøre det, Nikolaj Bøgh?

Åbent brev til Nikolaj Bøgh (K) skrevet af Karen Sørensen, der bor på Platanvej 24.

Kære Nikolaj Bøgh.

Jeg troede, at Platanvej havde en ven i dig. På dialogmødet i november 2018, hvor du var formand for Bolig- og Ejendomsudvalget, lød det: »Platanvej trænger til et arkitektonisk løft, en grøn port til Frederiksberg osv«.

Du lovede både guld og grønne skove.

Guldet var til Lejerbo, men det grønne var til os alle sammen på Platanvej. Nu har du lagt stemme til et trafikforslag for Platanvej, som er det stik modsatte af de smukke ord, der kom ud af din mund for et år siden. Nu skal der eksproprieres fra ejendommene på Platanvej, og fortovene gøres ultrasmalle for at få plads til en løsning med masser af trafik. Hvordan kan du gøre det?

Du er citeret for at sige:

»Platanvej er en del af den naturlige hovedfærdselsåre gennem Frederiksberg, der går fra Bülowsvej over Madvigs Allé til Platanvej og derfra fortsætter over i Vesterfælledvej i Københavns Kommune«.

Bülowsvej har en lang række trafikbegrænsende tiltag. Hvorfor skal resten af denne »hovedfærdselsåre« så ikke også have det?

Også andre politikere har udtalt sig om Platanvej med udsagn som: »Fejlslagen planlægning, grimme ælling. Platanvej står i skærende kontrast til Frederiksberg Allés majestætiske udformning«.

Alligevel vælger et stort flertal af By- og Miljøudvalget at stemme for en løsning, som ikke gør noget som helst godt for Platanvej. Hvordan kan I gøre det?

I siger, at I vil tage høringen om indretning af Platanvej til efterretning. Man behøver ikke at være professor i matematik for at have kunnet forudsige resultatet af høringen.

Alle, der bor på Platanvej, ønsker en fredelig vej, mens alle andre ønsker Platanvej åbnet i fuldt omfang. Hvis hele København var blevet inddraget, ville svaret have været endnu klarere!

Der er andre spillere, der har advaret mod den valgte løsning under henvisning til både praktiske og overordnede argumenter. Det gælder Movia, Cyklistforbundet, Ældrerådets Trafikudvalg, Handicaprådet og Metroen.

Politikernes rolle er at udstikke visioner og skabe ideer. Kommunen har en bæredygtighedsplan. Kommunen siger i denne plan, at målet er, at i 2035 skal Frederiksberg være CO2-neutral. Det er trafikken, det kniber med, og hvordan passer dette forslag ind i denne plan?

Jeg savner et perspektiv i det, du som politiker med stor kærlighed til Frederiksberg foretager dig. Hvad er det for en by, du ønsker dig? En by, der er fuldstændig behersket af trafikken, eller by en som peger ind i en fremtid, hvor hensynet til klimaet og miljøet spiller en stor rolle? Jeg håber på det sidste.

Ærgerligt, at I fik eksproprieret og gjort en grim gade endnu grimmere.

Ærgerligt, at jeg ikke længere kan gå med min elskede i hånden på det smalle fortov på Frederiksbergs tættest befolkede gade.

Ærgerligt, at du og de øvrige politikere har siddet på hænderne i otte år i stedet for at finde trafikløsninger, der kommer alle til gode.

Ville det ikke være dejligt, hvis du havde en god historie om Platanvej til næste udgave af din bog?

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Forlystelsen Mælkevejens vogne blev sat på skinner natten til tirsdag.

Klar til december: Afløser for ikonisk forlystelse sat på skinner

Randi Rix og Andreas Bering (th) er to af de borgere, som har organiseret indsamlingen til deres lokale købmand Focus. I midten en af de ansatte: Ramazan.

Indsamlede over 61.000 kroner til købmand