Sådan ser de ud, de nye DHL-ladcykler, der fremover skal bringe pakker ud i Indre By.
Sådan ser de ud, de nye DHL-ladcykler, der fremover skal bringe pakker ud i Indre By. - Foto: Christian M. Olsen

Elsker 😍 Like 👍

Transportfirma træder i pedalerne: Skifter dieselbiler ud med ladcykler

Cykelkurerer skal fremover dele pakker ud i Indre By i stedet for dieselbiler. Transportminister glæder sig over det grønne initativ.

Fire dieselbiler bliver sendt på pension. Fremover skal pakkerne i Indre By deles ud med ladcykler drevet af muskelkraft.

Transportvirksomheden DHL åbnede mandag deres nye City Hub i Nørre Voldgade lige ved Nørreport Station. Servicebutikken, hvor man kan hente og indlevere forsendelser på seks af ugens syv dage, bliver også centrum for et antal cykelkurerer, som vil dække hele Indre By med klimaneutral varelevering.

»For os er det et stort skridt, men som en ansvarlig virksomhed ved vi, at dette blot er første af mange skridt i de kommende år,« sagde adm. direktør for DHL, Atli Freyr Einarsson ved åbningen.

DHL vi lovet at halvere firmaets CO2-udledning inden 2025 og stå for nul udledning i 2050.

Alle pakker som sendes ind til og ud fra den CITY Hub bliver hentet i helt nye elektriske varebiler, som DHL har udviklet sammen med Ford. De ankommer inden for et par måneder.

»Vores plan er ambitiøs, men nødvendig. Vi håber, at andre transportfirmaer vil følge efter,« sagde Atli Freyr Einarsson.

Unødvendig belastning

Præsentationen af det nye koncept kommer samtidig med, at tre beboerforeninger i et debatindlæg i City Avisen.

»Det enorme antal leveringer skaber en fuldstændig unødvendig belastning for København og københavnerne i form af luftforurening og trængsel,« skriver beboerforeningerne og opfordrer til netop en løsning som den, DHL nu præsenterer.

LÆS MERE HER: Beboere ønsker intelligent og grøn varelevering

Modellen bakkes op af transportminister Benny Engelbrecht (S), som også deltog ved åbningen.

»Der er nogle oplagte fordele ved at lade ladcykler køre rundt med de mindre pakker i den gamle middelalderby – og lidt udenfor. Det sparer klimaet for CO2-udledning. Det sparer borgerne for de partikler, som dieselbilerne ville udlede. Og så er det ikke mindst med til at mindske trængslen,« sagde Engelbrecht og påpegede, at netop ’last mile’-transporten, hvor varerne når ud til forbrugerne, belaster klimaet og skaber trængsel.

»Cyklerne kan måske ikke ligefrem redde verden, men det er ret tæt på,« sagde ministeren.

Regeringen har en ambition om at nedbringe CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

»Det kan kun lykkes, hvis transportsektoren bidrager markant med den grønne omstilling,« sagde Benny Engelbrecht.

Transportminister Benny Engelbrecht og Klaus Bondam deltog ved åbningen af DHL‘s nye City Hub i Nørre Voldgade.

Transportminister Benny Engelbrecht og Klaus Bondam deltog ved åbningen af DHL‘s nye City Hub i Nørre Voldgade. – Foto: Christian M. Olsen

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Christian Olsen

Om journalisten Christian Olsen

Jourhavende hos North Media Hovedstaden og journalist på City Avisen. Har beskæftiget sig med lokaljournalistik i København i en årrække. Skriver bl.a. om politik, trafik, byudvikling, kultur og byens liv.

Trafikalt kaos i Pisserenden.

DEBAT: Beboere ønsker intelligent og grøn varelevering i København

Den historiske bygning på Amerika Plads skal endnu en gang renoveres.

Ansigtsløft til historisk bygning: Tidligere Nordisk Fjer-ejendom skal renoveres