Trafikalt kaos i Pisserenden.
Trafikalt kaos i Pisserenden. - Foto: Søren Rud

Like 👍

DEBAT: Beboere ønsker intelligent og grøn varelevering i København

Lotte Juul, Stræderne og Strøgets Beboerforening

Søren Rud, Nørre Kvarters Beboerforening

Hannibal C. Holt, Grønnegade Kvarters Beboerforering

Beboerne i København, særligt i Indre By, er dagligt plaget af et meget stort antal dieseldrevne last- og varevogne i byens gader og stræder.

Bilerne fylder og forurener unødvendigt og er en væsentlig årsag til den trængsel og luftforurening, vi har i dag. Behovet for leverancer og servicering er ikke nedadgående, så byen må hurtigst muligt tage intelligente løsninger i brug, for at håndtere dette alvorlige problem.

Situationen i byen er i dag følgende: Når eksempelvis en restaurant, en café, et kontor, en forretning, en institution – eller Københavns Rådhus – skal have leveret f.eks. mælk, madvarer, frugt og grønt eller kontorartikler, leveres hver af bestillinger typisk med hver deres fragtbil, der stort set altid er dieseldrevet.

Det enorme antal leveringer skaber en fuldstændig unødvendig belastning for København og københavnerne i form af luftforurening og trængsel.

Københavns Kommune har heldigvis fået øjnene op for, at luftforureningen og trængslen er alvorlige problemer, som skal løses nu. Der dør omkring 500 københavnere årligt, som direkte følge af luftforureningen.

Overborgmester Frank Jensen har gjort det klart, at han vil “dreje på alle tilgængelige håndtag” for at få reduceret særligt luftforureningen.

En meget nærliggende ’håndtag’, som vi vil foreslå, at overborgmesteren drejer på, er såkaldt intelligent logistik. Muligheden er lige ved hånden.

Allerede tilbage i 2010, var Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning selv var med til at udvikle konceptet Citylogistik. Det brugte man i øvrigt et større million beløb på.

Konceptet er, at alle leverancer til en given kunde samles i en central hub (eller hubs) uden for byen. Derefter fragtes de ind i byen i én samlet leverance – og i nogle cases i en eldreven varebil eller på cykel.

I dag er konceptet sat i system og tilbydes kommercielt. Eksempelvis af virksomheden Citylogistik.

Fordelene med en model som denne er indlysende: Med en citylogistisk model vil vi reducere mængden af trafik på de københavnske veje betydeligt, og vi vil få betydeligt renere luft.

Dette er en af de lavthængende frugter, som alle politikere drømmer om!

Konceptet, som Københavns Kommune altså var med til at udvikle, opererer i en række andre danske byer. I Roskilde, eksempelvis, har man ved hjælp af dette fået mere end 2000 – primært dieseldrevne – varevogne væk fra vejene og erstattet dem med væsentligt færre eldrevne varebiler.

En række kommuners rådhuse, som anvender konceptet, har i dag reduceret deres daglige leverancer betydeligt, ofte helt ned til én dagligt, med eldrevne køretøjer. Tidligere leverede dieseldrevne lastvogne varer op til 10 gange om dagen.

Med antallet af københavnske kommunale institutioner, skoler, kontorer, plejehjem, og meget andet, der alle får leveret varer, kunne en citylogistisk formel velsagtens gøre en afgørende forskel i forhold til trængslen og luftforureningen i København.

Kommuner over hele landet har altså for længst taget den intelligente og grønne model for varelevering i brug, mens Københavns Kommune nøler. Vi forstår ikke hvorfor – men det kan Overborgmester Frank Jensen måske svare på?

Det haster at få løst byens problemer med trængsel og luftforurening.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Skål og tillykke med de 90 år.

Billeder: Østerbro fejrede avisens 90 års fødselsdag

Sådan ser de ud, de nye DHL-ladcykler, der fremover skal bringe pakker ud i Indre By.

Transportfirma træder i pedalerne: Skifter dieselbiler ud med ladcykler