Kirsten Adriansen, 82 og Rose Marie Spooner, 88 venter på bus 78 ved Peder Lykke Centret.
Kirsten Adriansen, 82 og Rose Marie Spooner, 88 venter på bus 78 ved Peder Lykke Centret. - Foto: Hanne Bjørton

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Like 👍

Nye buskøreplaner gør livet sværere for dårligt gående

Busændringerne, som Metro Cityringen har ført med sig, har gjort hverdagen sværere for 88-årige Rose Marie Spooner og andre ældre borgere og dårligt gående.

88-årige Rose Marie Spooner triller med sin rollator hen til stoppestedet på Øresundsvej ved Sundparken.

Hun bor lige som mange andre ældre borgere i boligområdet Sundparken og er ved at komme sig efter et længere sygdomsforløb i sommer. Nu er hun på vej tilbage til en hverdag, hvor hun deltager i tre ugentlige hold på Daghøjskolen på Peder Lykke Centret.

»Jeg går til styrketræning – når jeg igen får kræfter til det, hensynsfuld yoga, og på det tredje hold underviser jeg selv i slægtsforskning,« fortæller hun.

Rose Marie kørte, før hun blev syg, med linje 77 eller 78 til og fra Peder Lykke Centret, uden skift. Men den mulighed eksisterer ikke længere, efter Metro Cityringen inde i byen åbnede, og Nyt Bynet 13. oktober blev indført med store ændringer i buskøreplanerne. (Læs artikel om ændringerne her.)

Amager Bladet er taget med på Rose Maries første bustur til og fra Peder Lykke Centret, efter de nye ændringer er indført.

Må fravælge metroen

Bus 78 kører ikke længere på Øresundsvej ved Sundparken, så vi står på 77’eren, der kommer fint til tiden klokken 11.25.

Tilbage i 2008 blev der indført to servicebuslinjer, som begge holdt ud for Sundparken. Servicebusserne var skræddersyet til dårligt gående passagerer med kørestol og rollator. Der var luft i køreplanen til, at chaufførerne hjalp passagererne på plads, før man kørte videre.

Men servicebusserne blev nedlagt igen i oktober 2011, fordi passagertallet var for lavt. I stedet blev linje 77 og 78 omlagt til to ringruter efter ønske fra de to daværende lokale ældreråd, der ville beholde gode busmuligheder for de mange ældre beboere i Sundparken. Det er der lavet om på i Nyt Bynet.

På Rejseplanen.dk bliver man alt efter tidspunkt også henvist til at bruge metro på turen fra Sundparken til Peder Lykke Centret.

Først en halv kilometer gåtur til metrolinje M2 fra Lergravsparken til Christianshavn, så linje M2 herfra til DR-Byen, og til slut en gåtur på trekvart kilometer.

Den løsning har Rose Marie for længst fravalgt, blandt andet på grund af lange gå-strækninger og flere skift undervejs. Det er for svært, når man er dårligt gående.

»Jeg vil hellere bruge ekstra tid end at skulle skifte. Og jeg kan ikke bruge metroen, for elevatoren er tit i uorden på Lergravsparken station. Og så står jeg der og kan ikke andet, fordi jeg har min rollator. Jeg har veninder, der fortæller, at det er ofte, at elevatoren ikke virker. Og når jeg har kørt i bus forbi Lergravsparken station, har jeg set folk, der står ved elevatoren og går væk igen, fordi der er et skilt med, at den ikke virker,« siger Rose Marie (artiklen fortsætter under billedet).

PROBLEM OG LØSNING - Når rollatorbrugere stiger ind i bus 77 og 78 (og måske også andre busser?), skal de ind via bagindgangen. Men her findes alene tjek ud-standere for rejsekort, så den dårligt gående skal hele vejen op gennem bussen til chaufføren for at tjekke ind. Løsning: Installer en tjek ind-stander ved bagindgangen.

PROBLEM OG LØSNING – Når rollatorbrugere stiger ind i bus 77 og 78 (og måske også andre busser?), skal de ind via bagindgangen. Men her findes alene tjek ud-standere for rejsekort, så den dårligt gående skal hele vejen op gennem bussen til chaufføren for at tjekke ind. Løsning: Installer en tjek ind-stander ved bagindgangen. – Foto: Hanne Bjørton

En skidt tilbagetur

Da vi når Sundbyvester Plads, skal vi skifte til bus 78, som kører videre til Peter Lykke Centret.

Den kører tre minutter efter, at 77 ankommer til pladsen, og Rose Marie må sætte farten lidt op med rollatoren, men vi når indenfor og ned at sidde, før den kører.

Kort efter står vi af på Peder Lykkes Vej efter 20 minutters samlet rejse, krydser vejen og går hen til Daghøjskolen på Peder Lykke Centret for at få en kop kaffe.

Gåturen ned ad Daghøjskolens gang til kaffestuen tager en rum tid. For Rose Marie har været væk i flere måneder – mindst 10 standser op med knus, kram og ’hvordan går det’-hilsner.

I kaffestuen mødes vi med formanden for højskolerådet på Daghøjskolen, Kirsten Adriansen, der allerede i 2018 i Amager Bladet advarede mod ændringerne i køreplanen. (Læs artiklen om dette fra 2018 her)

Hun har print af busplanerne med og dårligt nyt til Rose Marie om hjemturen til Sundparken, hvor 78 og 77 passer dårligt sammen.

»Bus 78 kører fra DR-Byen på minuttallet 15 og 45 og er her ved Peder Lykke Centret to-tre minutter senere, og så kommer den til Sundbyvester Plads 23 og 53. Men se så her – bus 77 kører fra pladsen 20 og 50. Og om formiddagen kører den endda kun en gang i timen,« fortæller Kirsten Adriansen (artiklen fortsætter under billedet).

PROBLEM OG LØSNING - Den nye busplan har klippet busforbindelsen mellem Sundparken og Peder Lykkes Vej over i to, både på linje 77 og 78. Tidsplanerne for de to ruter burde med Sundbyvester Plads som omdrejningspunkt justeres, så de to busruter ligger fornuftigt i forlængelse af hinanden i begge retninger mindst en gang i timen.

PROBLEM OG LØSNING – Den nye busplan har klippet busforbindelsen mellem Sundparken og Peder Lykkes Vej over i to, både på linje 77 og 78. Tidsplanerne for de to ruter burde med Sundbyvester Plads som omdrejningspunkt justeres, så de to busruter ligger fornuftigt i forlængelse af hinanden i begge retninger mindst en gang i timen. – Foto: Martin Sørensen

Også svært til Amager Centret

Det er ikke kun Peder Lykke Centret, der er blevet sværere at komme til efter busomlægningerne.

Før havde både linje 77 og 78 stoppesteder tæt ved Amager Centret, men de er barberet væk i de nye køreplaner, så både for borgere i Sundparken og i og omkring Peder Lykke Centret er det blevet sværere at komme til det lokale indkøbscenter, hvis man er dårligt gående.

»Der bor rigtig mange i guldbryllupsalderen, også her ved Peder Lykkes Vej, og jeg har hørt fra rigtig mange, at det er et stort savn, at man ikke længere kan komme derhen,« siger Kirsten.

Hun forklarer Rose Marie om de nye buslinjer, for eksempel at linje 18 nu kører, hvor 4A kørte før.

»Det her er næsten sværere end slægtsforskning,« siger Rose Marie.

Da kaffen er drukket, trasker vi hen og tager bus 78 tilbage mod Sundbyvester Plads, hvor vi ganske rigtigt konstaterer, at 77’eren lige er kørt.

»Det kræver bare en lille justering af afgangstiderne, bare nogle få minutter, så ville de to buslinjer passe sammen,« siger Kirsten Adriansen.

Rose Marie har andre transportmuligheder end bussen. Hun kan køre 104 ture med Flextrafik om året, og hun bruger også ofte taxa – begge dele er væsentligt dyrere end at køre med bus.

Og med de tre ugentlige besøg på Daghøjskolen og alt det, der kommer ud over af indkøb, ærinder og besøg hos venner og familie, har hun et vist transportbehov.

»Jeg har jo kun min pension, så jeg skal have det til at fungere,« siger Rose Marie.

Se i øvrigt en rigtig spidsfindighed på rejseplanen.dk herunder…

PROBLEM OG LØSNING - I rejseplanen.dk kan man under ’Tilpas søgning’ indstille, hvor langt man kan gå - den kortest mulige distance man kan vælge, er 0,5 km. På rejsen Sundparken-Peder Lykkes Vej 63 anbefales at gå til Lergravsparken metro, køre til Christianshavn, skifte til metrolinje M2 til DR Byen og derfra gå til Peder Lykkes Vej. Der er 703 meter, så Rejseplanen deler gåturen i to! Løsning: Ryst lidt på hovedet.

PROBLEM OG LØSNING – I rejseplanen.dk kan man under ’Tilpas søgning’ indstille, hvor langt man kan gå – den kortest mulige distance man kan vælge, er 0,5 km. På rejsen Sundparken-Peder Lykkes Vej 63 anbefales at gå til Lergravsparken metro, køre til Christianshavn, skifte til metrolinje M2 til DR Byen og derfra gå til Peder Lykkes Vej. Der er 703 meter, så Rejseplanen deler gåturen i to! Løsning: Ryst lidt på hovedet. – Foto: Skærmdump fra rejseplanen.dk

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

I Østerbro Avis nuværende lokaler uden for bydelen kan vi kigge hjem til Østerbro.

Østerbro Avis 90 år: Avisen er flyttet mange gange

Füsun Eriksen er festivalleder på POW.

Festival sætter fokus på kunst af kvinder