Når cyklisterne krydser fodgængerfeltet cirka midt på, giver det ofte problemer og forvirring. FOTO: René Mølskov
Når cyklisterne krydser fodgængerfeltet cirka midt på, giver det ofte problemer og forvirring. FOTO: René Mølskov

Sur 😠

Forvaltning erkender trafikkaos ved Dybbølsbro og lover løsninger

I det fembenede kryds, hvor Dybbølsbro munder ud i Skelbækgade, Ingerslevsgade og Dybbølsgade har der vist sig at være flere problemer, som forvaltningen nu vil forsøge at løse.

»Vi var godt klar over, at der kunne opstå nogle udfordringer med den valgte trafikløsning. Det fungerer godt i den anden ende af broen for cyklister, der skal over på Cykelslangen, og hvor der førhen har været en del problemer. Krydset på Vesterbrosiden er mere kompliceret, og her skal cyklisterne ikke længere køre lige ud over broen, som de har været vant til. Derfor vil det kræve en del tilvænning fra trafikanternes side, før det kommer til at glide,« siger center-chef Henriette Hall-Andersen fra Teknik- og Miljøforvaltningen i en pressemeddelelse.

Erkendelsen af trafikkaos for enden af Dybbølsbro kommer efter en uge med massiv kritik fra særligt cyklister.

Det fik i første omgang Københavns Politi og teknik- og miljøforvaltningen til at tage ud og overvåge morgentrafikken i krydset.

Formanden for Vesterbro Lokaludvalg, Thomas Egholm er uforstående over, at man ikke allerede har lagt en blå cykelstribe på ‘indersiden’ af fodgængerfeltet, så cyklister, der kommer fra Ingerslevsgade og skal dreje til højre over Dybbølsbro ikke skal krydse fodgængerfeltet cirka midtvejs.

»Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke har trukket bilerne to meter tilbage og lagt endnu en blå stribe mellem fodgængerfeltet og vejen. Så havde cyklisterne kunne køre lige over og dreje til venstre uden at krydse fodgængerfeltet. Det er jo kun for at give bilisterne en ekstra svingbane til højre, at man ikke gør det. Og der er trods alt 21.000 cyklister hver dag, så man burde indrette efter cyklisterne og ikke efter bilerne,« siger Thomas Egholm

Både politi og forvaltning var efter deres inspektion enige om, at den nye vej over krydset er svær at aflæse for cyklisterne. Derfor sætter forvaltningen ind med flere tiltag, der skal gøre det lettere for cyklisterne og reducere risikoen for uheld.

Blandt de nye tiltag er:

• Infotavler i Skelbækgade og på det sydlige hjørne af Ingerslevsgade/Dybbølsbro

• Piktogrammer med cykelsymboler på vejbanen, hvor cyklerne skal køre, og symboler med cykling forbudt på den del af Dybbølsbro, der er forbeholdt biler

• Trafiksignalerne bliver justeret, så man opnår en bedre afvikling af trafikken

• Ny trafiktavle med cykelforbud på hjørnet af Ingerslevsgade/Dybbølsbro.

• Forvaltningens trafikfolk overvåger fortsat trafikafviklingen i den kommende tid for at holde øje med, om cyklisterne vænner sig til den nye situation.

Forvaltningen oplyser, at de sammen med politiet vil evaluere effekten af de nye tiltag om nogle uger og derefter vurdere, om det er tilstrækkeligt.

Dybbølsbro får ny cykelsti

Forventer tilpasninger

Da der allerede er en forventning om at cykeltrafikken vil stige med 25 procent de næste 15 år, forudser forvaltningen, at der i løbet af de kommende år bliver behov for flere justeringer.

Der kører i dag 21.000 cyklister og 7.000 biler om dagen på Dybbølsbro. Når der md tiden kommer en ny fjernbusterminal, og når en ny skole på hjørnet af Skelbækgade, vil en tilpasning blive endnu mere nødvendig.

Derfor vil der ifølge forvaltningen være behov for at tilpasse de trafikale løsninger i takt med at bydelen forandrer sig.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Flere beboere i Vanløse har følt sig utrygge efter blandt andet eksplosionen på Jyllingevej.

Er du utryg? Så tag med nærpolitiet på en lille gåtur i Vanløse

Prisen for private lejeboliger i København er steget markant de seneste fem år.

Huslejen i København er steget helt vildt på fem år