Peter Johansen (tv) og Benny Kusk med Kaj-figuren, der har været med helt fra begyndelsen og stadig er en central figur i Le Fix¿ kollektioner.
Peter Johansen (tv) og Benny Kusk med Kaj-figuren, der har været med helt fra begyndelsen og stadig er en central figur i Le Fix¿ kollektioner. - Foto: Martin Sørensen

Wow 🤩 Like 👍

20 år med streetwear: Det vi gjorde dengang var ægte. Det er det stadig.

Streetwear-brandet Le Fix har ekviperet københavnerne i 20 år. Kom med en tur ind i det stemningsfulde baghus i Kronprinsensgade, hvor brandets udspring fra graffitimiljøet ikke fornægter sig.

Midt i Kronprinsensgade er to gamle kanonløb plantet i jorden omkring en åbenstående port. Man kan nærmest ikke undgå at kaste blikket ind i baggården, hvor lyskæder er spændt ud mellem husene over den brostensbelagte gårdsplads. Bevæger man sig ind gennem porten – og det er der mange, der gør – står man med front mod baghuset, et gammelt pakhus, som er sirligt renoveret og emmer af københavnerånd.

Le Fix, står der på facaden, og indenfor gemmer sig et af københavnernes foretrukne klædeskabe, når det gælder streetwear. Butikken er bygget op om det populære mærke, som i år har 20 års fødselsdag, men også andre hotte brands som Fred Perry, Paul Smith og Polo Ralph Lauren er på hylderne.

Historien om Le Fix udspringer af den københavnske graffitiscene, hvor en gruppe unge med kunst i blodet og mod på livet i slutningen af 1990’erne flyttede tags og spraymaling fra husgavle ind på t-shirts og hættetrøjer.

»Vi købte noget tøj og malede på det for at sælge det videre. Lidt naivt faktisk,« erindrer Benny Kusk, der i dag er kreativ direktør i foretagendet og var med helt fra begyndelsen.

»Det var på den måde, vi havde mulighed for at starte. Vi havde ingen intentioner om noget. Det var bare for at gøre det, vi kunne og havde lyst til. Så blev der puttet et navn på tøjet, og det blev pakket i nogle kasser,« fortæller han.

Naivt? Måske. Men det virkede.

»Vi ramte noget, der ikke eksisterede i forvejen. Det var meget unikt på det tidspunkt,« siger Benny Kusk, der samtidig kreerede Kaj-figuren, der den dag i dag er en del af Le Fix’ identitet.

Hurtigere end statsbanerne kan rengøre en togstamme for throwups ramte den urbane kollektion London og Tokyo med røde løbere og interviews med internationale modemagasiner som sidegevinst.

Langt hen ad vejen var Le Fix på det tidspunkt stadig et hobbyprojekt uden forretningsplaner og brand-strategier. Den ene dør efter den anden åbnede, og Benny Kusk & Co. gik ind ad dem.

Tøj med historie

I Klosterstræde var Pede & Stoffer på det tidspunkt det fedeste af det fede, når den københavnske ungdom skulle ekvipere sig. Her havde medindehaver Peter Johansen blik for, hvad der rørte sig blandt de modeskabende graffitidrenge, og selvfølgelig skulle Le Fix på hylderne.

»Tøjet var meget limiteret i og med, at det var håndlavet og ikke en stangproduktion. Og så kunne det fortælle en historie,« husker Peter Johansen.

Le Fix’s indtog på modescenen kom i takt med at sportsbrands som Adidas begyndte at blive en del af københavnernes hverdagsgarderobe, og hvor street- og hiphopkulturen blev mere specificeret.

»Hiphopkulturen går en bred vej med store jakker og skæve kasketter, og så starter street-kulturen, der er lidt mere dekadent og lidt mere prætentiøs; Man er opmærksom på at skille sig ud, men stadig ligne hinanden. Graffitien bliver til streetart, og begrebet streetwear opstår. I bund og grund handler det om nogen, der kommer fra gaden og laver deres ting til gaden,« siger Peter Johansen.

Gengangeri

I dag er han medejer af Le Fix. Sammen med Valdemar Kludt slog han pjalterne sammen med Benny Kusk, da der var brug for struktur og nogle allierede med salgstanker for at tage det næste skridt.

Siden er udviklingen gået stærkt. I 2015 blev Le Fix udnævnt som Gazelle-virksomhed af Dagbladet Børsen.

Men selv om det populære brand, som nu kan fejre 20 års fødselsdag, i dag rammer et bredere publikum, gennemsyrer rødderne og de grundlæggende værdier, som det hele begyndte med, fortsat Le Fix.

»Det vi gjorde dengang var ægte. Det er det stadig. Som udgangspunkt prøver vi at gøre det, vi har lyst til. Vi skal synes, det er sjovt, og det er der så mange andre, der heldigvis også synes, det er,« siger Benny Kusk.

Logoet med lynet og den karakteristiske Kaj-figur, der har været med siden begyndelsen, er stadig væsentlige elementer, når en ny kollektion bliver sendt på gaden.

»Vi forsøger hele tiden at udvikle os og agere efter den tid, vi er i. I de seneste år har miljøhensyn og bæredygtighed spillet en stor rolle, og det kommer vi til at have endnu mere fokus på i fremtiden.Men moden er også en cyklus. Vi har fået nogle gengangere i kollektionerne, som folk efterspørger, frem for hele tiden noget nyt. Det kan være den trøje, som de engang har scoret en pige i eller haft på en til koncert,« siger Peter Johansen.

»Vi tror stadig på, at der er behov for at putte noget sjæl ind i tøjet, og at manden skaber tøjet frem for at tøjet skaber manden.«

Symbolsk baghus

Tilbage i baghuset i Kronprinsensgade. Butikken åbnede i stueetagen for ti år siden. I dag har Le Fix hele huset med butik i to etager, galleri og administration.

»På sin vis er det meget symbolsk. Alle starter fra bunden af. Vi havde set et ledigt lokale, vi havde råd til at have. Så har vi taget en etage, når det gik bedre og er endt med at stå med hele huset,« siger Benny Kusk.

Og at det netop er i et baggårdsmiljø, at det funklende fashion brand har vokset sig større, er ikke tilfældigt.

»Jeg bor selv i tredje baggård på Nørrebro, hvor man stadig kan se skomagerens skilt med ’Sko og skind repareres’. Der har været et liv her. Der er et miljø, der adskiller sig fra andre dele af Indre By, der er blevet meget stereotypt,« siger Peter Johansen.

»Her kan du slå et smut ind fra mylderet ude i gaderne, og så står du i en helt anden verden,« supplerer Benny Kusk.

»Som jeg plejer at sige: Godt gemt holder længst,« slutter Peter Johansen.

Le Fix fejrer 20 års-fødselsdagen med kalas og ramasjang i baghuset i Kronprinsensgade på fredag.

Læs mere om Le Fix på le-fix.dk

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Christian Olsen

Om journalisten Christian Olsen

Jourhavende hos North Media Hovedstaden og journalist på City Avisen. Har beskæftiget sig med lokaljournalistik i København i en årrække. Skriver bl.a. om politik, trafik, byudvikling, kultur og byens liv.

Læsevejlederne Dorthe Gørlev og Zsuzsanna Adorján.

Læser du? Det gør man da sammen

Lille Vibenshus 1907

Lokalhistorisk: Lille Vibenshus