Thomas Egholm mener, man burde lave cykelsti i begge sider af Dybbølsbro eller et ekstra blåt cykelspor til en drejebane for cyklister der skal over broen.
Thomas Egholm mener, man burde lave cykelsti i begge sider af Dybbølsbro eller et ekstra blåt cykelspor til en drejebane for cyklister der skal over broen. - Foto: René Mølskov

Sur 😠

Til morgenkaos på den nye cykelsti

Den første tid med byens bredeste cykelsti har været en blandet oplevelse. Efter flere læserhenvendelser tog avisen turen over broen.

’Cyklister modsatte side’, står der på det rød-hvide skilt i højre side af Dybbølsbro. En cyklist suser henover det tomme fortov. En anden følger efter på vejen.

De fleste cyklister fredag morgen, de finder dog vej på tværs af broen, hvor de krydser fodgængerfeltet for at dreje til højre ad den tosporede cykelsti.

Flere gange på ganske kort tid opstår forvirring om, hvor man skal cykle og de mange cyklister, der krydser fodgængerfeltet ender i en smule kaotisk venten i fodgængerfeltet.

»Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke har trukket bilerne to meter tilbage og lagt endnu en blå stribe mellem fodgængerfeltet og vejen. Så havde cyklisterne kunne køre lige over og dreje til venstre uden at krydse fodgængerfeltet. Det er jo kun for at give bilisterne en ekstra svingbane til højre, at man ikke gør det. Og der er trods alt 21.000 cyklister hver dag, så man burde indrette efter cyklisterne og ikke efter bilerne,« siger formand for Vesterbro Lokaludvalg Thomas Egholm og understreger:

»For os har det jo været væsentligt at få kapacitet nok. Så må man jo finde en måde at afvikle det på. Og det er man måske ikke helt i mål med endnu. Problemet er også, at der er 21.000 cyklister, der skal krydse. Havde det været bilister i Jylland, så havde man jo bygget en motorvej.«

Cyklisterne skal krydse fodgængerfeltet og det giver store udfordringer.

Cyklisterne skal krydse fodgængerfeltet og det giver store udfordringer. – Foto: René Mølskov

Til Politiken sagde centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen, Henriette Hall-Andersen at:

»Meget kan man tænke i forvejen, men noget er man nødt til at håndtere, når det er sat i drift. Både vi og politiet synes, at situationen lige nu er bekymrende,« men hun understregede samtidig at de allerede havde forslag til godkendelse hos politiet.

Hun fortæller til Politiken, at de godt vidste, at der ville opstå problemer, men at de forventer at løse dem. Broen er, ifølge forvaltningen bare en udfordring:

»Broen skal kunne rigtig mange ting: Den har et fembenet kryds i den ene ende ved Skelbækgade og Ingerslevgade, og den har en kobling til Cykelslangen, nogle forventede udbygninger og en nedlæggelse af en rundkørsel ved Fisketorvet. Det er derfor svært at finde den helt klare og nemme løsning på det her.«

Lokaludvalgsformanden mener, at man foruden en ekstra blå drejebane bag fodgængerfeltet sagtens kan fjerne fortovet modsatte side af stationen og lave plads til cyklister i begge vejsider.

»Prognoserne er, at der kommer til at cykle endnu flere over. Og som man allerede kan se nu, så er der jo alligevel stort set ingen, der går på den side af vejen længere,« siger han.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Camilla Grove Nielsen. Bagerst ser du antikviteterne.

Frederiksbergs skattekammer

Bestyrelsesformand Sarah Andersen er glad for athalvdagsbørnehaven består. Her stårhun sammen med sine fire døtre Cirkeline, Rosemunde, Alfie og Lillibeth forrest til højre. De har alle gået i halvdagsbørnehaven. FOTO: Privat.

Københavns sidste halvdagsbørnehave på Tyborøn Allé består