Løkke med beviset på prisen ‘Månedens Amagerbutik’ i september.
Løkke med beviset på prisen ‘Månedens Amagerbutik’ i september. - Foto: Martin Sørensen.

Løkkes kælderbutik i Gunløgsgade: Et eldorado for børnefamilierne

For 15 år siden sagde Løkke Christensen sit job op som pædagog for at åbne butikken ’dinBabuska’ med dukker, tøj og legetøg til børn i alderen 0-14 år. »Kunne det briste eller bære? Ja, det kunne bære,« fortæller Løkke, der nu er indehaver af prisen ’Månedens Amagerbutik.

Hvem kender ikke Babuska-dukken – et unikt stykke russisk historie. Dukken af træ med en række mindre dukker indeni.

47-årige Løkke Christensen kender den – og derfor lå det lige på tungebåndet, da hun for 15 år siden åbnede sin første butik med sko, tøj og legetøj til børn. Butikken skulle naturligvis hedde ’dinBabuska’.

Siden er det gået slag i slag for den tidligere pædagog, der i dag driver butikken i et kælderlokale i Gunløgsgade 19. Og smilet strålede som en sol på en ellers regnvåd og trist tirsdag eftermiddag, da Amager Bladet og Danske Bank dukker op for at overrække prisen som ’Månedens Amagerbutik’ i september’.

Godt kendskab til børn

»Jeg er super glad for anerkendelsen. Jo, jeg er rørt, for jeg bruger rigtig mange timer hernede i kælderen,« siger Løkke, der først åbnede butik i nabogaden, men for syv år siden flyttede til det nuværende kælderlokale for at få mere plads.

»Det var et stort spring at åbne egen butik. Kunne det briste eller bære? Det kunne heldigvis bære. Jeg har en ansat til at aflaste, og min datter er også ansat i butikken,« fortæller Løkke.

»I mit tidligere job fik jeg et godt kendskab til børn og børnefamilier. Derfor falder det mig helt naturligt at sælge dukker, bøger, tøj og legetøj. Det er håndplukket varer, der er produceret ordentligt. Produkterne finder jeg hos danske agender og distributører. Og målgruppen er børn i alderen 0-14 år.«

Løkke forklarer, at der bliver solgt en del puslespil og madlegetøj, men også det gode gamle slim – dog med silicone. På tøjfronten er det sæson for uldsokker og uldstrømpebukser samt vinterstøvler.

»Man kan sige, at jeg sælger tøj med kant. Det lidt mere rå udtryk. Og det er børnene glade for,« siger Løkke – mor til to på henholdsvis 12 og 15 år.

Ingen webshop

’dinBasbuska’ har ingen webshop. Kun en fysisk butik. Og det er med fuldt overlæg.

»Min interesse er hos kunderne. Jeg vil gerne møde mine kunder, og de skal kunne komme herned og mærke varerne. Og i modsætning til de store steder kan jeg skaffe en sandal om vinteren, hvis der er behov for det.«

Løkke sidder i Islands Brygge Handelsforenings bestyrelse og deltager i netværksgrupper.

»Jeg involverer mig, fordi vi skal have bryggeboerne til at bruge de lokale butikker.Jeg har da masser af stamkunder, men oplever også, at mange ikke kender alle de butikker, der ligger i sidegaderne. Jeg havde for eksempel en kunde, der har boet i Bergthorasgade i mange år, men ikke anede, at jeg lå her. De fleste butikker i sidegaderne er placeret i kælderen. Det er præmissen, når du har butik på Islands Brygge, så meget markedsføring sker efter mund-til-mund metoden.«

’dinBasbuska’ holder åbent seks dage om igen og lukket mellem jul og nytår.

»Det betyder, at jeg er meget bundet til butikken. På den anden side nyder jeg min frihed over at være min egen chef. Og jeg er meget spændt på fremtiden. Da jeg åbnede i 2005 boede der 7.500 mennesker på Bryggen. I dag bor der over 20.000. Nu skal vi bare have de mange nye mennesker til at bruge de lokale butikker, så bliver det rigtig godt,« siger Løkke, der nu nomineret til kåringen som ’Årets Amagerbutik 2019’.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Politi og teknikere ved vandpibecaféen på Amagerbrogade, der natten til mandag blev udsat for en eksplosion.

DF kræver svar fra justitsministeren efter café-eksplosionen

I næste uge går et gravearbejde i gang i Indre By - med elektriske maskiner.

Mindre larm fra vejarbejde: Elektriske anlægsmaskiner skal begrænse støjen