Mange på Østerbro hejste i overført betydning flaget, da det kom frem, at Oslobåden indfører strøm, når den er i havn, til næste år.
Mange på Østerbro hejste i overført betydning flaget, da det kom frem, at Oslobåden indfører strøm, når den er i havn, til næste år. - Foto: Michael Paldan

Like 👍

Rederi: Vi vil være gode naboer

I slutningen af 2020 bliver der sat strøm til Oslobåden i havnen, hvilket vil spare de lokale for luftforurening.

Der er talt om det i mange år, og nu tages det første skridt.

Som det første sted i Københavns Havn skal der kunne sættes strøm til Oslobåden fra slutningen af 2020.

Dermed forsvinder masser af skadelige partikler, som dagligt ryger ind over Østerbro – især til de nærmeste naboer – når færgen er i havn.

Den fælles satsning er en aftale indgået mellem rederiet DFDS og havneselskabet Copenhagen Malmö Port, der er By & Havns datterselskab.

Være gode naboer

DFDS har med sin færgetrafik faste daglige anløb, og det er altid de samme skibe, der sejler i pendulfart mellem Oslo og København.

Det falder fint i tråd med, at den ene Oslobåd allerede er bygget til at kunne tage landstrøm, og den anden bliver klar til det næste år, da den norske hovedstad har stillet krav om, at bådene skal kunne modtage strøm.

Arbejdet med at udforme anlægget begynder nu, og det ventes, at der kan sættes strøm til færgerne i slutningen af 2020.

»I vores målsætning står der, at vi gerne vil sørge for grøn omstilling og være gode naboer,« siger underdirektør og kommunikationschef i DFDS, Gert Jacobsen.

Det har været mange år undervejs, og han fortæller, at det også er noget af en investering for rederiet, da der både skal etableres landstrømsanlæg på skibet til tre-fire millioner kroner og i havnen for 10 millioner.

»Vi har gerne villet det før, men det er en stor investering både for os og havnen,« siger han.

Gert Jakobsen forventer dog ikke, at DFDS sætter priserne op for kunderne for at sejle mellem København og Oslo.

Strøm på strømmen

Efter flere års debat blev det i foråret vedtaget at komme i gang med at forberede landstrømsanlæg på Langelinie og Oceankaj i Nordhavn.

Der blev afsat halvanden million kroner til et projektforslag for et anlæg i Nordhavn, en millioner kroner til nordisk samarbejde, og en million kroner til at finde en model for landstøm på Langelinie.

Det blev fra lokal side kritiseret, at det er længst fremme med et anlæg på Oceankaj, da der ikke bor nogen borgere endnu, mens projektet på Langelinie, hvor der bor borgere 60 meter fra krydstogsskibene, har længere udsigter med tekniske argumenter.

Men nu kommer Oslofærgen, hvor der også er beboere tæt på, forrest i køen i omstillingen til strøm.

Mangler ved Langelinie

Østerbro Lokaludvalg har på vegne af borgerne kæmpet længe for landstrøm til krydstogtsskibe.

Formand for lokaludvalget Allan Marouf glæder sig over, at der nu kommer landstrøm til Oslobåden, men fremhæver samtidig, at det kun er et skridt på vejen.

»Det er en stor sejr for os i Østerbro Lokaludvalg og borgerne, som har rejst sagen. Landstrøm til disse færger vil mindske den del af forureningen, som er til gene for de borgere, som bor ved Midtermolen, Dampfærgevej, Amerika plads, Østbanegade og en del af Strandboulevarden. Det er et skridt i den rigtige retning, men vi mangler stadig landstrøm ved Langelinie, og vi giver ikke op. Nu skal vi bare have krydstogtskibene med,« udtaler han.

Samarbejde i Østersøen

Fra Copenhagen Malmö Port er man med på, at det er en bunden opgave, at der kommer landstrøm til både Oceankaj i Nordhavn og Langelinie.

»Det er af stor betydning og et skridt i den rigtige retning at komme i gang,« siger Henrik Ahlqvist, leder af krydstogtsskibe og færger i Copenhagen Malmö Port, og indførslen af landstrøm til Oslobåden.

Han vil ikke komme med en vurdering af, hvornår der er landstrøm ved Langelinie.

Copenhagen Malmö Port er i samarbejde med andre havne i Østersøen, blandt andet havnebyer i Sverige og Baltikum.

»Vi forsøger at være drivkraften i det samarbejde,« siger Henrik Ahlqvist, der dog må sande, at tyske og norske byer er foran København med at få koblet landstrøm til havnen.

Han er klar overbevisning om, at strømmen til Oslobåden er klar i slutningen af 2020.

»Om det så bliver til oktober eller december, tør jeg ikke gætte på,« siger han.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Nu har den hjemløse bytteø fundet et nyt ståsted

Årets vinder af DM i kæmpegræskar blev Jens Peder Skønager fra Ribe.

Halloween i Tivoli: Så meget vejer Danmarks største græskar