Fra næste år skal der sættes strøm til Oslobåden, når den lægger til kaj, erfarer Østerbro Avis.
Fra næste år skal der sættes strøm til Oslobåden, når den lægger til kaj, erfarer Østerbro Avis. - Foto: Michael Paldan
Sted: in

Wow 🤩 Like 👍

Opdateret: Landstrøm til Oslobåden til næste år

Østerbro Avis skrev tirsdag aften på www.minby.dk, at det onsdag bliver offentliggjort, at Oslobåden skal tilsluttes strøm, når den lægger til kaj på færgeterminalen på Østerbro fra næste år. Det viste sig at holde stik.

Den fælles satsning er en aftale indgået mellem rederiet DFDS og havneselskabet Copenhagen Malmö Port, der er By & Havns datterselskab. DFDS har med sin færgetrafik faste daglige anløb, og det er altid de samme skibe, der sejler i pendulfart mellem Oslo og København, hvilket gør det fornuftigt at etablere et landstrømsanlæg, oplyser de i en pressemeddelelse fra By & Havn.

Dermed vil et stærkt beboerønske blive imødekommet, da borgere på Østerbro er særdeles trætte af, at færgen sender skadelige partikler ind over byen, når den er i havn. Det falder fint i tråd med, at den ene Oslobåd allerede er bygget til at kunne tage landstrøm, og den anden bliver klar til det næste år, da den norske hovedstad har stillet krav om, at bådene skal kunne modtage strøm.

»Vi er glade for, at det nu bliver muligt at tilslutte skibene til et landstrømsanlæg i København til gavn for vores naboer i byen og klimaet. Det ser vi frem til at samarbejde med såvel Copenhagen Malmö Port og Københavns Kommune om, så vi kan fremtidssikre færgefarten mellem de to hovedstæder,« siger Torben Carlsen, direktør i DFDS i en pressemeddelelse.

Arbejdet med at udforme anlægget starter nu, og byggeriet planlægges igangsat i 2020.

Efter flere års debat blev der i foråret sat gang i at forberede landstrømsanlæg på Langelinie og Oceankaj i Nordhavn. Der blev afsat halvanden million kroner til et projektforslag for et anlæg i Nordhavn, en millioner kroner til nordisk samarbejde, og en million kroner til at finde en model for landstøm på Langelinie.

Det blev fra lokal side kritiseret, at det er længst fremme med et anlæg på Oceankaj, da der ikke bor nogen borgere endnu, mens projektet på Langelinie, hvor der bor borgere 60 meter fra krydstogsskibene, har længere udsigter med tekniske argumenter, mens Oslofærgen på Damfærgevej slet ikke var nævnt. Men nu kommer Oslofærgen altså pludselig forrest i køen.

Østerbro Lokaludvalg har på vegne af borgerne kæmpet længe for landstrøm til krydstogtsskibe. Formand for lokaludvalget Allan Marouf glæder sig over, at der nu kommer landstrøm til Oslobåden, men fremhæver samtidig, at det kun er et skridt på vejen.

»Det er en stor sejr for os i Østerbro Lokaludvalget og borgerne, som har rejst sagen. Landstrøm til disse færger vil mindske den del af forureningen, som er til gene for de borgere, som bor ved Midtermolen, Dampfærgevej, Amerika plads, Østbanegade og en del af Strandboulevarden. Det er et skridt i den rigtige retning, men vi mangler stadig landstrøm ved Langelinie, og vi giver ikke op. Nu skal vi bare have krydstogtskibene med,« udtaler han.

Anne Skovbro, administrerende direktør i By & Havn, udtaler i en pressemeddelelse:

»Vi bygger bæredygtig by, og det gælder selvfølgelig også for luftkvaliteten. Nu vil vi se på, hvad der kan gøres ved de øvrige, bynære færgeterminaler.«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Thyge Enevoldsen fra Enhedslisten.

Budgetforhandlinger: ‘Det bliver svært’

Fremads unge anfører Lukas Engel.

Farvel Lyngby, farvel Midtjylland – velkommen til Horsens i Sundby