På søndag er det slut med linje 1A på Vigerslev Allé, ligesom en lang række andre buslinjer bliver enten nedlagt eller omlagt, når Nyt Bynet træder i kraft. Den store busomlægning sker, fordi den nye Metro Cityring er åbnet og stjæler passagerer fra busserne. En forklaring, der dog føles hul for borgerne i Valby og Sydhavnen, som ikke får så meget glæde af Cityringen.
På søndag er det slut med linje 1A på Vigerslev Allé, ligesom en lang række andre buslinjer bliver enten nedlagt eller omlagt, når Nyt Bynet træder i kraft. Den store busomlægning sker, fordi den nye Metro Cityring er åbnet og stjæler passagerer fra busserne. En forklaring, der dog føles hul for borgerne i Valby og Sydhavnen, som ikke får så meget glæde af Cityringen. - Foto: Michael Paldan (Arkiv)
Tema: in

Sur 😠 Ked 😭 Like 👍

Busændringer skaber utilfredshed: Movia svarer på den lokale kritik

Når denne uge runder søndag, vil 33 buslinjer være ændret til stor lokal utilfredshed i Valby og Sydhavnen. Ændringerne skyldes den nye Cityring, og Movia svarede i sidste uge på kritikken.

I både Valby og Sydhavnen har modstanden mod en række planlagte ændringer i den lokale busdrift været stærk i flere år. Når kalenderen rammer søndag, sker det dog alligevel: En række lokale buslinjer vil ikke længere køre, som de gør i dag.

Busændringerne har fået navnet Nyt Bynet og skyldes, at den nye Metro Cityring nu er åbnet i København. Det forklarer Per Gellert, der er plandirektør i Movia:

»Det er en historisk stor ændring af den kollektive trafik, og da vi begyndte planlægningen, kunne vi se, at når man introducerer en effektiv metro, så vil mange passagerer forsvinde ud af bussen og ned i den, fordi det er en fordel. Vores beregninger viser, at det vil svare til 23 millioner passagerer, der forsvinder ud af busserne, og så kan vi selvfølgelig ikke fortsætte med at køre i det omfang, vi gør nu. Ifølge beregningerne ville det koste 200 millioner kroner årligt, hvis vi gjorde det,« siger han.

Urimelig forringelse

Avisen var i sidste uge på besøg hos Movia på Toftegårds Plads, der havde indvilget i at svare på noget af den megen kritik, de er blevet mødt med fra Valby og Sydhavnen. På forhånd havde vi spurgt vores facebookfølgere, hvad de ville have svar på fra Movia, og det affødte et væld af kommentarer med både kritik og spørgsmål.

Vi forsøgte efterfølgende at samle dem til en række spørgsmål, som vi bragte videre til Movias plandirektør Per Gellert og rådgivningschef Torsten Rasmussen:

Et af de mest stillede spørgsmål gik på:

Hvorfor skal bydele som Valby og Sydhavnen, der ikke får direkte glæde af Cityringen have forringet de offentlige transportmuligheder?

Det svarer Torsten Rasmussen sådan på:

»Vi kan sagtens forstå, at man i Valby og Sydhavnen er utilfredse med, at busserne bliver lagt om, når man ikke har en Cityring, men når vores beregninger viser, at vi eksempelvis mister 60-70 procent af passagererne på linje 1A, så er vi nødt til at ændre på hele linjen. Her er jeg desværre nødt til at sige, at det breder sig som ringe i vandet, at når vi mister passagerer i Indre By, hvor Cityringen tager over, så vil det kunne mærkes helt ud til Gladsaxe, Tårnby og andre steder langt væk fra Cityringen. Det kan vi selvfølgelig godt forstå, at folk i Valby og Sydhavnen har svært ved at acceptere, men det er desværre virkeligheden,« forklarer han, men følger så op med, at det ikke er rent skidt for alle Valbys beboere:

»Vi har faktisk også tænkt over, hvordan vi undgår, at det går alt for hårdt ud over de områder, hvor der ikke er en Cityring. Tager man Valby som en helhed, så får Folehaven en meget bedre betjening med bus 1A, end de har haft indtil nu. Det har jo også været et stort lokalt ønske, at det skulle ske. Man har selvfølgelig ikke ønsket, at det skulle ske på bekostning af Vigerslev Allé, men her har Borgerrepræsentationen så vurderet, at plusserne og minusserne gik lige op. Jeg kan dog sige, at det er i Indre By, Østerbro og på Frederiksberg, at der klart reduceres mest i busdriften.«

Hvorfor slagte 1A?

Mange spørgsmål gik også på, at man fjerner linje 1A fra Vigerslev Allé, som en skriver:

1A kører i dag ad Vigerslev Allé op til 14 gange i timen, og 10’eren får seks i timen. Busserne er fyldte i myldretiden selv efter metroens åbning. Metroen er altså ikke noget alternativ på Vigerslev Allé, hvor nogle stoppesteder ligger mere end fem kilometer fra nærmeste metrostation på den nye linje. Hvad har talt for, at busdriften skulle slagtes i Valby og Hvidovre?

Til det svarer Torsten Rasmussen:

»1A kører stadigvæk fra Hvidovre Hospital, den kører bare ikke ad Vigerslev Allé, og det vil sige, at de passagerer, der kommer fra Hvidovre, ikke vil belaste linje 10. Og når passagererne fra Hvidovre ikke længere skal ad Vigerslev Allé, så bliver behovet opfyldt med seks afgange i timen. Det er forklaringen på, at vi får færre afgange på 10’eren, end vi har på 1A i dag. Hvis folk fra Vigerslev Allé skal ind til byen, så vil 10’eren faktisk køre ad samme rute, som 1A gør i dag helt ind til Hovedbanegården. Den får så endestation på Rådhuspladsen, hvor man kan skifte til metroen, hvis man skal videre,« siger rådgivningschefen.

Han fortsætter:

»Hvis man så skal fra Vigerslev Allé til Hvidovre Hospital, så er det rigtigt, at man vil skulle skifte til 1A. Det går altså ud over Vigerslev Allé, som mister deres direkte forbindelse til Hvidovre Hospital. Til gengæld kommer 1A ned forbi Folehaven, hvor der bor rigtig mange mennesker, som nu får en direkte forbindelse til hospitalet, de ikke har haft før. Summa summarum tror jeg, at flere mennesker faktisk vil få en direkte forbindelse. Det er bare nogle andre mennesker.«

Hvad med bus 4A og 3A?

Også ændringerne af linje 3A og 4A i Sydhavnen vækker store bekymringer, som en skriver:

Hvorfor nedlægger man de lange tværgående ruter som 4A og 3A, der eksempelvis forbinder Sydhavnen med Rigshospitalet og skærer dem i småstykker, så dårligt gående fremover får 1,2,3 skift?

»Fra Valby til Amager erstatter 18’eren nærmest 100 procent den nuværende 4A, og i dagtimerne er det samme frekvens. Der er dog ikke natbetjening. 4A bliver desuden lagt sammen med den nuværende 8a, og får derfor endestation på Friheden St. fremover. Hvis man skal fra Sydhavnen og Amager ud mod Frederiksberg, vil man skulle skifte på Valby St., hvis man kommer med den nye 18’er. Det er et super nemt skift. Vi har valgt den løsning, fordi vi vurderer, at behovet for en A-bus er større på Gammel Køge Landevej, end det er fra Amager, og derfor har vi koblet tingene sådan sammen,« forklarer Torsten Rasmussen.

Om nedlæggelsen af linje 3A i Sydhavnen lyder svaret:

»Så er der den nuværende bus 3A, som bliver erstattet af en ny 9A, der kører til Carlsberg Station, hvor man så skal skifte. Her er det værd at nævne, at dengang Carlsberg Station blev åbnet, og man nedlagde Enghave Station, fik vi kritik for, at der nu var langt at gå fra Enghave vej og ned til den nye station. Nu genetablerer vi så forbindelsen til S-toget. Skal man videre mod Frederiksberg, ja så må man skifte til linje 1A ved Carlsberg Station. Det er derfor rigtig nok, at overskæringen ved Carlsberg Station kommer til at give nogle flere skift,« erkender Movias rådgivningschef.

Busskift vækker bekymringer

Og netop det med, at der bliver flere skift med de nye ruter, er noget flere berører. Vi tog dette spørgsmål med videre til Movia:

Hvor kan det smarte være i, at man skal skifte bus flere gange i stedet for de normale ruter?

Til det har Torsten Rasmussen følgende svar:

»Det er rigtigt, at der kommer nye skift, man må foretage, men der vil også være nye forbindelser, der bliver mere direkte, end de er i dag. Det er dog rigtigt, at vi forventer, der vil komme flere skift til metroen, fordi den vil være væsentligt hurtigere at bruge.«

Bekymringen over flere skift og nedlæggelsen af bus 1A på Vigerslev Allé viser sig også, når det kommer til svagtsynede og dårligt gående. En facebookfølger spørger:

Hvad med blinde og svagtsynede, som bor på Vigerslev Allé/Ramsingvej, og de ældre som er dårligt gående, og som plejer at tage bussen direkte til Hvidovre Hospital? Har man tænkt i en løsning til dem, da de fjernede bus 1A fra Vigerslev Allé?

Som svar på det spørgsmål kommer Per Gellert blandt andet med en serviceoplysning:

»Det er klart, at hvis de er på en rute, hvor de fremover bliver nødt til at skifte, og det er ubekvemt for dem, så er det her selvfølgelig en forværring, men nu er det jo ikke alle ruter, der er skift på, så det kommer meget an på, hvor de skal hen. I forhold til de blinde og svagtseende, har vi faktisk gjort et ekstra lille tiltag. Vi kommer nemlig til at oprette et særligt telefonnummer til vores kundecenter, hvor de kan ringe ind og få ekstra hjælp. På den måde er den ansatte også klar over, at det nu er en blind eller svagtseende, der henvender sig. Det nummer kommer til at blive offentliggjort på dansk blindesamfunds hjemmeside,« forklarer han.

Har man overhovedet lyttet?

Undervejs i planlægningen af de mange busomlægninger har der været flere borgermøder, som har været velbesøgte i Valby og Sydhaven. Flere kommenterer dog nu på, om det overhovedet har nyttet noget at deltage. Som en facebookfølger spørger:

Har de ansvarlige overhovedet lyttet på de borgermøder, der er blevet afholdt?

Her lyder svaret:

»Ja, det mener vi bestemt, vi har. Hvis vi nu tager Valby, så var det oprindelige oplæg, at 10’eren skulle køre fire gange i timen, men det ændrede vi efterfølgende til seks gange i timen, ligesom vi indførte natbusser. Det er jo sådan nogle beslutninger, Borgerrepræsentationen og Frederiksberg Kommune skal træffe, hvor vi så hjælper dem med at regne ud, hvad det vil koste at lytte til borgerne. Det her er et stort puslespil der skal hænge sammen i mange kommuner og hele regionen, så der er også mange hensyn som skal gå op i en højere enhed,« fortæller Torsten Rasmussen.

Movia holder øje

Til sidst har Movias planchef en opfordring til borgerne i Valby og Sydhavnen:

»Det er jo ikke hver dag, man laver en så stor omlægning som den her, hvor man ændrer på linjer, der er filtret ind i en hinanden. Derfor kan vi også sagtens have overset eller vurderet et behov forkert. Det vil vi følge tæt i tiden, der kommer, og derfor vil vi opfordre folk til at give os besked, hvis der er noget, der ikke fungerer. Fordelen ved busserne frem for en underjordisk metroring er, at man kan ændre en rute, der ikke fungerer. Det tager tid, men den er ikke støbt i beton som metroen,« forklarer Per Gellert.

Hvis du mangler overblik over de mange omlægninger, så kan app’en ’Rejseplanen’ hjælpe. Vil du undersøge de kommende rejseplaner allerede nu, så husk at stille datoen til 13. oktober, for ændringerne træder først i kraft der.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Benedicte Lorenzen

Om journalisten Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

Linje 1A bliver snart fortid på Kongens Nytorv

Nye ruter og tider: Fra på søndag kører din bus en anden vej

Kommende parkeringshus i Nordhavn. Illustration: Vilhelm Lauritzen Arkitekter.

Kæmpe p-hus i kork tæt på station