Der bliver alt for stærkt på Øresundsbroen - og ikke mindst i tunnelen.
Der bliver alt for stærkt på Øresundsbroen - og ikke mindst i tunnelen. - Foto: Foto: Øresundsbron.
Tema: in

Fartkontrol skal stoppe vanvidskørsel på Øresundsbroen

Trafikanterne skal i fremtiden være ekstra varsomme med at træde for hårdt på speederen i Øresundstunnelen. Der vil nemlig blive etableret strækningsfartkontrol.

Der er politisk opbakning til, at Sund & Bælt etablerer fartkontrol på Øresundsbroen i tunnelen. Det sker nemlig blandt andet på baggrund målinger fra Øresundstunnelen og på dele af Storebæltsforbindelsen, som viser, at for mange bilister overtræder hastighedsgrænserne. Og i Øresundstunnelen er der oplevet en række meget alvorlige ulykker som følge af for høj hastighed, ligesom pressen har påvist eksempler på vanvidskørsel med alt for høj fart og uopmærksomhed.

Transportminister Benny Engelbrecht mener derfor, at der er behov for tiltag, som kan medvirke til at styrke trafiksikkerheden på kritisk infrastruktur som Øresundstunnelen og på Storebæltsbroen.

»For høj fart, der ikke er tilpasset forholdene, øger risikoen for ulykker. Og trafikulykker i tunneler og broer er ofte mere alvorlige end ulykker i åbent land, ligesom andre trafikanter han have svært ved at undvige og derfor risikerer at blive en del af ulykken. Derfor er den vanvidskørsel, som vi har set eksempler på i Øresundstunnelen fuldstændig uacceptabel,« udtaler han i en pressemeddelelse.

Sund & Bælt A/S står for projektet og vil sammen med en projektgruppe bestående af selskabet selv, Øresundsbro Konsortiet, Vejdirektoratet, Transport- og Boligministeriet, Justitsministeriet og Rigspolitiet lave en implementeringsplan.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

De karakteristiske indsamlingsbøsser fra Røde Kors var søndag synlige mange steder på Frederiksberg.

Røde Kors-projektleder er glad

Heroines åbner i Frederiksberg Centret.

Find din unikke stil: Ny smykkebutik er et inspirationsunivers