Kjeld Lykke og andre beboere på Olufsvej er generet af lyden af den underjordiske metro. FOTO: thomas frederiksen
Kjeld Lykke og andre beboere på Olufsvej er generet af lyden af den underjordiske metro. FOTO: thomas frederiksen

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Elsker 😍 Like 👍

Lyden af metroen generer beboere

Beboere på Østerbro blev lovet, at de ikke kunne høre lyde fra metroen, når Cityringen var indviet. Det kan de alligevel. Metroselskabet lover, at slibning af skinner vil hjælpe på det.

Beboere på Østerbro lige over Cityringens linje var generede allerede for flere år siden, da arbejdsvogne kørte på skinnerne.

Dengang fik de at vide – blandt andet gennem Østerbro Avis – at de ikke ville kunne høre lyde fra metroen, når Cityringen var åbnet.

Det kan de så alligevel, har det vist sig den sidste uges tid.

»Vrooooom.« »Vrooooom.«

Lyder det ind i mellem nede fra gulvet hjemme hos Kjeld Lykke på Olufsvej.

Ikke høj som støj, hvis man bor ved siden af en motorvej, større hovedvej eller en togbane i det fri, men lyden kan tydeligt høres nedefra med jævnlige mellemrum.

Et tillidsbrud

Kjeld Lykke hører til de borgere, som bor lige oven over Cityringens linje.

Han var en af dem, som allerede kunne høre lyden for flere år siden. Og på et papir kan han sort på hvidt vise, at Metroselskabet i 2016 lovede, at beboerne ikke ville køre høre togene, når Cityringen var åbnet. I samme periode udtalte selskabet det samme til Østerbro Avis.

»Det er et tillidsbrud, at Metroselskabet ikke har fortalt det til borgerne. Vi er kendt for at være et tillidssamfund i Danmark, men her har tilliden fået et knæk. Vi er ført bag lyset,« mener Kjeld Lykke, som er irriteret over den jævnlige brummen.

»Det irriterende er, at jeg begynder at lytte efter, hvornår den kommer, det er enerverende« siger han.

Kjeld Lykke er ikke den eneste, som kan høre metroen. Metroselskabet har fået omkring 150 henvendelser siden januar og den seneste uge, efter Cityringen er åbnet, omkring 40 henvendelser fra borgere, som er generet af lyden af det underjordiske tog.

Det er træls

Det er især borgere på Østerbro – mellem Skjolds Plads, på Ydre Nørrebro tæt på Østerbro, og Trianglen, der er berørt.

Allan Mathiesen bor ved Tåsinge Plads og kan også høre metroen.

»Vi har i to og halvt år gjort opmærksomme på det. Vi fik at vide, at det var arbejdstog, og når metroen var i drift, ville vi ikke kunne høre noget. Men det kunne vi alligevel,« fortæller han.

Allan Matthisen fortæller, at man tydeligt kan høre forskel på, når der er mange med toget, og når der ikke er.

»Den søndag hvor Cityringen åbnede med 127.000 passagerer, kunne man tydeligt høre det, mens niveauet var lavere om mandagen,« siger han.

Men lyden er der under alle omstændigheder.

»Du går rundt hele tiden og bemærker det, og når du lægger dig i seng ved 22-22.30-tiden, lægger du virkelig mærke til det. Det er træls, som man siger på jysk,« siger han.

Østerbro Avis har også været i kontakt med borgere på Vennemindevej og i Vordingborggade, der også kan høre lyden af metro.

Forsinket og fremrykket

I Metroselskabet erkender de, at den information de tidligere har givet borgerne ikke har holdt stik.

»Vi fik ikke færdiggjort skinneslibningen, før vi åbnede, som vi havde forventet i 2016,« siger Hanne Tærsbøl-Schmidt, chef for Naboer og Ejendomme i Metroselskabet.

Hun fortæller, at efter de mange henvendelser fra borgere, har Metroselskabet besluttet at fremrykke slibningen af skinner, som ellers først skulle have været til næste år.

»Skinnerne skulle have været slebet fra januar 2020, men nu har vi fået det fremrykket, så vi gør det i slutningen af denne måned og en måned frem,« fortæller hun og oplyser, at det ikke kommer til at betyde færre kørsler end planlagt.

»Vi gør det om natten, og det påvirker ikke driften af metroen. Vi kører i forvejen kun på det ene spor, mens det andet er lukket af til vedligeholdelse, og der er slibningen en del af det,« siger hun

– Er du sikker på, at slibningen hjælper?

»Vi ved, at det har en effekt at slibe skinnerne. Driften skal overholde de vejledende grænseværdier for støj og vibrationer. Men det kan ikke afvises, at nogen stadig kan høre metroen efter slibningen. Det kan afhænge af bygningers fundament, jordbundsforhold og følsomhed over for støj og vibrationer.«

– Men folk er jo stillet i udsigt, at de slet ikke skal kunne høre metroen. Hvad skal de så med grænseværdier?

»Når vi har gennemført slibningen, og hvis de stadig kan høre metroen, skal de kontakte os,« fastslår hun.

Skrøbelige huse

På Olufsvej var der i sin tid, inden byggeriet af Cityringen gik i gang, stærk skepsis over for, at metroen skal køre under dem. Da jordbundsforholdene er mere skrøbelige og husene mere følsomme end andre steder på Cityringens strækning.

Kjeld Lykke mener, at Metroselskabet kunne have været mere opsøgende og oplyst borgerne bedre på forhånd.

Og Metroselskabet har ikke lavet en samlet information på forhånd.

Hanne Tærsbøl-Schmidt lægger dog vægt på, at der har været kontakt til beboerne, når de selv har henvendt sig.

»Vi har løbende haft en dialog med dem, som har henvendt sig til os. Vi har i denne uge skrevet til alle, som har henvendt sig vedrørende støj fra tunnelerne og informeret om start af skinneslibningen i slutningen af oktober. Derudover har vi været på besøg hos en række af de naboer, og her tilbyder vi blandt andet hotelovernatninger til folk med særlige behov,« udtaler hun.

Kjeld Lykke bekræfter, at der har været ansatte hos Metroselskabet hos ham, men det var efter flere henvendelser, til sidst hos transportminister Benny Engelbrecht (S).

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Henny Jensen er med i en gruppe, hvor medlemmerne er alt fra bagere til direktører og inviterer andre til at være med på rejser eller en tur i biografen. Fællesskabet er vigtigt for hende. Og tid. Som hun har nok af som privat jordemoder og akupunktør.

Da Henny Jensen skulle skifte postnummer

Flere elementer fra den gamle legeplads genopstår i legeskoven.

Ny legeplads i Frederiksberg Have legeklar før jul