Pas på dette hul på Louis Pios Gade.
Pas på dette hul på Louis Pios Gade. - Foto: Benedicte Lorenzen

Kørte i hul på Louis Pios Gade

NEDSLIDT. En beboer ved Mozarts Plads fik i forrige uge ødelagt et hjul på sin bil, da hun kørte over en stor bule i Louis Pios Gade. Den er i miserabel forfatning, siden en strøm af busser er begyndt at bruge den på grund af metrobyggeriet.

LOUIS PIOS GADE: Anja Jørgensen fik sig en forskrækkelse, da hun kørte på en bule ved et stort hul på Louis Pios Gade i forrige uge: Hjulet på hendes bil fik et ordenligt slag, og nu undrer hun sig over, at en vej, hvor der kører busser i pendulfart, kan være i så dårlig stand.

»Vi kommer lige fra lyskrydset om hjørnet, så vi er ikke kommet op i fart endnu, og vi vidste godt, at der var et hul, for vi kører der hver dag. Vi har ramt uheldigt, da vi forsøgte at køre udenom. Vi er så punkteret, og så ser vi, at hjulet vores lille Citroen har fået nogle tæsk,« fortæller Anja Jørgensen og fortsætter:

»Så blev jeg egentlig lidt sur. Den bule har været der længe, og det er jo fordi busserne kører der og det kan asfalten åbenbart ikke tåle – og det er jo ikke længe siden, at der blev lagt ny asfalt. Når man nu lukker de kommunale veje og man dirigerer bussen derind, så må de jo stå for eventuelle skader, der kommer på vejen.

Så jeg downloadede kommunens ’giv et praj’-app, men den gav mig bare et svar om, at det er privat fællesvej, så kommunen ville ikke gøre yderligere. Og det synes jeg da er frækt, når det er på grund af busserne. Man må da forvente, at der bliver gjort noget, så længe de skal køre der. Vi lever jo ikke i en bananrepublik, hvor man ikke kan reparere et hul i en vej,« slutter Anja.

Undersøgelse i gang

Hos Københavns Kommune oplyser man, at i denne periode, hvor busdriften er blevet omlagt på Louis Pios Gade og Sigvald Olsens Gade, er det henholdvis Metroselskabet og kommunen, der betaler for reparation af de skader, som følger af busdriften. Det har fra starten været klart, at grundejerne ikke skulle afholde disse udgifter.

Enhedschef Søren Kastoft fra teknik- og miljøforvaltningen uddyber:

»Forud for at busserne blev omlagt, blev vejen gennemgået, og Metroselskabet gennemførte ændringer – blandt andet ensretning af vejen og justering af parkering – så busserne kunne komme frem. Straks fra start viste vejen sig at have områder, som ikke kunne holde til belastningen fra busserne. Metroselskabet istandsatte de beskadigede områder, og driften af vejen blev herefter overdraget til forvaltningen.

I foråret 2019 viste hele vejstrækningen tegn på, at bæreevnen ikke var god nok til at holde til de mange busser. Derfor istandsatte forvaltningen køresporet ved at fræse den beskadigede asfalt bort og udlægge nyt bærelag. Målet med istandsættelsen er at få en vejopbygning, som kan holde til busdrift frem til 2024, hvor busdriften på vejene ophører. For nylig har vi været ude og foretage nogle mindre reparationer, og vi er i gang med at undersøge, hvad disse skader skyldes.«

Erstatning for skader

Hvis man ønsker at søge erstatning for skader på sit køretøj, kan man kontakte kommunen på dette link: www.kk.dk/indhold/uheld-paa-offentlig-vej

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Jacob Schneider

Om journalisten Jacob Schneider

Journalist på Amager Bladet og City Avisen. Lokalområdet særligt omkring Amagerbro og Sundbyerne har været en del af mit liv gennem snart 25 år på godt og ondt. Jeg går op i menneskers historier inden for kultur, sport, trafik, politik - og alle de andre ting, der påvirker folks liv og levned. Mail: jape@minby.dk. Tlf.: 26169647.

Flyv med drager på Amager Strand

Her ses John Nilsson og Frank Støvelbæk, der startede orkestret i sin tid.FOTO: LOGISTIK

Koncert: Musik med styr på logistikken