Bedre byliv er på dagsordenen i Københavns Kommune, der bl.a vil have reduceret forureningen fra den tunge trafik. Arkivfoto: Martin Sørensen

Beboere i Middelalderbyen: Hvad er formålet med mindre biltrafik

Beboere i Middelalderbyen: Hvad er formålet med mindre biltrafik som kommunen foreslår?

Middelalderbyen skal have mindre trafik i fremtiden, hvis det står til en række politikere på Rådhuset. Derfor er en stor såkaldt ”Borgersamling” sat i gang, og tirsdag d. 1. oktober er byens borgere inviteret til ”Dialogmøde” om visionerne.

Stræderne og Strøgets Beboerforening er umiddelbart positiv overfor, at Middelalderbyen skal rumme mindre trafik, og dermed fredeliggøres. Kommunen fremhæver, at formålet med mindre trafik er at skabe “Bedre Byliv”. Men hvad er det, og for hvem? Hvad ønsker vi så at bruge det frigjorte byrum til?

Er det for at mindske luftforureningen? Det vil nok virke bedre at mindske trafikken på H. C. Andersens Boulevard, og det er vel primært brug af osende dieselbusser og lastbiler, og andre dieselhakkere der burde begrænses?

Er det for at fremme “Bedre byliv” for dem der lever og bor i byen? Størsteparten af beboerne vil nok pege på, at kommunen mere effektivt kunne sætte ind over for det amokløbne natteliv og masseturisme

Er “Bedre byliv” tiltænkt gæster, der besøger byen? Ja, men det kunne også være for at skaffe mere plads til udeservering, som der er en gudsvelsignelse af, når fx parkeringspladser nedlægges.

Har beboerne problemer med trafik i Middelalderbyen?

Generelt er trafik som servicerer byens normale liv, som f.eks. håndværkere, der vedligeholder vore bygninger, (hedengangne) eldrevne busser, og nødvendig brug af biler helt OK.

Derimod belastes beboerne af stigende tung trafik som forurener voldsomt, larmer, skaber trængsel, trafikkaos, usikkerhed for gående og cyklister, som klemmes af de store køretøjer i de smalle gader. De værste typer der kan reguleres er:

Varelevering og ølbiler til barer og restauranter, f.eks. i stigende grad udbringes måltider og dagligvarer i mindre portioner direkte til familier ofte i meget store lastbiler.

Turistbusser og HopOn-HopOff busser er blevet ret mangfoldige i takt med, at turismen eksploderer med de mange cruise-skibe der besøger København. De er ganske uegnede til Middelalderbyen pga. størrelsen. Heldigvis har politikerne på Rådhuset netop besluttet, at alle turistbusser skal ud af Middelalderbyen engang i 2020.

Renovationsbiler er blevet mangfoldige, især meget tidlig morgen i takt med liberaliseringen af servicen, og da mængden af affald fra de mange flere cafeer og spisesteder (der skaber meget affald) er vokset kraftigt.

Barbusser som cruiser støjende aften og nat, med salg af spiritus uden bevilling. De er oftest ombyggede udrangerede køretøjer, som dog formodentlig også snarest forsvinder.

Taxaer er større dieselbiler som er nødvendige i dagtimerne, men i jagten på kunder om natten er de et problem. Der er heldigvis set flere el-drevne taxaer, hvilket bør blive et krav i Indre By fremover.

”Muskelbiler” og store motorcykler (især aften, nat, weekend) cruiser voldsomt støjende gennem Middelalderbyen i aften og nattetimer.

Pendlertrafik især i myldretiden (morgen, aften) danner enorme køer på vejene rundt om Middelalderbyen som fx Stormgade, Bredgade, St. Kongensgade. Et forfængeligt håb er dog at metroen kan afhjælpe noget af pendlertrafikken.

Hvis påbud og forbud i trafikken ville blive overholdt vil megen ”fredeliggørelse” kunne opnås. Medmindre man forsøger at håndhæve lovgivningen meget strikt med bøder, synes det ikke realistisk, at biltrafikken kan begrænses væsentligt.

Det kan stærkt ønskes at kommunen i projektet “Mindre biltrafik“ først og fremmest fokuserer på mindre belastende og pladskrævende alternative (“grønne”) transportformer. Nogle af de generende transportformer, kan ikke fjernes helt, men det er bydende nødvendigt f.eks. at fremme intelligent fælles vareudbringning, mindre eldrevne køretøjer (ex. bybusser!), fremme af cykelbude og forbud mod de ældste dieselkøretøjer.

Indlægget er skrevet af Lotte Juul Nielsen og Jens Chr. Tjell, Stræderne og Strøgets Beboerforening.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Ved Amager Bladets 140 års-jubilæum i 2014. Forsiden er siden blevet redesignet, men på tirsdag 1. oktober er der tale om en større relancering med nyt avisdesign og ændret indhold. Foto: Michael Paldan.

Relancering: Amager Bladet skifter avisdesign

Merete Pryds Helle inviterer til åbent skriveværksted på Thorvaldsens Museum.

Thorvaldsens Museum: Tag til åbent skriveværksted