Overborgmester Frank Jensen (S) ses her foran den nye metrostation ved Hovedbanegården.
Overborgmester Frank Jensen (S) ses her foran den nye metrostation ved Hovedbanegården. - Foto: Martin Sørensen

Sur 😠 Elsker 😍

Overborgmester i en metrotid: »Det var drøjt undervejs, men Cityringen er det hele værd«

CITYRINGEN. Otte års byggerod er nu endelig ved at være ved vejs ende, når Cityringen åbner på søndag. En af dem, der glæder sig allermest, er overborgmester Frank Jensen (S), der tog avisen med på rundtur til nogle af de nye stationer.

ÅBNINGSTID: Det kræver efterhånden en skarp hukommelse at huske, hvordan København så ud, før metrobyggeriet flyttede til og pakkede byens centrale pladser ind i fire meter høje grønne hegn. Selv om byggeriet faktisk kun har været i gang i otte år, føles det som en evighed.Ventetiden nærmer sig dog sin afslutning, og de grønne hegn om Cityringens 17 nye stationer er for længst forsvundet. En af de københavnere, der glæder sig meget til åbningsdagen 29. september er overborgmester Frank Jensen (S):

»Nu er Cityringen ved vejs ende, og jeg har nærmest ikke prøvet at være overborgmester i København, hvor byen ikke har været pakket ned. Jeg glæder mig helt vildt til at få lov til at være borgmester i en by, der kommer bedre til sin ret,« siger han.

Artiklen fortsætter under videoen

Byen bindes sammen

Overborgmesteren har inviteret avisen indenfor i borgmesterbilen, hvor turen går til nogle af de 17 stationer, der udgør Cityringen. Mens den elektriske sorte jaguar triller lydløst gennem Københavns formiddagsstille gader, er det tid til at gøre status over det langvarige byggeri:

»Cityringen bliver et løft af den kollektive trafik, som København aldrig tidligere har set. Den kommer lidt sent, hvis man sammenligner med, hvad andre europæiske storbyer har af undergrundstog og metro, men nu får vi endelig et metronet i København,« siger Frank Jensen og uddyber:

»Cityringen bliver den grønneste transportform, vi har, Hvis vi ser bort fra cyklen, som mange heldigvis vælger dagligt. Københavnerne har dog også brug for at kunne transportere sig i regn, slud og blæst, og med Cityringen får vi nu bundet de gamle kvarterer sammen. Nu bliver det utrolig let at tage elevatoren ned under den gamle by og suse rundt med 40 kilometer i timen.

Otte drøje år

Det første stop på ruten bliver stationen ved Københavns Hovedbanegård, der ligger i Stampegade. I dag hvor blot de sidste fliser mangler at blive lagt, må naboerne frydes over, at de snart kun behøver at gå ud fra deres egen opgang, så er de på stationen. De naboer, der i dag kan nyde den korte vej til Cityringen er dog også dem, der har døjet mest med generne fra byggeriet:

»Det har været hårdt at stå det her igennem for københavnerne. Metrobyggeriet har stået på i næsten 10 år, hvor det har larmet og støjet. Særligt naboerne til metrobyggepladserne har været hårdt ramt, så jeg kan sagtens forstå den kritik, der opstod, da arbejdet gik i gang,« siger overborgmesteren, der er glad for den løsning, man endte med:

»De voldsomme protester førte til, at Folketinget vedtog en lov, der betød, at der indtil nu er blevet udbetalt 400 millioner kroner i erstatning til beboere og erhvervsdrivende, som har været ramt af metrobyggeriet. Da den her kompensation blev udbetalt, lettede det stemningen meget omkring metrobyggeriet, og det har jeg været glad for,« siger han.

Da borgmesterbilen drejer ned ad Jagtvej mod stationen Nuuks Plads på Nørrebro, er det sjovt at tænke på, at vi lige nu kører oven på en underjordisk metrolinje, der strejker sig 15,5 kilometer under jorden. her vil du om ganske få dage kunne tage en rundtur med Cityringen på blot 24 minutter.

Storebæltsbro under byen

Med alle de fordele, der findes ved Cityringen, kan man undre sig over, hvorfor København har skullet vente så mange år, før beslutningen blev truffet, og arbejdet sat i gang. Frank Jensen har følgende forklaring:

»Når det har taget så lang tid, skyldes det, at det er en kæmpe investering. Det kræver en stor beslutning at finde omkring 25 milliarder kroner. Derudover er det en kompleks opgave at skulle anlægge et metronet under det gamle København. I kompleksitet svarer det til at bygge en storebæltsbro under en eksisterende by,« siger han.

Borgmesterbilen bevæger sig videre mod Trianglen, hvor der knokles på at få det sidste færdigt inden den store åbning. En skoleklasse går forbi på Blegdamsvej og overborgmesteren udbryder:

»Når jeg er ude til skolestarter, tænker jeg tit, at de her børn aldrig har set København uden metrobyggeri og grønne hegn. Tænk hvor mange børn, der er vokset op i et København, der har været grimt og pakket ned.«

Når enden er god…

Turens sidste stop er overborgmesterens forhave: Rådhuspladsen. Det virker passende at runde af med, hvad han vil tænke om Cityringen, når han har forladt borgmestertaburetten:

»Når jeg en dag skal se tilbage på mine bedrifter som overborgmester, så vil jeg tænke om Cityringen, at det har været en hård proces, men det har været det hele værd. 17 nye stationer i den gamle by er noget af en bedrift. Det gjorde ondt undervejs, blandt andet da Kgs. Nytorv måtte pakkes ned igen, så få år efter, at den havde været lukket ned under anlæggelsen af den første metro. Forhåbentligt vil jeg tænke, hvor var det godt, at den beslutning blev taget, og at vi stod byggeriet igennem, men det har godt nok været drøjt undervejs,« svarer han.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Benedicte Lorenzen

Om journalisten Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

De seneste to år er der sat anlægsprojekter i gang for 6,9 milliarder kroner i København.

Nu skal byggematerialer genbruges i Københavns byggeprojekter

Beboeren Søren Enevold Pedersen foran et bøjet skilt på Nygårdsvej, som er et resultat af kaotisk trafik. Langt mere alvorlig er flere uheld på vejen. Foto: Thomas Frederiksen

Ønsker ændringer på kaotisk vej