Transportminister Benny Engelbrecht kender udmærket Østerport Station fra barndommen og ungdommen på Østerbro. Foto: Sine Fiig/DSB
Transportminister Benny Engelbrecht kender udmærket Østerport Station fra barndommen og ungdommen på Østerbro. Foto: Sine Fiig/DSB

Like 👍

En Østerbrodreng genåbnede Østerport Station

Farverne er ført tilbage til det oprindelige fra 1897 på den genåbnede Østerport Station. Derudover har DSB lagt vægt på at gøre stationen, som har været lukket i to og et halvt år, mere kundevenlig.

Station: »Nu tror I nok, at her kommer sådan en sønderjyde og åbner en station i København,« lød det fra transportminister Benny Engelbrecht (S), da han torsdag var med til at genåbne Østerport Station, hvor stationsbygningen har været lukket i to og halvt år på grund af en omfattende renovering.

Benny Engelbrecht er ganske vist bosat og valgt i Sønderjylland, men han er født på Amager, og fra han var et år, og frem til han flyttede til Sønderjylland som 20-årig, boede han på Østerbro, nærmere bestemt i boligforeningen Solgaarden ved den nuværende Tåsinge Plads. Skolegangen var på Kildevældsskolen.

Slæbt på instrumenter

Som østerbroer kom han derfor ind i mellem forbi Østerport Station.

»Her har jeg gået mange gange og slæbt på instrumenter som guitar og bas igennem bygningen på vej til øvelokaler,« sagde han ved genindvielsen, hvor han samtidig lagde vægt på, at stationen er blevet meget smukkere, end den var dengang.

Udover at være politisk engageret er Benny Engelbrecht også musiker og har udgivet en del numre gennem tiderne.

I ungdommen på Østerbro var han medlem af bandet Les Enfant, som også stod bag en udgivelse.

Østerport Station er både gjort klar til moderne tider ved at være mere overskuelig for passagerne, samtidig er den ført tilbage til original stil, blandt andet er de originale farver fra 1897, hvor stationen stod færdig, fundet frem, efter lag på lag af maling er skrællet af.

Legendarisk arkitekt

Det var den legendariske danske jernbanearkitekt Heinrich Wenck, som er manden bag utallige stationer i Danmark blandt langs hele kystbanen, der stod bag Østerport, der er bygget på en bro. Oprindelig var det tænkt som en midlertidig banegård.

Nu har den foreløbig holdt 122 år og skal nok være der mange år endnu.

Byggestilen karakteriseres som en blanding af nationalromantisk og renæssance.

Administrerende direktør i DSB Flemming Jensen betonede udover alle de æstetiske nyheder, at stationen nu byder på bedre toiletfaciliteter, og at forholdene for handicappede er optimale.

I forvejen kører der S-tog, kystbanetog og regionaltog, foruden der også er busser, som stopper ved stationen. Det gør Østerport til landets fjerdemest benyttede station.

Fra næste weekend bliver metroen også en del af stationen, når Cityringen åbner. Det vil ifølge DSB’s beregninger forhøje passagerantallet fra 35.000 til 45.000.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Slutter af med et tjubang: Tivoli runder sommer af med fyrværkeri og trio

Bianca Christensen, ACR¿s kommende A-rytter.

Cykling. Amager-løb på Stevns