Formand for Sundbyernes Grundejerfællesskab, Erhardt Franzen viser fire fliser på Agerlandsvej, der er lagt for blot 14 dage siden, og to er allerede knækket. »Fliserne og materialet under lever ikke op til danske standarder, så fliserne er ustabile, knækker og vil synke ned over tid,« siger han.
Formand for Sundbyernes Grundejerfællesskab, Erhardt Franzen viser fire fliser på Agerlandsvej, der er lagt for blot 14 dage siden, og to er allerede knækket. »Fliserne og materialet under lever ikke op til danske standarder, så fliserne er ustabile, knækker og vil synke ned over tid,« siger han. - Foto: Hanne Bjørton

Sur 😠 Haha 😆 Elsker 😍 Like 👍

Grundejerforeninger kritiserer TDC for sjusket nedgravning af fibernet

PRIVATE FÆLLESVEJE. Ødelagte vejhjørner. Dårlig stabilisering, så fliser revner eller ligger skævt. Mangelfuld asfaltering. Al for sløj kommunikation. Det er nogle af skytsene fra Sundbyernes Grundejerfællesskab mod TDC, efter udrulningen af gratis fibernet på Amager er blevet en langvarig og træls affære for foreningernes frivillige bestyrelser.

SUNDBYVESTER: Det var en kærkommen gave til en masse husejere på Amager, da TDC kom med den glade nyhed, at man gratis ville rulle fibernet ud i udvalgte områder på øen.

Men udrulningen har givet en masse besvær og dårligt udført arbejde på adskillige private fællesveje. Det er de private grundejerforeninger, som har ansvaret for og udgiften til at vedligeholde private fællesveje.

Besværet startede med dårlig kommunikation fra TDC og underentreprenører til grundejerforeningerne, fortæller Erhardt Franzen.

Han er formand for Sundbyernes Grundejerfællesskab (SGF), der omfatter omkring 100 mindre grundejerforeninger i hele Sundby.

»Det var fra start grundejerforeningerne og SGF, som kontaktede både kommunen og TDC og gjorde opmærksom på, at de veje, de havde besluttet at grave op, var ejet og driftet af grundejerforeningerne, som de slet ikke havde kontaktet.«

»Vi valgte dialogen og at hjælpe og samarbejde med TDC og kommunen med oplysninger om alle de pågældende vejejere og grundejerforeninger,« siger Erhardt Franzen.

Brugte dårligt materiale

Da udrulningen kom i gang og fibernetkablerne var nedgravet, opstod der flere problemer, når fortov og fliser skulle retableres.

Gravemaskiner og andre tunge arbejdskøretøjer havde ødelagt vejhjørner, kantstene og vejbump/chikaner. SGF kritiserer den stand, vejene er i efter det afsluttede arbejde.

»Der var også brugt forkert materiale under fliserne, der ikke lever op til danske standarder. Det betyder, at fliserne er ustabile og let kommer til at vippe, så de er ujævne for fodgængere, og så forringes deres styrke, når man kører op på dem,« fortæller Erhardt Franzen og viser et eksempel på Agerlandsvej.

Her er der lagt fire nye fliser for to uger siden, og to af dem er allerede knækket.

Henne på hjørnet af Røde Mellemvej er en stolpe blevet påkørt under fibernetudrulningen og sidder nu løst. Lige ved siden af er en flise tydeligt lagt forkert og rager to-tre centimeter op over den øvrige belægning.

Der er mange andre eksempler på dårlige retableringer.

»Vi har ikke udsendt et spørgeskema for at finde ud af, hvor mange grundejere, der har oplevet løsninger, som de vil klage over. Men jeg har i hvert fald talt med de første 20, og mange af dem er jo bestyrelsesformænd eller bestyrelsesmedlemmer, som repræsenterer flere grundejere,« siger Erhardt Franzen, der mener, at omkring halvdelen af SGF’s medlemsforeninger, altså omkring 50, kan være berørt.

Tidskrævende kontakt

Udrulningen af fibernet er sket over sommeren, og det har gjort det særligt tidskrævende for grundejerforeningerne at kommunikere med TDC.

»TDC har en uoverskuelig struktur, og der er mange forskellige ledere, teamledere og teamchefer. I processen bliver det meget kompliceret at ramme den rigtige kontaktperson i sådan et system – også fordi nogle kontaktpersoner går på barsel, bliver syge eller går på ferie. Derfor har det været meget tidskrævende for de små, frivillige bestyrelser at komme igennem sådan et system, og mange af dem har derfor henvendt sig til SGF. Folk bliver utroligt trætte og synes, det har været forfærdeligt. Det burde være håndteret langt bedre af et stort, internationalt selskab,« siger formanden.

De mange klager har givet udbytte, idet TDC er vendt tilbage og har givet tilsagn om at udbedre forskellige fortovsarbejder.

»Vi kan se for os, at der sker en færdiggørelse af retableringerne, men vi forudser, at der efter den første afleveringsforretning fortsat kan være mange mangler. Derfor gør vi TDC og myndighederne opmærksomme på nu, at vi er forberedte på dette – også at der kan opstå situationer, tvistigheder og retssager, selv om vi vil gøre alt for at undgå det. Det er klart, at vi vil ikke som private grundejerforeninger pålægges en masse udgifter og forringelser på vores veje. Og vores opgave er at gøre opmærksom på, at den risiko er der, for det er der ikke andre, der gør opmærksom på,« siger Erhardt Franzen.

TDC beklager generne

Vi har kontaktet TDC og bedt om et interview i forbindelse med kritikken fra SGF.

TDC har sendt følgende skriftlige kommentar fra Henrik Leu Christiansen, leder af TDC’s fiberudrulning:

»Vi kan kun beklage de gener, som man i området har oplevet i forbindelse med TDC’s fiberudrulning. Grave- og anlægsarbejde er en nødvendig del af arbejdet med at etablere de fremtidssikrede internetforbindelser, som fiberprojektet giver mulighed for, men vi er klar over, at der har været nogle problemstillinger med vores underentreprenør i forbindelse med udrulningen i området. Derfor har vi også haft en dialog mellem vejmyndigheden, underentreprenøren og TDC, hvor vi i fællesskab har fundet løsninger på problemerne, og vi er i fuld gang med at rette op på de fejl, der er sket. Vi har fuldt fokus på at få færdiggjort arbejdet på en god måde, så borgere og virksomheder kan få glæde af fremtidens bredbånd,« skriver Henrik Leu Christiansen.

SKRIV TIL AMAGER BLADET hvis du har eksempler på og billeder af dårlig retablering på din hjemmeadresse efter TDCs fibernetudrulning her på øen.

Skriv enten i kommentarfeltet til historien, som vi lægger ud på Amager Bladets Facebookside, eller send det i en mail til hab@minby.dk

Amager Bladet forsøger at få et overblik over, hvor omfattende problemet er, og så vil vi løbende følge op på, om TDC sørger for udbedring af skaderne.

Flisegang er ikke retableret ordentligt på Dublinvej. En flise er knækket, en anden ligger bare løst - sådan har der set ud i flere måneder. Skraldemændene brokker sig til beboeren.

Flisegang er ikke retableret ordentligt på Dublinvej. En flise er knækket, en anden ligger bare løst – sådan har der set ud i flere måneder. Skraldemændene brokker sig til beboeren. – Foto: Privatfoto

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Skuespiller Nicolas Bro, der forestod den officielle indvielse af ‘Superhelten’ ville gerne have haft en tilsvarende legetøjsbutik, da han var barn.

Nicolas Bro slap Superhelten fri

Lokale spejdere fra FDF F7 gav den gas med andre unge på seniorfestival i det jyske.

Unge spejdere gav den gas på festival