Østerbro Avis har tidligere på året skildret trafikken i Vordingborggade, hvor der ikke må køre lastbiler over ti meter.
Østerbro Avis har tidligere på året skildret trafikken i Vordingborggade, hvor der ikke må køre lastbiler over ti meter. - Foto: Martin Sørensen

Sur 😠 Ked 😭

Måling: Massiv forurening i Vordingborggade

UNDERSØGELSE. Det Økologiske Råd har målt forureningen på fem udvalgte steder på Østerbro i myldretiden både morgen og aften. Særligt Vordingborggade ved togbanen skiller sig ud.

FORURENING: Der er meget mere forurening på gaderne på Østerbro end på en villavej i Brønshøj.

Til gengæld er der langt fra så forurenet som på H.C. Andersens Boulevard.

Det kan ikke komme bag på de fleste.

Hvad der er bemærkelsesværdigt, er at, der er målt i markant højere forurening om eftermiddagen ved viadukten i Vordingborggade end de fire øvrige steder på Østerbro, også krydset Lyngbyvej/Jagtvej.

Det er Det Økologiske Råd, som har stået bag målingerne, som er besluttet og finansieret af Østerbro Lokaludvalg.

Skiller sig meget ud

Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra det Økologiske Råd har stået bag undersøgelsen.

Han har foretaget mange lignende undersøgelser i ind- og udland, og generelt kommer resultatet af partikelforureningen på Østerbro ikke bag på ham.

Han vidste også på forhånd, at Vordingborggade er en særlig og omdiskuteret gade i den forbindelse.

Alligevel overrasker det ham, at gaden skiller sig så meget ud. I Vordingborggade ved banen er der målt 22.950 partikler pr. cm3.

Det er cirka dobbelt så meget som den næsthøjeste værdi, der er målt på Østerbro om eftermiddagen, i krydset Jagtvej/Lyngbyvej og cirka to tredjedele af, hvad der måles på H.C. Andersens Boulevard.

Forurening vil falde

Kåre Press-Sørensen forventer, at partikelforureningen vil falde de næste ti år, som led i at lovgivningen allerede er strammet blandt andet med krav til dieselbiler.

Han opfordrer dog til yderligere stramninger, blandt andet at partikelfiltre som tjekkes ved syn og krav til for eksempel knallerter.

Det er noget, som kræver national lovgivning. Her mener han, at de københavnske politikere må presse deres partifæller i folketinget til handling.

Kåre Press-Sørensen opfordrer samtidig kommunalpolitikerne til at lede den tunge trafik uden om beboelsesgader som Vordingborggade.

Vordingborggade blev i 2013 nærmest som en tyv om natten gjort til den eneste forbindelsesgade for biler mellem det centrale Østerbro og Kalkbrænderihavnsgade og Nordhavn, da Århusgade blev lukket for biler. Herefter sandede trafikken til i Vordingborggade.

I fjor indførte politikerne med en »venstresving forbudt-skilt«, men der er fortsat masser af trafik i gaden.

Overvejer ensretning

På baggrund af forureningsrapporten mener medlem af borgerrepræsentationen Klaus Mygind (SF), at der skal overjes ændringer i krydset Vordingborggade – Kalkbrænderivej.

»Vi kunne begynde med at gøre gaden ensrettet, så man ikke kan køre fra Nordhavn og ind i Vordingborggade. På den måde kan køerne i Vordingborggade ud mod Kalkbrænderivej hurtigere afvikles i to baner,« mener han og tilføjer:

»Det er helt urimeligt, at beboerne i Vordingborggade udsættes for den forurening, som undersøgelsen viser.«

Kåre Press-Kristensen hilser forslag velkomne og nævner, at ensretning kan være en mulighed.

Han understreger samtidig, at det dog skal gøres på en intelligent måde, så trafikken ikke fortsætter med at sande til, når den bliver ensrettet.

For Østerbro Lokaludvalgs formand Allan Marouf bekræfter undersøgelsen det billede, som lokaludvalget har haft i åresvis om Vordingborggade.

Han mener, at politikerne nu må træde i karakter og sørge for en trafikal løsning, der letter trafikken.

»Det skylder de borgerne. Det er simpelthen uacceptabelt, at de skal leve med den forurening. Partikelforureningen er skyld i sygdomme og for tidlige dødsfald,« siger han.

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedesager Olsen (EL) afventer kommunens egne undersøgelser af trafikken i Vordingborggade, inden hun vil komme med udmeldinger om eventuelle ændringer.

»Vi afventer en evaluering. Der er allerede lavet ændringer. Og dem skal vi måle på,« siger hun med henvisning til »venstresving forbudt«-skiltet.

Hun erkender, at det er høje målinger af forurening, men hun hæfter sig samtidig ved, at undersøgelser fortæller, at andelen af tung trafik er 3,4 procent i gaden.

»Det for tidligt at sige noget om, hvad der sker derude, men der er noget, der tyder på, at den tunge trafik er blevet lettet,« tilføjer hun.

Lastbiler over 10 meter må slet ikke køre i gaden. Østerbro Avis har tidligere dokumenteret, at flere lastbiler af den størrelse alligevel kører gennem gaden.

Udover Vordingborggade er der også bemærkelsesvrædige resultater i Østbanegade ved Østerport Station. Her er der i morgentimerne næsten lige så meget forurening som i Vordingborggade.

Det skyldes partikler fra dieseltoge, som holder ved stationen. Også her mener Kåre press-Sørensen, at landspolitikerne skal stille krav til DSB. for at forbedre disse forhold.

Østerbro Avis har været i kontakt med professor og læge Torben Sigsgaard fra Aarhus Universitet, der er ekspert i luftforurening.

Han er enig i rapportens anbefalinger, men advarer dog samtidig mod forhastede konklusioner.

Læs rapporten her

Udpluk af rapport

  • Partikelforurening kl. 15-17:

  • Vordingborggade 22.950 partikler pr. cm3

  • Lyngbyvej/Jagtvej-krydset 11.500 partikler pr. cm3

  • Østerbrogade 10.200 partikler pr. cm3

  • Østbanegade (v. stationen) 9.700 partikler pr. cm3 (21.950 om morgenen)

  • Strandboulevarden 10.700 partikler pr. cm3

  • H.C. Andersens Boulevard 35.000 partikler pr. cm3

  • Villakvarter i København 2-5000 partikler pr. cm3

  • Kilde: Det Økologiske Råd

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Thyge Enevoldsen (EL) og Mette Bram (Alt.) vil have bistriber på Frederiksberg. Foto: Gert S. Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix.

Bistriber i byen

Gamle biler skal ud af byen: Sæt fart på processen lyder det fra flere sider