- Foto: Martin Sørensen / arkiv
Tema: in

Sur 😠 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Gamle biler skal ud af byen: Sæt fart på processen lyder det fra flere sider

Det er ikke nok at forbyde gamle dieselbiler. Forureningen fra dem er så dårlig, at man skal gå mere drastisk til værks. Det mener Enhedslisten og SF ovenpå Frank Jensen nyeste forslag.

I fredags kom Frank Jensen med et ønske til regeringen. Han vil have de gamle dieselbiler ud af København fra 2022. Ønsket fremsatte han i en pressemeddelelse, som overborgmesteren havde skrevet sammen med sine borgmesterkolleger fra Odense, Aarhus og Aalborg.

»Det her er ikke en krig mod biler – men en krig mod sundhedsskadelig udstødning fra dieselbiler. Derfor er vi nødt til at begynde også at stille miljø-krav til de personbiler, der skal køre i vores byer – i første omgang til de mest forurenende dieselbiler,« siger Frank Jensen i pressemeddelelsen.

På minby.dk kunne vi i sidste uge fortælle, at 500 københavnere dør for tidligt hvert år på grund af udledningen fra dieselkøretøjer.

Hvad vil borgmestrene have?

  • At dieselbiler indregistreret før 1. januar 2012 skal forbydes i 2022

  • At dieselbiler indregistreret før 1. september 2016 skal forbydes i 2025

  • Borgmestrenes udspil er et forslag, og de lægger dermed op til, at der kan være andre modeller, så længe gamle dieselbiler kommer ud af byen.

Den socialdemokratiske miljøminister, Lea Wermelin, reagerede ikke overraskende positivt på borgmestrenes ønske. Hun har nemlig selv formuleret noget nær det samme i en såkaldt betænkning, da den forhenværende regering skærpede miljøzonerne som noget af det sidste, inden magten skiftede.

Provokerende uambitiøst

Hos kollegerne på rådhuset i København er reaktionerne noget mere blandede. Både Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (Ø) og SF‘s Astrid Aller roser Frank Jensen for at gå i den rigtige retning, men det går for langsomt, mener de.

»Jeg synes, det er så uambitiøst. Jeg bliver provokeret af, at det er det, de går efter med den regering, vi har. Partikelforurening er ikke bare farligt. Det er livsfarligt, og vi ved, at bilerne står for en stor del af det,« siger Astrid Aller

Læs også: Forurening dræber 500 københavnere for tidligt

»Vi synes, det er et positivt udspil, men det er klart, at Enhedslisten ser nogle steder, hvor vi kan være mere ambitiøse. Vi skal gøre endnu mere for at få folk ud af bilerne og over til andre transportformer,« siger Ninna Hedeager.

Hun foreslår, at man springer direkte til euronorm seks, som stiller højere krav til udledningen, end euronorm fem, som er den, borgmestrene foreslår.

Astrid Aller vil derimod have et fuldt stop for dieselbiler i byen fra 2023.

Ny grænse af ligegyldig

En euronorm stiller krav til, hvor mange skadelige stoffer en dieselbil må udlede.

Ander Jensen fra Miljøpunkt Nørrebro, som står bag den nye rapport om for tidlige dødsfald på grund af dieselforurening i byen ærgrer sig over, at overborgmesteren ikke går skridtet videre.

»Jeg så gerne, at Folketinget indfører stramningerne lidt hurtigere og i stedet stiller et krav om euronorm 5b. Det er den første norm, der har en grænseværdi for antallet af partikler. Det er vigtigt, fordi man ellers måler på vægten af partikler, men de ultrafine partikler vejer næsten ikke noget, og derfor skal man også stille krav til antallet. De ultrafine sodpartikler er de mest skadelige, og i euronorm fem er de helt uregulerede,« siger han og slår fast, at euronorm fem ikke er væsentligt bedre end den ældre euronorm fire.

Euronorm 5b blev indført som krav i 2013, og biler produceret derefter har det altså som standard.

Fattige har ikke bil

Men når Frank Jensen og de andre borgmestre ikke går hurtigere frem, skyldes det, at de ikke vil have kravene til at ramme de dårligst stillede, som har købt en bil i god tro, og måske ikke har råd til at købe en ny.

Astrid Aller erkender, at det er en udfordring.

»Vi er nødt til at være ærlige og sige til de mennesker, at vi ved, at vi rammer dem uforholdsmæssigt hårdt. Derfor skal vi give dem noget i den anden ende i form af billigere og bedre offentlig transport og en seriøs grøn check,« siger hun.

Læs også: Måling: Massiv forurening i Vordingborggade

Ninna Hedeager anerkender derimod ikke overborgmesterens præmis.

»Kommunen har flere gange lavet opgørelser, der viser, at hvis man er fattig i København, så ejer man ikke en bil. Der er nogle få, som er afhængige af bilen, og dem skal vi hjælpe med at finde alternativer,« siger hun.

Andel af familier med bil fordelt efter årlig hustandsindkomst.

Kilde: Økonomiforvaltningen. Beregningerne er forvaltningens egne på baggrund af data fra Danmarks Statistik.

Minby.dk arbejder på at få en kommentar fra Frank Jensen.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Simon Reenberg

Om journalisten Simon Reenberg

Jeg er ansvarlig for minby.dk og Facebook-siden af samme navn. Har du et tip til en god historie i København, så skriv til mig på info@minby.dk.

Østerbro Avis har tidligere på året skildret trafikken i Vordingborggade, hvor der ikke må køre lastbiler over ti meter.

Måling: Massiv forurening i Vordingborggade

Peter Gade instruerer de unge badmintonspillere i KBK. Siden han var aktiv, har det været vigtigt for ham at arbejde med talenter. Foto: Martin Sørensen

Legende er sportschef i lokal klub