Flemming Brylle ved sit nye atelier - den flotte rotunde.
Flemming Brylle ved sit nye atelier - den flotte rotunde. - Foto: Martin Sørensen

Det perfekte rum til Brylles kunst

ATELIER. I en cylinderformet bygning, der egentlig var tiltænkt viceværten i erhvervsområdet på A.P. Møllers Allé, har 84-årige Flemming Brylle fundet sig til rette i sit nye galleri og atelier. »Som jeg ikke selv kunne have lavet lige så godt.«

DRAGØR: »Sådan ser det ud, når man har levet af at skabe kunst og har samlet det hele sammen for at imponere den kone, man var gift med i over 50 år og hendes efterfølger. Og det var ikke engang altid, de var særligt imponerede.«

Den produktive billedkunstner Flemming Brylle viser rundt i sit nye, cylinderformede atelier på A.P. Møllers Allé, fyldt med hans mange værker – malerier, tegninger, litografier, bronzeskulpturer – alt sammen svøbt i afdæmpede cellotoner fra Pablo Casal på musikanlægget.

Udefra kan den smukke bygning godt ligne en lille, slank udgave af Royal Arena med sine lodrette trælameller.

Den er tegnet af 27-årige Frederik Hvalsø, hvis far Søren Hvalsø har skabt erhvervsområdets sorte bygninger, inspireret af amerikanske lader.

»Først blev rotunden lavet som en slags redskabsskur til vicevært og rengøringsfolk. Søren Hvalsø tilbød mig et andet lokale på 300 kvadratmeter, hvor jeg kunne være med det hele. Jeg måtte vende tilbage og sige, at her kan jeg ikke male. Lyset var forkert, og jeg skal jo kunne tabe maling på gulvet. »Så skal du sgu’ have rotunden,« sagde Søren, og det gik Frederik med til.«

»Jeg nyder at stå op til det her hver morgen, og jeg får så meget glæde ud af det. Det er en fantastisk bygning. Hvis jeg havde fået lov, kunne jeg ikke have lavet den lige så godt selv,« siger Flemming Brylle.

Kvinder i livet og kunsten

En trappe snor sig op til rotundens øvre dæk, hvor stribevis af malerier står klar til at blive bladret igennem.

Flemming Brylle trækker et frem af dem, der betyder særligt meget for ham.

»Det var i 1992. Min kone Helga havde haft kræft, var blevet brystopereret og var helbredt. Så en dag ringede hun til mig og sagde, at lægerne troede, at sygdommen var kommet tilbage og var gået i knoglerne. Samme dag malede jeg det her – alt andet holdt op med at betyde noget. Og dagen efter fandt lægerne ud af, at det var en fejltagelse, der var alligevel ikke noget galt,« fortæller han. (Artiklen fortsætter under billedet)

Maleriet fra 1992, da Brylle troede, hans kone havde fået tilbagefald af kræft. Men det var falsk alarm.

Maleriet fra 1992, da Brylle troede, hans kone havde fået tilbagefald af kræft. Men det var falsk alarm. – Foto: Martin Sørenssen

Han var gift med Helga fra 1956 til hun døde i 2009. Og siden fandt han igen kærligheden i 2010 med Merete, der døde fra ham i 2014.

Kvinder er et stærkt omdrejningspunkt for Flemming Brylle, både i livet og i hans kunst.

I 2016 udgav han bogen ’Erotic Art’, og flere af værkerne i bogen kan ses i rotunden.

I 1995 skabte han en samling værker under titlen ’Great female personalities’ af blandt andre Karen Blixen, Anaïs Nin, Madonna, Virginia Wolf og Gertrude Stein.

»De store billeder er solgt, men jeg har taget forarbejderne frem igen og bearbejdet dem litografisk og fotografisk,« fortæller han, mens han bladrer værkerne igennem. (Artiklen fortsætter efter billedet)

Flemming Brylle bruger lagner til at rense pensler i og tage imod dryp fra de malerier, han er i gang med. Men i stedet for at kassere lagnerne, fik han øje på kvindeformer i farveklatterne og skabte 50 nye billeder af dem. »Det er sådan set fornuftigt genbrug - og en genopdagelse,« fortæller han.

Flemming Brylle bruger lagner til at rense pensler i og tage imod dryp fra de malerier, han er i gang med. Men i stedet for at kassere lagnerne, fik han øje på kvindeformer i farveklatterne og skabte 50 nye billeder af dem. »Det er sådan set fornuftigt genbrug – og en genopdagelse,« fortæller han. – Foto: Martin Sørensen

Der er også mange croquis-værker at finde her. Den hurtige skitsering af nøgenmodeller, som Flemming Brylle dyrker med andre kunstnere.

»Jeg har haft croquis i mit hjem i 40 år, og der kommer 10 hver gang. Det er en disciplin, de mærkelig nok ikke har haft på Kunstakademiet i mange år, men arkitekterne har det. De lever jo af at bygge rum til kroppe,« fortæller han.

Et par sorte vægge opdeler det runde lokale, så et separat lille rum opstår med en serie på fire malerier.

»De hedder ’Den evige betagelse’, ’Kysset’, ’Undfangelsen’ og ’Et barn er født’. Den evige betagelse – det er det, jeg tror på.«

»Jeg er også meget religiøs og taler med Vorherre hver dag – men han taler altså ikke med mig. Jeg tror ikke på det evige liv – fødsel og død, det er den akse, der fungerer.«

Kan man få Brylles kunst at se?

  • Flemming Brylles kunst kan fremover opleves den sidste lørdag i måneden klokken 10-16

  • Det foregår i rotunden, det cylinderformede atelier og galleri på A.P. Møllers Allé 9B

  • Se mere om Brylles kunst og design gennem et helt liv på brylle.com

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Østerbrogade er vejen til Middelalderbyen og Kastellet, men også vejen til drømme om et liv nord for København med en masse ovenlys og udsigt over Øresund, skriver journalist Anja Berth.

Klumme: Da morgenbadet fandt sted i Øbro-Hallen og byturene blev henlagt til Park og Rytme-Hans

Katrine Gislinge ser en klassisk festivaluge på Frederiksberg for sig. »Frederiksberg vrimler med teatre og spillesteder,« pointerer hun.

Pianist med festivaldrømme