Poetry slammer Peter Dyreborg kan i år se tilbage på 20 år som poetisk performancekunstner og arrangør af de populære poesikonkurrencer, som blandt andet finder sted i Valby Kulturhus.
Poetry slammer Peter Dyreborg kan i år se tilbage på 20 år som poetisk performancekunstner og arrangør af de populære poesikonkurrencer, som blandt andet finder sted i Valby Kulturhus. - Foto: Benedicte Lorenzen

Poetisk jubilæum: Juristen der blev poetry slammer

20 ÅR SENERE. 26. september 1999 gik jurastuderende og apsirerende digter Peter Dyreborg første gang op på en poetry slam scene. Han tabte med et brag. 20 år senere kan han nu fejre sit og poetry slams 20 års jubilæum i Danmark

POETRY SLAM: Velkommen til en historie om poetry slams 20 års jubilæum i Danmark. Her har vores kvikke læsere selvfølgelig regnet ud, at vi så begynder fortællingen i 1999. Så enkelt er det dog ikke.

På en solbeskinnet onsdag formiddag i Valby, møder avisen poetry slams danske grand old man Peter Dyreborg, der trods denne titel kun er 43 år, og trods denne unge alder er et omvandrende leksikon i fænomenet poetry slam. På spørgsmålet ’Hvordan begyndte poetry slam?’ lyder modspørgsmålet prompte:

»Hvilken begyndelse vil du have? Du kan vælge mellem tre årstal: 1986, 1999 eller 2012?«

En poetisk bevægelse

Vi begynder ved begyndelsen, som åbenbart er 1986, og Peter Dyreborg begynder at fortælle:

»1986 er årstallet for poetry slams begyndelse i Chicago i USA. Det blev startet af en digter, der hedder Marc Kelly Smith. Han arrangerede nogle digtoplæsninger på en jazzklub, hvor han havde et ønske om, at de skulle være mere underholdende, og så skulle de inddrage publikum bedre. Det skulle ikke kun være en digter, der stod og læste et digt op, hvorefter publikum så klappede, når det var færdigt. Han ville have mere spræl. Så fandt han på at lave fremførelsen som en konkurrence, hvor man som digter skulle prøve at interagere med publikum, hvis man ville have mange point,« fortæller Peter Dyreborg.

Idéen viser sig at være god. Der skal dog gå 13 år, før den får lov at udfolde sig på et lille hyggeligt Nørrebrosted ved navn Café Poeten.

I årene forinden begynder den danske digter Janus Kodal at arrangere litterære events, som både er klassiske litteraturoplæsninger og den performative poesi spoken word, der vel bedst beskrives som poetry slam uden konkurrencedelen. Præcis som sin amerikanske digterkollega i midtfirserne, ønsker Janus Kodal også at skabe nogle poetiske arrangementer med lidt mere spræl i. Løsningen bliver også denne gang poetry slam, som Janus Kodal bringer til Café Poeten sammen med den herboende amerikaner Michael Lee Burgess.

Sidstepladsen kom først

19. september 1999 kan en lille flok poesiglade danskere så for første gang opleve digtere konkurrere på deres egne ord. Det ved den unge aspirerende digter Peter Dyreborg dog intet om. Halvandet år forinden har han selv udgivet sin første bog, men ellers læser han jura.

»En uge efter Danmarks første poetry slam har været afholdt på Café Poeten, er jeg til en fødselsdag, hvor der er en, der fortæller mig, at det her poetry slam er kommet til Danmark, og at der faktisk er et arrangement samme aften, hvis jeg vil se, hvad det er for noget. Samme aften tager jeg så ned og deltager i det andet danske poetry slam. Det er søndag 26. september 1999, og jeg kommer på en hamrende sidsteplads, fordi jeg er knalddårlig. Det er jeg blandt andet fordi, jeg bare står og læser mine digte op. Jeg performer ikke,« husker Peter Dyreborg.

Nederlaget til trods vækker denne aften på Café Poeten noget i den unge digter. I de følgende fem år bliver han ved med at dukke op til poetry slams, som efterhånden stiger i popularitet. De mange optrædener gør dog ikke Peter Dyreborg til en dygtig poetry slammer. Han kæmper hårdt for at fange publikums gunst:

»De første fem år af dansk poetry slam er jeg med til mange arrangementer, men jeg klarer mig tit ikke særlig godt, for jeg koncentrerer mig mest om mine bøger. Det ændrer sig dog markant i de næste fem år, hvor jeg begynder at interessere mig for fænomenet poetry slam. Jeg begynder ganske enkelt at skrive tekster med henblik på at vinde de her konkurrencer, og så sker der noget,« fortæller han og fortsætter:

»Pludselig begynder jeg faktisk at vinde rigtig meget, og mit navn bliver kendt i slammerkredse. I stedet for at fokusere på digtene på papiret, ser jeg dem som tekster, der fungerer på en scene. Det betyder, at jeg begynder at interagere med publikum, jeg begynder at performe.«

Slammer på fuld tid

De poetiske og performative succeser når sit hidtidige højdepunkt, da Peter Dyreborg i 2008 bliver Danmarksmester i poetry slam. Noget, der virkelig sætter skub i tingene:

»På det tidspunkt har jeg slammet i ni år, og da jeg bliver mester, begynder jeg mere og mere at arrangere poetry slams selv. Det er også i denne periode, det går op for mig, at jeg kan leve af det her, hvilket er meget mærkeligt. En ting er jo at leve af at være digter i Danmark, det er svært. Men at leve af at være slammer, det virker helt skørt,« siger han.

I 2008 har Peter Dyreborg for længst færdiggjort sit jurastudie og arbejder som jurist. Det fuldtidsjob bliver dog snart til deltid, som bliver til mere deltid, som bliver til et halvt års orlov. En dag er Peter Dyreborg bare blevet fuldtids poetry slammer. Og så begynder han selv at arrangere mange af de poetiske konkurrencer på flere og flere forskellige scener i København:

»Kalenderen skriver nu 2011, hvor jeg første gang bliver engageret på Det Kongelige Teater,« husker han.

Valby kommer med

Vi nærmer os det sidste vigtige årstal, 2012. Hvad skete i dette år, som var skelsættende?

Peter Dyreborg er født og opvokset i Frederikshavn, men i de seneste mange år har han været valbygenser. I 2012 går det dog op for ham, at mens han har optrådt i det meste af Danmark og mange andre lande, har han aldrig vist sine poetiske talenter frem i sin egen bydel Valby. Det må ændres:

»I 2012 laver jeg så mit første show i Prøvehallen, noget jeg bliver opfordret til af en af Valbys store kulturentreprenører, Leif Norlyk. Det bliver så efterfølgende til, at vi skal lave nogle shows i Valby Kulturhus i forbindelse med Valby Kunstår i 2013. Her inviterer jeg første gang poetry slammere til udefra, og sådan begynder poetry slam-scenen i Valby. Det ender nemlig ud i, at jeg laver en aftale med Leif om, at vi skal arrangere regelmæssige poetry slams i Valby Kulturhus,« fortæller Peter Dyreborg.

Siden er han lykkedes med at slå Valby fast på litteraturens landkort. Pladserne bliver ofte revet væk i Valby Kulturhus, når der eksempelvis er københavnsmesterskaber i poetry slam eller måske ligefrem danmarksmesterskab, som der var i januar i år.

Jubilæumsåret er nu

Vi er nået frem til nu. September 2019, hvor Peter Dyreborg og poetry slam kan fejrer 20 års jubilæum. Noget han gør med en perlerække af shows:

»26. september er det 20 år siden, jeg selv stod på en poetry slam-scene for første gang, og jeg er den eneste i Danmark, der har været med alle årene. Jeg gør dog meget ud af at sige, at det altså var Janus Kodal og Michael Lee Burgess, der fik poetry slam til Danmark. Uden dem havde mit liv set anderledes ud,« siger Peter Dyreborg og tilføjer:

»Jeg fejrer jubilæet med alle mulige forskellige arrangementer i blandt andet Valby Kulturhus 6. september og på Kulturstationen i Vanløse 20. september. 22. september har jeg et gratis arrangement i Skuespilhuset, hvor jeg har inviteret Janus Kodal, der skal slamme for første gang i virkelig mange år. Det glæder jeg mig meget til.«

Nu vi står her med en, der har kæmpet sig fra bundplaceringerne til toppen er det vel passende at slutte med spørgsmålet: »Hvad gør en god poetry slammer?« Peter Dyreborg svarer:

»For mig er en god poetry slammer en, der kan gå på scenen og vinde konkurrencen. Det er jo publikum, der er dommere, så vinderen er en person, der både kan give publikum det, de vil have, men samtidig kan udfordre dem, lære dem noget nyt og måske sætte nogle tanker i gang i salen,« fortæller Peter Dyreborg.

Vi ønsker tillykke med jubilæet og opfordrer til, at man lægger vejen forbi avisens facebookside, hvor Peter Dyreborg har lavet en videohilsen til Valby Bladet, der fylder 100 år i 2019.

Peter Dyreborg har taget en elefant med på Valby Station. Fotocollage: Claus Christensen

Peter Dyreborg har taget en elefant med på Valby Station. Fotocollage: Claus Christensen

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Benedicte Lorenzen

Om journalisten Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

Valbys mange parkeringspladser vil i fremtiden være omdannet til grønne parker, fordi autonome biler har gjort de private biler overflødige. Sådan lyder et af fremtidsforsker Martin Kruses bud på et Valby om 100 år. Tegning: Peter Kjærgaard

Tidsmaskine: Hvordan ser Valby ud om 100 år?

I tre år har hurtigløberforeningen HLF72 ventet på at få deres skøjtebane. Nu skal Københavns Kommune dog finde yderligere 29,2 millioner kroner for at kunne genoprette skøjtebanen, der blev forkert lavet i første omgang. Imens risikerer foreningen at måtte lukke. Foto: Martin Sørensen

Skøjtesag tager livet af forening