»At andelene af tilfredse og trygge cyklister er faldet en smule fra 2016 til 2018 tilskriver jeg mest af alt statistiske tilfældigheder. Set over en længere perioder går det stort set kun fremad med tallene,« fastslår Jan E. Jørgensen
»At andelene af tilfredse og trygge cyklister er faldet en smule fra 2016 til 2018 tilskriver jeg mest af alt statistiske tilfældigheder. Set over en længere perioder går det stort set kun fremad med tallene,« fastslår Jan E. Jørgensen - Foto: Martin Sørensen

Like 👍

Jan E. Jørgensen (V): »Useriøst kun at sammenligne 2016- og 2018-tallene«

SVAR PÅ TILTALE: Formanden for by- og miljøudvalget på Frederiksberg, 1. viceborgmester Jan E. Jørgensen (V), deler ikke Balder Mørk Andersens bekymring for tallene i det seneste cykelregnskab:

»Det vigtigste for mig er, hvor mange der cykler på Frederiksberg. Det gør rigtig mange. Så mange at vi hvert år slås med København om at være Danmarks mest cyklende by. Det er det, jeg først og fremmest hæfter mig ved,« siger Jan E. Jørgensen og fortsætter:

»Det er useriøst kun at sammenligne 2016- og 2018-tallene. Vi har lavet et cykelregnskab på Frederiksberg fire gange. Sammenligner man 2018-tallene med 2012-tallene, så er der fremgang på stort set alle indsatsområder. Det er kun andelen af børn i daginstitution, der går eller cykler til og fra institutionen sammen med deres forældre, som er faldet over alle årene. Til gengæld er andelen af skoleelever, der går eller cykler til og fra skole sammen med en voksen eller alene, steget.

Jan E. Jørgensen:

»At andelene af tilfredse og trygge cyklister er faldet en smule fra 2016 til 2018 tilskriver jeg mest af alt statistiske tilfældigheder. Set over en længere perioder går det stort set kun fremad med tallene,« siger han og uddyber:

»Det skulle også være mærkeligt andet. Vi har anlagt mange cykelstier siden 2012. I dag er Frederiksberg Allé den eneste trafikvej, som ikke har en cykelsti, og det får den snart. Hvis den store vækst i cykelstier ikke kan få tilfredsheden og trygheden blandt cyklister til at stige, så ved jeg snart ikke, hvad vi skal stille op. Lad os nu se mere sagligt og mindre populistisk på tallene,« lyder opfordringen fra Jan E. Jørgensen.

Om kendsgerningen at ingen af tallene lever op til Frederiksberg Kommunes 2018-målsætning, siger Jan E. Jørgensen:

»Min tilgang er, at nu skal vi evaluere grundigt på tallene, og hvad der skal måles på. Målene har i min optik for en stor dels vedkommende været en smule urealistiske.«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Bo Børresen

Om journalisten Bo Børresen

Jeg har været journalist på en række københavnske lokalaviser siden 2001 og skrevet om stort og småt på Frederiksberg og i Valby og Sydhavnen.

»Det siger sig selv, at hver eneste gang, der anlægges bilparkering lige til venstre for en cykelsti, så øges risikoen for ulykker,« lyder det fra SF‘s Balder Mørk.

»Nye tal om cyklisme bekymrer«

Arkivfoto: René Mølskov

Notat: Så stort er behovet for flere skolespor på Vesterbro