Krydstogtsskib ved Langelinie fra denne sommer.
Krydstogtsskib ved Langelinie fra denne sommer. - Foto: Martin Sørensen

Haha 😆 Elsker 😍 Like 👍

Verdenspremiere: Turister bliver spurgt, om de vil betale lidt ekstra for renere luft

Østerbro Lokaludvalg undersøger, om passagerer på krydstogtsskibe vil være villige til at betale halvanden euro ekstra i døgnet, hvis de store skibe går over til landsstrøm og dermed ikke forurener i havnen.

Strøm på: Debatten om landstrøm til skibe har bølget frem og tilbage gennem mange år.

De store krydstogtsskibe sender forurenende og sundhedsskadelige partikler ind over byen, når de har motorerne tændt for at holde de flydende hoteller i gang.

Det Økologiske Råd har tidligere påvist, at ved bestemte vindforhold er der lige så forurenet på Langelinie som på H.C. Andersens Boulevard i myldretiden, når der ligger krydstogtsskibe til kaj.

Derfor har det længe været et forslag fra både rådet og Østerbro Lokaludvalg, der var med til at finansiere undersøgelsen, at skibene skal tilsluttes strøm, når de er i havn.

Fra krydstogts- og turismebranchen har der været skepsis over for den løsning, da det koster ekstra at være med til at finansiere landstrømsanlæg i havnen.

Kan København dermed gå glip af turister, hvis det kræves af skibene, at de kobler sig på landstrøm? er der nogen, som spørger om. Der er også tvivlet på, om landstrøm er den rigtige vej at gå.

Det er baggrunden for, at Østerbro Lokaludvalg støtter en undersøgelse, hvor Det Økologiske Råd spørger passagerne, hvorvidt de interesserede i at betale mellem halvanden og tre euro ekstra i døgnet, hvis skibet benytter landstrøm.

Der er i følge Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd, tale om en verdenspremiere.

»Så vidt vi har undersøgt, er der aldrig nogen, som har spurgt om det før, heller ikke internationalt,« siger han.

Beløbene halvanden til tre euro er Det Økologiske Råd nået frem til ved at regne ud, hvor meget et landstrømsanlæg koster, og at havnen skal kunne tjene pengene hjem og dermed opkræve penge af rederierne.

Efter mange års debat blev der i Københavns Kommune foråret afsat midler til planlægningen af et landstrømsanlæg på Oceankaj, derudover blev det også besluttet at komme i gang med nordisk samarbejde, der skal skabe landstrøm på Langelinie, hvor der modsat Oceankaj er beboere tæt på skibene.

På spørgsmålet om hvorfor lokaludvalget alligevel mener, at der skal afsættes 38.500 kroner til en spørgeundersøgelse, svarer Allan Marouf, formand for Østerbro Lokaludvalg:

»Den kommunale proces tager lang tid, og nogle interesseorganisationer mener, at det vil jage turister væk fra København,« siger han og håber samtidig, at politikerne lever op til deres løfter og afsætter penge til formålet i budgetaftalen her til efteråret.

»Jeg er meget stolt over, at Østerbro Lokaludvalg er med til sådan en verdenspremiere,« lyder det fra lokaludvalgsformanden.

Det Økologiske Råd ønsker at få mindst 1000 besvarelser. Passagerne skal svare via internettet, og så er der i øvrigt et gavekort på 5000 kroner til et cruise på højkant blandt de medvirkende.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Frank Jensen har for flere år siden sat sig i spidsen for at der skal udvikles på det areal, der nu hedder ¿Jernbanebyen¿. Han har tidligere af flere omgange besøgt området, og nu kan du kan møde ham og en række andre politikere til en til en snak om områdets udvikling onsdag 28. august 2019, når der er debat om Jernbanebyen. Arkivfoto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Nu skal der smedes i jernbanebyen

Nikolai, Sanne og Johanne - nye beboere i ungdomsboligerne - tog imod Københavns overborgmester Frank Jensen.

Første beboere rykker ind i nye, almene ungdomsboliger på Faste Batteri