I årevis har buskaos præget området i Ingerslevsgade ved DGI-Byen. Nu er forundersøgelserne næsten færdige og økonomiforvaltningen forventer at de økonomiske forhandlinger om den nye busterminal ved Dybbølsbro bliver en del af forhandlingerne om Budget 2020. Arkivfoto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
I årevis har buskaos præget området i Ingerslevsgade ved DGI-Byen. Nu er forundersøgelserne næsten færdige og økonomiforvaltningen forventer at de økonomiske forhandlinger om den nye busterminal ved Dybbølsbro bliver en del af forhandlingerne om Budget 2020. Arkivfoto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Elsker 😍 Like 👍

Buskaos i Ingerslevgade skal vige for terminal ved Dybbølsbro

Fremtidens bus. Forundersøgelserne for en ny busterminal ved Dybbølsbro forventes at være færdige inden for en uge. Dermed kan de økonomiske forhandlinger blive en del af Budget 2020.

Trafikkaos: Der kan stå hele 17 store busser på busparkeringerne i Ingerslevsgade.

Perlerækken af busser har gennem årtier betydet, at busrejsende ankommer til hovedstaden og vælter ud på cykelstien, hvor de med bagage må zig-zagge mellem cykler i sikkerhed på fortovet.

»Det er helt uholdbart, at man bliver sat af bussen og vælter ud på cykelstien. Det samme gør sig gældende for dem, der stiger på bussen som skal have læsset baggagen ind i bussen,« siger Niels E. Bjerrum, der er medlem af borgerrepræsentationen for Socialdemokraterne og siden 2017 har argumenteret for fjernbusterminalen ved Dybbølsbro.

Lokaludvalget venter

Også i Vesterbro Lokaludvalg har man flere gange spurgt til forløbet og modtaget henvendelser fra borgere, der efterspørger en løsning på situationen i Ingerslevsgade.

»Vi ser frem til, at der sker noget omkring den nye busterminal, for det har allerede været en lang process,« siger formand for Vesterbro Lokaludvalg Thomas Egholm.

Næste skridt på trapperne

Niels E. Bjerrum har spurgt økonomiforvaltningen til en status på etableringen af en fjernbusterminal under Dybbølsbro. Og svaret på lige på trapperne.

Der blev afsat en million kroner i Overførselssagen 2017-2018 for at undersøge en fjernbusterminal ved Dybbølsbro Station. Vejdirektoratet står for undersøgelsen og forventer at afslutte den inden udgangen af august.

»Når fase 2-undersøgelsen er afsluttet, kan staten og Københavns Kommune tage stilling til eventuelt anlæg af en fjernbusterminal ved Dybbølsbro Station,« skriver forvaltningen i et offentligt svar til Niels E. Bjerrum.

Desuden fremgår det, at økonomiforvaltningen vil udarbejde et budgetnotat, der kan indgå i forhandlingerne om budget 2020.

Et problem for alle

Den nuværende løsning er naturligvis et problem for de rejsende, der i København i modsætning til alle andre europæiske storbyer ikke har en terminal at ankomme til, men bliver smidt af midt på en cykelsti. Men det er også et problem for cyklisterne og dem, der skal rejse fra København med bus.

»Der er jo ingen, der rejser med bus til København for første gang, der forventer, at de bliver sat af midt på en cykelsti. Og som cyklist har jeg da også selv oplevet, at man er lige ved at få en af bagagedørene i hovedet,« fortæller Niels E. Bjerrum.

Det er ifølge Bjerrum urealistisk at en ny busterminal, hvis den bliver vedtaget på budgettet, kan stå færdig før 2022 eller 2023.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Planerne for Naturpark Nordhavn. Model: Marianne Levinsen Landskab

Plan for naturpark er fremlagt

Her er et elektrisk løbehjul placeret på cykelsti. Foto: Thomas Frederiksen

Firma vil rette op på løbehjul