Fra venstre Nicoline Pihl, 24, Camilla Bilgrav, 23, Camilla Paulsen, 23 og Christina Bilgrav, 23 i Filipsparken, tæt på hvor tre af de fire veninder og kompagnoner bor.
Fra venstre Nicoline Pihl, 24, Camilla Bilgrav, 23, Camilla Paulsen, 23 og Christina Bilgrav, 23 i Filipsparken, tæt på hvor tre af de fire veninder og kompagnoner bor. - Foto: Hanne Bjørton

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Iværksættere: Fire veninder vil indtage markedet med Ladybox

ABONNEMENTSBOKSE. Ideen om, at sælge abonnementer på en månedlig forkælelsesboks til kvinder, blev født på en ferie sidste år. Nu har Nicoline, Camilla og tvillingerne Camilla og Christinas firma Ladybox 170 abonnenter. Og ambitioner om meget mere. To af de fire veninder arbejder allerede fuldtids – og lidt til – i virksomheden.

SUNDBYØSTER: Pakkeposten ringer på døren og rækker dig en lille papkasse, hvorpå der står ’Ladybox’. Du har selv bestilt den, men i modsætning til en bestilling hos et postordrefirma aner du endnu ikke, hvad der er i denne pakke.

Det er kort fortalt konceptet bag virksomheden Ladybox, som de fire veninder Camilla Paulsen, 23, Nicoline Pihl, 24, Camilla Bilgrav, 23 og Christina Bilgrav, 23 (tvillinger) startede sidste år.

En gang om måneden får abonnenterne tilsendt en Ladybox med skønhedspleje, snacks og andre livsstilsprodukter. Målgruppen er kvinder i alderen 18-35 år.

»Generelt vil mange kvinder gerne forkæles. Vi kan godt lide at få gaver. Det ville vi rigtig gerne ramme ned i, det her med at blive overrasket en gang om måneden,« fortæller Christina Bilgrav.

Brainstorm over et glas vin

Ideen kom, da de fire veninder var på ferie i Malaga sidste år.

»Vi har altid haft en iværksætterdrøm i maven og syntes, det kunne være sjovt at starte noget op sammen med ens bedste venner. Så sad vi og brainstormede over et glas vin – også lidt i sjov – og slyngede ideer ud, og til sidst fik vi ideen til en abonnementsboks. Vi startede virksomheden i september, solgte den første boks som testboks i december og startede så vores rigtige abonnementsordning i januar,« siger Camilla Paulsen.

Inspirationen kommer blandt andet fra en stor, dansk abonnementsboks, Goodiebox.

»De er rimeligt store og har 70.000 abonnenter. Generelt er hele markedet for abonnementsbokse i vækst, ikke kun beauty, men der er også en Fitnessbox og en boks til kæledyr. De er ret meget foran i USA, og så startede Goodiebox i Danmark, som en kopi af noget andet,« siger Camilla Paulsen.

For at adskille sig fra den store konkurrent i Danmark, nøjes Ladybox ikke med at komme beauty-produkter i deres abonnementsboks.

»Vi vil gerne ramme lidt bredere på hele livsstilen, så du ikke får 12 mascaraer, men måske noget til hjemmet. I julipakken fik du sådan en sommerkop her (en drikkeflaske med genanvendeligt sugerør, red.) og en brownie. Abonnenterne får prøvet forskellige brands inden for lidt flere produktkategorier. Den her brownie havde vi ikke selv prøvet før, og den er faktisk sindssygt god. Så man får udforsket nye produkter samtidig med, at man bliver overrasket. Og så vil vi gerne have høj kvalitet – det skal være en eksklusiv boks, man får,« siger Christina Bilgrav.

Helt ny marketingskanal

Forretningsmodellen er, at jo flere abonnenter Ladybox har, desto bedre rabatter kan de få hos producenterne. Derfor er abonnementsprisen lavere end den pris, abonnenterne selv kan købe produkterne for.

Og så kan producenter måske se en fordel i at lancere et nyt produkt via Ladybox, som så ikke betaler for produktet.

»Når man har en stor kundebase, så kan vi faktisk fungere som en helt ny marketingskanal for virksomhederne, for så er det en billigere måde for dem at lave en kampagne på,« siger Camilla Paulsen.

»Det giver os på sigt et større overskud, når vi får produkterne. Det er også på den måde, vi kan imødekomme, at vores kunder prøver noget nyt, de ikke har set før andre steder,« siger Nicoline Pihl.

Helt nye roller i venskabet

Tvillingesøstrene undtaget har de fire veninder kendt hinanden i over 15 år.

De spiller alle fire badminton og er tidligere elitespillere, så de har stået som konkurrenter på badmintonbanen siden de var helt små. Camilla, Camilla og Christina er nærmest vokset op i Kastrup Magleby Badmintonklub.

Det tilføjer venskabet nogle helt nye roller at blive hinandens kompagnoner. Det er der både fordele og ulemper ved.

»Man kender hinanden så godt, at samarbejdet bliver lettere, fordi man ved, hvad man skal sige, for at det hele fungerer. Og man ved, hvad hinanden er gode til. Plus at det også bare er sjovere – vi hygger os, når vi er så gode veninder,« siger Christina Bilgrav.

»Men det kan så også være lettere at blive sur på en, du er tæt med. Og selv om du måske godt ved, hvad der overskrider hinandens grænser, så kan du komme til det alligevel. Hvis man bliver uenige eller irriterede på hinanden, formulerer man det måske ikke lige så pænt, som man ville have gjort til en formaliseret kollega,« Camilla Paulsen.

»Vi tog personlighedstest for at finde ud af, hvordan man vil have kritik serveret. Og hvordan man bliver bedst motiveret og tackler udfordringer. Man må godt være sure, men så skal man hurtigt ovenpå igen. For vi vil jo alle sammen hinanden og firmaet det bedste,« siger Christina Bilgrav.

Fordomme om kvinder

Faktisk har veninderne oplevet mange fordomme om, hvordan kvinder arbejder samme.

»Uhha, nu er I fire piger, hvordan mon det går? Bliver I meget uvenner?« Det har vi virkelig hørt fra mange. Men ville de også have spurgt fire mænd om det? Folk har ikke taget det så seriøst, når vi har sagt: Vi har faktisk en virksomhed. Folk havde specielt i starten en forventning om, at »det holder lige akkurat i to uger, så bliver de uvenner,« siger Camilla Paulsen.

»Og to søskende – nej, det kan man da ikke,« siger andre. Men vi har nærmest vendt det til en fordel. Vi vil vise, at det godt kan fungere, hvis man prøver,« siger Camilla Bilgrav.

To arbejder på fuld tid

Foreløbig arbejder både Camilla Paulsen og Christina Bilgrav fuldtids i virksomheden. Camilla Paulsen er desuden i gang med at studere cand.merc. i økonomisk markedsføring på CBS.

Nicoline Pihl har fuldtidsjob og Camilla Bilgrav deltidsjob og bruger især aftener og weekender på Ladybox.

Indtil videre har Ladybox 170 abonnenter. Men hvad er ambitionen?

»Den er meget høj,« siger Camilla Paulsen.

»Europas livsstilsbox,« siger Christina Bilgrav.

»Europas? Nej verdens livsstilsbox,« siger hendes søster, og alle griner højt.

»Måske skal vi lige ind i det danske marked først. Knække koden. Blive en rigtig konkurrent til Goodiebox. Lige nu er det bare at få flest mulige kunder, få udbredt kendskabet til os, så vi kan blive lidt større herhjemme. Og så på sigt ud over landets grænser,« siger Nicolie Pihl.

Læs meget mere på www.theladybox.dk

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Måltiderne i Københavns Kommune skal i højere grad bestå af plantebaseret kost.

Mindre kød og mere grønt: Byens børn, unge og ældre skal spise klimavenligt

Spørgsmål til forsinkelse af kulturcenter