Genopretningen af skøjtebanen på Genforeningspladsen er gået helt i stå, da det nu viser sig, at der skal bruges yderligere knap 30 millioner kroner. I mellemtiden bruges den af BK Union. Foto: Julie Stougaard
Genopretningen af skøjtebanen på Genforeningspladsen er gået helt i stå, da det nu viser sig, at der skal bruges yderligere knap 30 millioner kroner. I mellemtiden bruges den af BK Union. Foto: Julie Stougaard

Sur 😠 Ked 😭

Skøjtebane bliver 29,2 millioner kroner dyrere

SKØJTESKANDALE. Heller ikke i år er der udsigt til, at skøjtebanen på Genforeningspladsen i Nordvest vil åbne. Nu viser det sig, at det vil koste yderligere knap 30 millioner kroner at genoprette skøjtebanen, og arbejdet er derfor gået i stå.

EN DYR FORNØJELSE: Lægger man vejen forbi området på Genforeningspladsen, hvor det er planlagt, at den meget omtalte skøjtebane skal ligge, vil man se, at det for tiden er belagt med kunstgræs, så fodboldklubben BK Union kan bruge banen.

Arbejdet med at genoprette skøjtebanen er nemlig standset, da det viser sig at blive en langt dyrere affære end først forventet.

Projektet har allerede kostet 38,3 millioner kroner. Nu oplyser Byggeri København, at der er behov for yderligere 29,2 millioner kroner for at kunne genoprette skøjtebanen. Den forventede merpris er så betydelig, at Byggeri København finder det nødvendigt at søge supplerende midler i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger, inden genopretningsprojektet kan igangsættes.

»Meget utilfredsstillende«

Sagen er så omfattende, at journalistens spørgsmål har været en tur omkring både Kultur- og Fritdsforvaltningen og Økonomiforvaltningen, før Byggeri København sender et skriftligt svar tilbage.

Hvordan kunne det gå så galt, at der nu er behov for yderligere 29,2 millioner kroner for at kunne genoprette skøjtebanen?

’Projektet kombinerer en kunstgræsbane og en skøjtebane, og den type anlæg har ikke været lavet i Danmark før. Desværre viste den oprindelige udførelse af banen sig at være så fejlbehæftet, at køleanlægget ikke kunne producere den krævede kvalitet is og det måtte konstateres, at banen ikke kunne anvendes. Det er meget utilfredsstillende, at entreprenøren ikke har formået at etablere en bane, der virker, og det har medført, at der på nuværende tidspunkt kører en erstatningssag mellem Byggeri København og entreprenøren, der anlagde banen,’ skriver Byggeri København.

Hvad er årsagen til, at genopretningen koster så mange penge?

En genopretning af køleanlægget er omfangsrigt og kompliceret, også på grund af banens størrelse. For at få anlægget til at virke, skal hele køleanlægget laves om, blandt andet skal kølerør under banen omlægges,’ skriver Byggeri København.

Hvis det lykkes at få yderligere midler i Budget 2020, kan skøjtebanen genåbnes tidligst til skøjtesæsonen 2020/2021.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra kultur- og fritidsborgmesteren.

Nørrebro/Nordvest Bladet følger sagen.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Julie Stougaard

Om journalisten Julie Stougaard

Journalist på Nørrebro/Nordvest Bladet. Jeg brænder for at skrive historier, hvor læseren får bydelene helt ind under huden og møder mennesker med noget på hjerte.

Nazisternes hvervekontor i nr. 32

pressefoto

Det er fuldstændig UHØRT